WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   oddset.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5090)

Maccke 2004-12-20 10:05

Citat:

Originally posted by pitbull@Dec 20 2004, 09:41
Citat:

Nästa steg var att de frågade mig hur mycket jag ville ha för namnet, men eftersom de hade betett sig som svin innan så svarade jag att jag inte var intresserad av att sälja.
Bra gjort!
Det kan mycket väl vara en "fälla" av deras advokat. När de frågar vad du vill ha via telefon eller e-post eller brev så vet man aldrig hur dessa uppgifter kommer att användas senare. Kanske dyker de upp i en framtida tvist och då låter resonemanget såhär: "Men NN, du har ju själv erbjudit dig att sälja namnet till oss. Du har alltså registrerat denna domän i "ond tro" i syfte att sälja den till oss."

Advokater är luriga små rackare... Föreslå att han tar sig till din hemstad istället och bjuder dig på en bättre lunch så ni får diskutera igenom saken i lugn och ro. Även om det inte leder någonstans så har du i alla fall fått god mat. :lol:

Better safe than sorry...

Lycka till med namnet!

Mvh /Stefan

Tänkvärd kommentar av Stefan :)
Man måste vara försiktig..

Lite offtopic kanske, men här kommer lite marknadsföring från .NU:
http://www.nic.nu/about/about1SV.pdf

grazzy 2004-12-20 10:16

Maccke, jag förstår inte riktigt din jämförelse med porrpung.nu och sex.com. Självklart inte. NU är en TLD med de nordiska ländernas och framförallt sveriges uppmärksamhet. COM är en internationell.

Generellt så vet jag inte vad jag skulle välja, i det här fallet tycker jag att oddset.nu är ett mycket bra namn jämfört med tex oddset.com eftersom oddset är ett svenskt namn och .com gör att det låter som att det vore något annat.

Oddset.se är självklart den bästa domänen i fråga, men den _var_ väl troligen lite svår att få tag på för ett par år sedan. Ur ren marknadssynföringspunkt så tror jag nog faktiskt att en marknadsförare skulle föredra .NU. Angående type-ins, hur många tror du här rent procentuellt sett livnär sig på type-ins jämfört med sökmotortrafik eller ryktesspridning? Inte särskilt många. Type-ins måste stå för en skämmande liten del av all internettrafik, särskilt till en okänd/ny domän.

Slutligen angående utvecklingsmiljön, herregud? Det är väl klart det inte spelar nån på vilka bokstäver domännamnet slutar??

Angående argumenten att cykloner/ingåendei australien skulle hota .NU:
Cyklonen var för över ett år sedan? Internetaffärerna är en av Niues största och enda inkomstkällor, den lär dom vakta rätt så hårt på. Slutligen så är det väl Nya Zeeland och inte Australien dom hör till...

Emiljon 2004-12-20 10:42

intressant namn tycker jag, varför inte prova på sig en fuling...svenska spel vill ha adressen av en anledning...Kanske deras konkurrenter ser ett värde i den med, såsom unibet?

Dom kanske är intresserade av adressen, en liten redirect till deras sida skulle nog svida en del för svenska spel...?

Maccke 2004-12-20 10:47

Citat:

Originally posted by grazzy@Dec 20 2004, 11:16
Maccke, jag förstår inte riktigt din jämförelse med porrpung.nu och sex.com. Självklart inte. NU är en TLD med de nordiska ländernas och framförallt sveriges uppmärksamhet. COM är en internationell.

Generellt så vet jag inte vad jag skulle välja, i det här fallet tycker jag att oddset.nu är ett mycket bra namn jämfört med tex oddset.com eftersom oddset är ett svenskt namn och .com gör att det låter som att det vore något annat.

Oddset.se är självklart den bästa domänen i fråga, men den _var_ väl troligen lite svår att få tag på för ett par år sedan. Ur ren marknadssynföringspunkt så tror jag nog faktiskt att en marknadsförare skulle föredra .NU. Angående type-ins, hur många tror du här rent procentuellt sett livnär sig på type-ins jämfört med sökmotortrafik eller ryktesspridning? Inte särskilt många. Type-ins måste stå för en skämmande liten del av all internettrafik, särskilt till en okänd/ny domän.

Slutligen angående utvecklingsmiljön, herregud? Det är väl klart det inte spelar nån på vilka bokstäver domännamnet slutar??

Angående argumenten att cykloner/ingåendei australien skulle hota .NU:
Cyklonen var för över ett år sedan? Internetaffärerna är en av Niues största och enda inkomstkällor, den lär dom vakta rätt så hårt på. Slutligen så är det väl Nya Zeeland och inte Australien dom hör till...

Min jämförelse var rätt löjlig, det kan jag hålla med om :) Ville bara visa att det jag hellre har ett mkt eftersökt namn OCH seriös TLD, än att enbart sträva efter ett"catchigt" namn och strunta i TLD'n. Tycker att ni tar för "lätt" på TLD'n - men det är helt upp till Er. .NU kanske kan vara fräcka för marknadsföring men i slutändan så vill man mycket hellre ha en "seriös" ccTLD. Dels för att det är långsiktigt, dels för att vi bor i Sverige, dels för de flesta type-ins skrivs med .SE för svenskar, dels för att .SE är mkt bredare (.NU har nischat sig väldigt mkt - mot bl a bloggning vilket är riskabelt), dels för att utländska aktörer inte känner till .NU vidare bra jämfört med .SE osv osv osv.

.NU är inte intressant för "de nordiska länderna". Den har varit väldigt populär bland svenskar, men är på nedgång relativt sätt för svenskar. På danska betyder .NU inte "now". På holländska betyder dock .NU liksom på svenska "now". Det har dock aldrigt slagit igenom på lika bred front som i Sverige där.. De övriga nordiska länderna, Norge, Island, Finland - bryr sig inte ett dugg om domänen.

Många luras kanske av att det låter "käckt" med .NU jämfört med .COM. Skulle själv mkt hellre valt .COM, för .com är synonymt med Internet för många människor. (med det menar jag att det finns otroligt många registrerade .com, .com är pionjärer med XX miljoner reggade domäner och kan inte jämföras med .NU)
Så jag håller inte med ditt resonemang om Oddset.nu vs Oddset.com - är .com ledigt så är det bättre och mer värt, tycker jag.
Eftersom det finns så otroligt många lediga .NU så tyder det på ett lägre intresse för domänen - därför är det inte lönt att registrera ett .NU namn såvida det inte är ovanligt bra..

Vidare, type-ins kan stå för en rätt stor andel av traffiken. Grejen är att får man mycket type-ins så betyder/medför detta en rad andra positiva saker också...
Du ska inte se en domäns type-ins som det "ENDA" - det är en viktig stomme att bygga vidare på. Har du många type-ins så behöver du inte marknadsföra dig lite kraftigt. Har du många type-ins så innebär det säkert att ordet är lätt att komma ihåg osv osv..

Vilka bokstäver en domän slutar på har OTROLIG betydelse, skillnaden mellan en XXXXX försäljning och en XXX försäljning kan det innebära. Ofta bryr sig inga stora spelare - utom vissa webmasters som inte har samma värderingar - om mindre viktiga TLD's. Det är ALLT eller INGET. Kolla på Kryssningar.se och Kryssning.se
Tror du den tysken som köpte dem skulle köpt samma .NU för samma belopp? Han skulle nog inte ens tagit .NU namnet för $100 - det hade varit värdelöst för honom...

Nä, jag ska inte babbla vidare. Det är upp till var och en vad dem vill ha. Oddset.nu är ett bra namn, men jag hade hellre haft .se eller .com

Tror den kan vara värd en hel del i alla fall :) Kanske t. o m bra att han har en .NU för hade det varit en .com eller .se hade nog svenska spel kunna "ta den" lättare. Med ditt nuvarande handlande så kan de omöjligt ta den ifrån dig :)

Maccke 2004-12-20 10:49

Citat:

Originally posted by Emiljon@Dec 20 2004, 11:42
intressant namn tycker jag, varför inte prova på sig en fuling...svenska spel vill ha adressen av en anledning...Kanske deras konkurrenter ser ett värde i den med, såsom unibet?

Dom kanske är intresserade av adressen, en liten redirect till deras sida skulle nog svida en del för svenska spel...?

Hehe, kul idé :)
Men att bara peka om den är nog inte bra, antingen sälja eller behålla och utveckla..

jimmie 2004-12-20 10:53

För se gäller väl det här:

"Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro särskilt om det visas att
registreringen eller användningen tillkommit i syfte att sälja eller överlåta domännamnet till den som begärt tvistlösningen eller till en konkurrent till den som begärt tvistlösningen"

Borde väl vara ungefär samma regler för nu så om han nu försöker sälja det till en konkurrent eller gör det så har han använt domännamnet i ond tro.

Däremot så har han ju haft domänen i 5 år så då är ju frågan det kan betraktas som ond tro...

Maccke 2004-12-20 11:01

Citat:

Originally posted by jimmie@Dec 20 2004, 11:53
För se gäller väl det här:

"Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro särskilt om det visas att
registreringen eller användningen tillkommit i syfte att sälja eller överlåta domännamnet till den som begärt tvistlösningen eller till en konkurrent till den som begärt tvistlösningen"

Borde väl vara ungefär samma regler för nu så om han nu försöker sälja det till en konkurrent eller gör det så har han använt domännamnet i ond tro.

Däremot så har han ju haft domänen i 5 år så då är ju frågan det kan betraktas som ond tro...

Jo men Sverige (.SE) är den naturliga marknaden för Svenska Spel, det är deras enda marknad och där dem har monopol, patent, kunder, ombud etc.
Samma sak gäller INTE för .NU för det är ett land i Stillahavsasien, där Svenska Spel inte verkar! :) Därför har de svårare att hävda sin rätt där..

jimmie 2004-12-20 11:25

Så här säger Nunames om varumärken:
"VARUMÄRKESREGLER. Vi accepterar registrering av vilket namn som helst med följande reservation: Att du vid registreringstillfället vidgår att de namn du registrerar inte strider mot några varumärkesnamnregler eller andra bestämmelser inom svensk jurisdiktion, eller mot den rådande juristdiktionen för .NU Domain eller Worldnames, Inc."
Det första jag tänker på när jag hör domänen .nu och tvistlösning så är det absolut.nu och personen som ägde domänen blev av med den...

Oddset registrerades som varumärke inom dessa två kategorier 1992:
"16. Papper; kartong samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; trycksaker; bokbinderimaterial; fotografier; pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial); klister och lim för pappersvaror och hushållsändamål; konstnärsmaterial; målarpenslar; skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (ej möbler); instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); plastmaterial för emballering (ej ingående i andra klasser); trycktyper; klichéer. "

"36. Försäkringsverksamhet; finansiella tjänster; monetära tjänster; fastighetsmäkleri."

År 2000 beviljades även varumärke inom:
"41. Undervisning/utbildning; anordnande av handledning/instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet. "

Det fanns faktiskt en snubbe som har registrerat oddset som ett varumärke långt före Svenska Spel (1979), en person vid namn Odd Berg.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson