![]() |
Inga lagliga. :D
|
Ser ju inte bra ut... Jag vete tusan om det lönar sig att lämna in ansökan. Åtminstone inte nu. En liten kalkyl:
Kapitalskuld till dig: 468 kr Inkassokostnad (skicka ett inkassokrav som du gör själv): 160 kr Summa: 628 kr Tillkommer kostnad för ansökan om betalningsföreläggande (som KFM tar): 320 kr Ersättning till dig för arbete med betalningsföreläggande: 320 kr Total skuld: 1 268 kr Vill du sedan ansöka om utmätning, efter det att betalningsföreläggandet är fastslaget tillkommer en kostnad på 500 kr. Totalt att utmäta blir alltså 1 768 kr. En skuld växer fort. Sedan har du ju också rätt till ränta på det här. Vi säger att grabben har skulder på 30 000 kr, plus de 1.768 kr du ska ha i så fall. Du får alltså (1768/31768) 5,6 % av utmätningsbeloppet. Är det 400 kr, får du 22 kr per månad. Om inte någon skuld tillkommer, och hans inkomst inte ökar, tar det omkring 80 månader innan du fått tillbaka alla dina pengar. Exklusive räntan. Mitt råd till dig är följande: Skicka ett inkassokrav till honom på en gång. Om du inte gjort det tidigare, skriv att ränta tillkommer med referensränta +8 %. Eftersom han redan har betalningsanmärkningar och utmätning av inkomst lönar det sig inte för dig att skicka in det till kronofogden idag. Bevaka ärendet, och skicka en påminnelse med aktuellt skuldsaldo till honom en gång per år för att förhindra att ärendet preskriberas (har för mig att det är tre år för konsumentfodringar, men den perioden nollställs för varje påminnelse du skickar till honom). Kolla också med kronofogden en gång per år så du vet hur det ser ut för honom. Om han inte fått någon ny betalningsanmärkning på ett eller två år skickar du en påminnelse med hot om kronofogden till honom igen. Förhoppningsvis vill han inte dra på sig en ny anmärkning i det läget eftersom en anmärkning försvinner efter tre år. Eventuellt kan du också erbjuda avbetalning (i ett senare skede kanske?). Drar det ut på tiden riktigt länge kan du skicka ett erbjudande om ackord till honom där du skriver av resten av skulden (kostnader för inkasso och ränta) om han betalar det ursprungliga kapitalbeloppet (468 kr). Någonting sådant skulle jag ha gjort. Hoppas du blivit lite klokare. |
Jag hade ett problem med en kund som hade skulder på ett par hundra k hos kronofogden. Han var skyldig oss ett par tusen kronor med räntan.
Han gjorde klart att han hade andra skulder som var viktigare när jag ringde. Då testade jag en ganska kul grej (tyckte jag själv); Jag skrev ett nyhetsbrev till (endast riktat till honom, men det såg ut som våra riktiga) med ett erbjudande på en platt TV för 5995,- inkl, moms. MAX EN PER KUND, bla bla. Det vanliga säljsnacket men ett erbjudande som var för bra för att vara sant men det fattade ju inte han. Mycket riktigt beställde han (en 42" under sex tusen spänn, så det är inte så konstigt) och jag sa att han måste betala skulderna innan vi skickar den TV:n till honom. Expressbetalning till vårt postgiro! (Viljan var plötsligt godare). Sedan fick han ett mail där jag beklagade att produkten var slutsåld. Rättshaverist som han är så skulle han kontakta konsumentverket eftersom vi inte avslutade vår del i avtalet men det har inte hänt så mycket. En konsumentvägledare ringde och jag sa att vi inte skickar varor till kunder som inte pröjsar fakturorna... Har provat detta på några andra utan lika bra resultat men ändå var det kul att hångarva när han ville ha TV:n. Fick lite "busbeställningar från hans IP, men det kan man leva med). |
Helt klart klarar killen inte av sina beställningar och det vet han när han beställer. Gå till polisen och anmäl honom för bedrägeri. Då behöver ni i alla fall inte betala någon avgift. Brottsskulder blir dessutom högre prioriterade.
Dock måste ni ta kronofogden till hjälp när ni ska driva in skulden efter eventuellt fällande dom. Ni skulle ju kunna ta kontakt med personen och säga att ni anser att han har gjort ett brott och kommer att polisanmäla det om han inte betalar. Förmodligen en person som har råkat dra på sig några skulder och sedan tappat total kontroll på hur han ska åtgärda det och reagerar tvärtom genom att dra på sig fler skulder då han kanske anser att allt är så meningslöst. |
Citat:
Iofs vet jag inte om det var helt enligt reglerna, men så länge man ser till att kunna svara för sig går det nog bra (skylla på att han inte betalat tidigare). Kul! |
KFMs råd var också att avvakta lite, och hålla koll på hans skulder hos dem.
Så här gör jag. Upptäckte igår via Skatteverket att killen har en särskild postadress som vid senare koll går till en socialsekreterare. Jag sänder ett brev till henne där jag berättar om vad som har hänt, och att vi har haft en öppen och vänlig ton men att vi anser oss tvungna att skärpa den. Jag berättar att vi kommer att polisanmäla killen för exempelvis bedrägeri och bevaka hans ekonomi under de närmsta åren hos KFM. Avsaknaden av respons från honom tyder på att han väljer att bli polisanmäld och anmäld till KFM. Hon kan kanske i egenskap av socialsekreterare tala honom till rätta och att vi är villiga att inte polisanmäla honom om han betalar sin skuld omgående. |
Tänke bara berätta lite om utvecklingen i detta ärendet.
Killen har dömts i rätten, och har fått en ekonom tilldelad som skall sköta ekonomin. Henne har jag talat med, hon bara suckade och bad mig sända över papper. Sänder över allt (mail, beställning, faktura etc samt ett förklarande brev i detalj). Hon förklarar att killens 30.000 i skulder hos KFM är bara början på ett gigantiskt isberg som är på intågande hos KFM. När hon har fått papper och läst igenom så ringer hon upp och ber oss polisanmäla killen. Han har gjort sig skyldig till bedrägeri och försök till bedrägeri (han ville ju beställa mer). Han skall tydligen upp i rätten igen i slutet av april, och hon ber mig polisanmäla honom så att det kommer upp i samma mål. Det är ingen idé att gå till KFM, utan det är bättre att polisanmäla och begära ersättning för 468 kronor vilket är köpsumman. Det kostar ju inget att polisanmäla ;) Han har tydligen satt i system att köpa saker utan att ha avsikt att betala, jag kan ju inte publicera hans namn, adress och personnummer här, men det finns ju andra sätt för den som är intresserad av uppgifterna *hint hint* |
Det var en riktig typ du råkade ut för...
Tur i oturen att summan trots allt inte är så stor. Vi får hålla tummarna för att tingsrätten ser till så du får dina pengar. |
Hans nästa beställning var på någon hundralapp mer (hans ursprungsbeställning var faktiskt på typ 600 fast han hade beställt varor vi inte hade på lager så det blev "bara" 468 i slutändan).
Jag tror att det har gått åt helvete för killen och han har nu hamnat på fel sida lagen och tycker väl antagligen att har det skitit sig så kan det lika väl skita sig rejält. Han har dragit på sig stora skulder på kort tid, han bryr sig inte. Han beställer på internet från diverse olika ställen utan att bry sig. Därför... Nån som är intresserad, PM:a mig, så ni är vaksamma... |
Gå till tingsrätten är ju att kasta pengarna i sjön, Det du skall göra är att skicka ett krav av betalning minst var 3.e år. Preskriptions tiden på en fordran mot en konsument är 3 år, fysiker 10 år. På så sätt håller fordran i liv.
6 § Om preskription har avbrutits genom erkännande, krav eller erinran, löper en ny preskriptionstid enligt 2 § från dagen för avbrottet. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ansökan om betalningsföreläggande till KFM: 300 KR Arvode vid ansökan vid betalningsföreläggande: 340 KR >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Have a gd day! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson