![]() |
Jajamen.. :)
|
Som jag ser det finns det två anledningar att ta betalt i förskott (och/eller delbetalningar under arbetets gång).
Anledning 1 - Kunden är inte kreditvärdig Kunde som alltid är sena och/eller har betalningsanmärkningar bör man kanske kräva del/förskottsbetalning av för att minska den egna risken. personligen skulle jag upplysa dem om just detta så de förstår varför jag vill ha betalt i förskott. Anledning 2 - Leverantören har dålig likviditet Om jag som leverantör har dålig likviditet och projektet löper på längre tid än 2-3 månader så skulle jag kanske behöva en förskotts/delbetalning för at kunna betala mina egna räkningar/löner. Även i detta fall (beroende på kundrelation) kan det vara på sin plats att på ett eller annat sätt påpeka för kunden att en delbetalning är nödvändig för att den kredit kunden få är orimlig. Historiskt så brukar vårat företag fakturera hälften i förskott eller i mitten av projekttiden och resten då projektet är klart. Detta gäller bara om projektet löper längre än 2 månader. Och det är ingen kund som knorrar över det. Personligen tycker jag att förskott/delbetalningar blir krystat för korta projekt och med korta menar jag inte kalendertid utan faktiskt nedlagd tid. Alla kunder bör kunna få 2-3 manmånaders arbete på kredit (2 månader är ju vad de får om man betalar per timme och har 30 dagars betalningstid). Och jag tror ingen kund förväntar sig något annat heller. Men som någon annan sade - kan man ta förskott så ska man så klart göra det... ;) |
Har inte läst alla inlägg i den här tråden men personligen tar jag 30% i förskottsbetalning på i princip de flesta projekt över 20 000:-.
Detta efter att en orderbekräftelse skrivits under av både kunden och mig själv. |
Att ta förskottbetalning är inte fel och används inom många brancher. Det är en sak mellan dig och kunden och vad ni kommer överens om. Jag har en kollega som skapade en webbsite åt en kund. Kunden hade talets gåva men inte samma gåva när det kom till betalningen... I detta fall rörde det sig om ca 25'. Han tar numera förskott från blivande kunder och möter aldrig protester. Om kunden är bered att betala 50' för ett jobb men inte 10' i förskott så ska man bli misstänksam tycker jag.
Personligen tar jag inte förskott och min kreditförluster under dom nio åren som jag har varit egen är blyga. Det är tre fall och totalt hamnar dom på ca 50'. I samtliga fall har företagen gått i konkurs. Dock är jag väldigt misstänksam av mig och tackar hellre nej till ett arbete om jag känner att något inte stämmer. |
Det är mycket vanligt att man inom webbutveckling, skriver i avtal att delfakturering sker när exempelvis halva arbetet är gjort.
De flesta kunder brukar inte tycka att det är konstigt med delfakturering. /H |
Precis. Rör det sig om en fast summa man har avtalat för hela projektet så är det vanligt att man i avtalet antingen anger ett förskott eller när delbetalning skall ske. Rör det sig om timdebitering så kan man i avtalet ange om det skall faktureras och betalas per vecka, månad eller vad det nu kan röra sig om.
|
Det finns nåt som heter avtal med. Kommer man överenns om en viss profukt mot en viss betalning så är det ett bindande avtal. Det kan man inte backa ur i alla fall. Så säkerheten finns där i alla fall. Skriftrliga avtal är bättre än muntliga givetvis.
|
Men det kan vara bra med förskottsbetalning om uppdragsgivaren skulle gå i konkurs exempelvis. Avtal kan leda till utdragna rättsprocesser om man inte är överens... Ibland kostar det förmodligen mer att driva ärendet än vad det är värt i slutändan.
|
Citat:
Och uttalandet att avtal är hemska för det kan leda till utdragna processer... jesus... avtal är till för att FÖRHINDRA utdragna rättsprocesser... Om du inte litar på dig själv så be en jurist skriva ett avtal åt dig (eller köp ett standardavtal). Hehe, jag kan inte riktigt sluta skratta... Även om du inte skriver uttryckligen att avtal är skrämmande för det kan leda till rättsprocesser så är det den tolkningen jag måste göra utifrån din text... Det är ju som att säga att "jag ska inte gå över gatan när det är grön gubbe för det kan komma en bil och köra över mig"... håhå... nu kan jag nog sova gott. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson