WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   domännamn med bindesträck (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3876)

Thomas 2004-10-09 19:38

Citat:

Originally posted by xcaliber@Oct 8 2004, 22:34
Antingen utrycker du (Jens) dig på ett sätt som jag inte förstår eller så är min åsikt motsatt. Fortfarande finns en fördel i att ha sitt/sina primära sökord i sin domänadress. Kan du ge ett exempel på en sajt som Google "bannade" för en "bindestrecks-domän" med ett av sina primära sökord/fraser i domännamnet?
Jag kan själv ge dej 1000 exempel där det Jens skriver om bekräftas, överoptimerade domännamn föll ut listningar totalt, sök på "florida update" på google, vi var många som tog mycket stryk då och blev sittande med 1000tals helt värdelösa domännamn som dagen innan var nyckeln till topp 10 listningar.

Thomas

Jens 2004-10-09 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av xcaliber
Citat:

Ursprungligen postat av Jens
I slutet av förra året bannade google domännamn som hade sökfraserna i domännamnet. Verkar som det bara innefattade kommersiella sökord. Jag åkte hur som helst ner från 1:a till 100:e på en fras(innehöll ordet dvd, ett bindestreck, och ett annat ord). Dock ligger jag fortfarande bra till på en annan fras som jag har i ett domännamn. "free-sökord2.net".

Min slutsats är att antingen blir du straffad för det, om inte, så får du iallafall ingen vidare större knuff.

Låter föga tveksamt...Jag håller tveklöst med om det Robert säger "Utsvävning: Allt inom "" tas väl med. Dvs "hej+på+dig" söker precis efter den frasen (med plustecken i). Utan fnuttar får du ju ett villkor att alla ord ska vara med"

Antingen utrycker du (Jens) dig på ett sätt som jag inte förstår eller så är min åsikt motsatt. Fortfarande finns en fördel i att ha sitt/sina primära sökord i sin domänadress. Kan du ge ett exempel på en sajt som Google "bannade" för en "bindestrecks-domän" med ett av sina primära sökord/fraser i domännamnet?

:ph34r: /XC

dvd-filmer.net(min), dvd-filmer.se(annan ägare med annat innehåll vi delade 1:a/2:a plats på sökfrasen dvd filmer). Både hamnade långt ner efter florida uppdateringen.

Jag har låtit min expire:at och den andra saknar inlänkar numera... så dom är inte med alls längre.

Robert 2004-10-09 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Jag kan själv ge dej 1000 exempel där det Jens skriver om bekräftas, överoptimerade domännamn föll ut listningar totalt, sök på "florida update" på google, vi var många som tog mycket stryk då och blev sittande med 1000tals helt värdelösa domännamn som dagen innan var nyckeln till topp 10 listningar.

Thomas

Förstår absolut inte vad ni pratar om. Jens skrev "I slutet av förra året bannade google domännamn som hade sökfraserna i domännamnet". Om jag har en site som ex heter www.banangurka.se och folk börjar söka på banangurka....blir det då så att jag har ett sökord i mitt domännamn? Hur defineras sökord? Efter popularitet? Tror knappast det.

De som blev bestraffade blev nog det för att de hade *uppenbar* optimering på siten (säkerligen kopplat till sitt domännamn).

xcaliber 2004-10-10 05:38

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Originally posted by -Thomas@Oct 9 2004, 19:38
Citat:

Thomas

Förstår absolut inte vad ni pratar om. Jens skrev "I slutet av förra året bannade google domännamn som hade sökfraserna i domännamnet". Om jag har en site som ex heter www.banangurka.se och folk börjar söka på banangurka....blir det då så att jag har ett sökord i mitt domännamn? Hur defineras sökord? Efter popularitet? Tror knappast det.

De som blev bestraffade blev nog det för att de hade *uppenbar* optimering på siten (säkerligen kopplat till sitt domännamn).

Hej,

Helt rätt....du beskrev det jag menade bättre än jag själv kunde beskriva det!

xcaliber 2004-10-10 05:44

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Thomas

Överoptimerade domännamn....Mmmm...Överoptimering leder ofta till resultat som du själv pratar om. Men jag trodde frågan handlade om "bindestrecks-domännamn" o det e en helt annan sak......

Thomas 2004-10-10 14:29

Citat:

För 17, jag brukar normal inte bli irriterad här på WN men vart är bindesträcket i "banangurka" som hela denna tråd handlar om, orkar du inte läsa inläggen eller inte vet ett skit om vad vi pratar om, skit i att posta!

Jag skulle vilja se statistiken som era uttalanden grundar sig på, 1, 10 , 100, 1000 domäner, vad var det för fras ni ville komma åt, "pepparkakor i mantorp" eller "new york city"?
Citat:

Tror du jag är så grrrr dum rent ut sagt så jag skriver i fakta form om det hängde på en sån bagatell som du skriver om ovan.

Citat:

Överoptimerade domännamn....Mmmm...Överoptimering leder ofta till resultat som du själv pratar om. Men jag trodde frågan handlade om "bindestrecks-domännamn" o det e en helt annan sak
Vad är ett överoptimerat domännamn för dej om det inte är keyword1-keyword2.tld, frasdel1-frasdel2-frasdel3.tld, skulle vara ytterst intressant att veta hur man kan överoptimera ett domännamn på annat sätt, för onekligen tyder jag det som du inte tänkte på keyword1-keyword2 när jag skrev överoptimerat, hur tydde du mitt ordval?

Thomas

Jens 2004-10-10 14:50

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thomas@Oct 9 2004, 19:38
Citat:

Thomas

Överoptimerade domännamn....Mmmm...Överoptimering leder ofta till resultat som du själv pratar om. Men jag trodde frågan handlade om "bindestrecks-domännamn" o det e en helt annan sak......

Det är ju dom vi pratar om och det var bindestrecksdomännamnen som förlorade sin fördel och mycket till ;) Att registrera ett domännamn, jens-webbhotell.com, och lägga upp en webbplats där ger mig inga bättre resultat om nån söker på "jens webbhotell" än om jag hade ett annat namn. t ex jenswebb.se. Innan florida uppdateringen var det tvärtom, då levde månge på fördelen med dessa domännamn.

Det är det vi pratar om:)

Slutsats frågan av Laptopbutiken:

Citat:

nedprioriterar google domännamn med bindelsträck?
Ja! Eller i bästa fall ingen förändring alls!

Robert 2004-10-10 15:12

Citat:

Originally posted by Thomas@Oct 10 2004, 14:29
Citat:

För 17, jag brukar normal inte bli irriterad här på WN men vart är bindesträcket i "banangurka" som hela denna tråd handlar om, orkar du inte läsa inläggen eller inte vet ett skit om vad vi pratar om, skit i att posta!

Jag skulle vilja se statistiken som era uttalanden grundar sig på, 1, 10 , 100, 1000 domäner, vad var det för fras ni ville komma åt, "pepparkakor i mantorp" eller "new york city"?
Citat:

Tror du jag är så grrrr dum rent ut sagt så jag skriver i fakta form om det hängde på en sån bagatell som du skriver om ovan.

Citat:

Överoptimerade domännamn....Mmmm...Överoptimering leder ofta till resultat som du själv pratar om. Men jag trodde frågan handlade om "bindestrecks-domännamn" o det e en helt annan sak
Vad är ett överoptimerat domännamn för dej om det inte är keyword1-keyword2.tld, frasdel1-frasdel2-frasdel3.tld, skulle vara ytterst intressant att veta hur man kan överoptimera ett domännamn på annat sätt, för onekligen tyder jag det som du inte tänkte på keyword1-keyword2 när jag skrev överoptimerat, hur tydde du mitt ordval?

Thomas

En sökmotor vet inte att du har optimerat för ett ord om det inte är uppenbart. Att ha - i domännamnet är inget fusk i sig, det är bara det att du antagligen har rabblat på skit om dina keywords i din url på din(a) sidor. Det spelar väl ingen roll om du överoptimerar och endast har 1 ord i domänen eller flera. Har jag flera ord i domänen, ex 3st och sedan optimerar sidan fö bara för 1 av dessa ord... fuskar jag då?

Du ska se att det var av helt andra anledningar dina 1000domäner tappade ranking, för jag antar väl att de i sig inte gav något mervärde till någon surfare därute (hint!)?? Beror iofs lite på hur dina satelitsiter var korslänkade men Google har väl mer eller mindre koll på detta fenomen...

Fö finns det mycket att läsa om "sandbox" "karantän" och den fruktade updateringen som skedde...

Thomas 2004-10-10 15:36

Citat:

En sökmotor vet inte att du har optimerat för ett ord om det inte är uppenbart. Att ha - i domännamnet är inget fusk i sig
Inget fusk men frågan var om du drar fördel av det jämfört med en hem.passagen.se adress och svaret är att du har mindre chans att ligga högt.
Citat:

det är bara det att du antagligen har rabblat på skit om dina keywords i din url på din(a) sidor. Det spelar väl ingen roll om du överoptimerar och endast har 1 ord i domänen eller flera.
Överoptimering är ett flytande begrepp och det ändras från algo-tweak till algo-tweak vad överoptimerat är, det som är överoptmerat idag kan vara en top 10 placering imorgon om man ligger på gränsen.
Citat:

Har jag flera ord i domänen, ex 3st och sedan optimerar sidan fö bara för 1 av dessa ord... fuskar jag då?
Nej men du har mindre chans att få en topp 10 plasering, gent emot hem.passagen.se/~dittkonto/ men visst du fuskar inte.
Citat:

Du ska se att det var av helt andra anledningar dina 1000domäner tappade ranking, för jag antar väl att de i sig inte gav något mervärde till någon surfare därute (hint!)??
Du förutsätter att inte problemet är löst, och att jag därmed aldrig kunde konstatera vad orsaken var.
Citat:

Beror iofs lite på hur dina satelitsiter var korslänkade men Google har väl mer eller mindre koll på detta fenomen...
Vem har snackat om korslänkning!? sedan skall man inte överskatta google's förmånga att ha koll på saker, dom har oftast 0 koll och förlitar sig helt på vad deras användare tipsar dom om ( och knappt det. )
Citat:

Fö finns det mycket att läsa om "sandbox" "karantän" och den fruktade updateringen som skedde...
Du läser för mycket vad snorungarna på webmasterworld skriver och litar blint på det ;) normalt grundar sig inläggen där på väldigt dåliga grunder statistiskt sett för dom jobbar med keywords som hanteras manuellt eller är köpta av uppenbara stora aktörer.

Visst finns det en tidsaspekt i nuvarande algon, men att man inte skulle kunna få in nya sidor som dom skriver på WW är inget som stämmer, men helst skall man ju inte ge sig på sökord som ex amazon redan köpt vissa tider på året, och är det ett ord som går riktigt dyrt på adwords så får du komma över en .gov domän för att ta dej in i normala listningen om du inte har en gammalt företag så inte google "kan med" att gömma dej långt ner i listningen.

Thomas

Robert 2004-10-10 19:08

Citat:

Originally posted by Thomas@Oct 10 2004, 15:36
Du läser för mycket vad snorungarna på webmasterworld skriver och litar blint på det ;) normalt grundar sig inläggen där på väldigt dåliga grunder statistiskt sett för dom jobbar med keywords som hanteras manuellt eller är köpta av uppenbara stora aktörer.

Visst finns det en tidsaspekt i nuvarande algon, men att man inte skulle kunna få in nya sidor som dom skriver på WW är inget som stämmer, men helst skall man ju inte ge sig på sökord som ex amazon redan köpt vissa tider på året, och är det ett ord som går riktigt dyrt på adwords så får du komma över en .gov domän för att ta dej in i normala listningen om du inte har en gammalt företag så inte google "kan med" att gömma dej långt ner i listningen.

Thomas

Hehe, nej, jag har varit inne någon gång på webmasterworld (liksom du) men är absolut ingen flitig besökare. Jag håller mig på annat håll. För att kontra, och citera en gammal Amiga reklam "Man ska inte tro allt vad Sega gubbar säger!". ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson