WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fakturering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38221)

rhuse 2009-07-31 22:32

Anders Larsson: Och datorn då förutsätter jag? Men då blir det ju svårt för honom att arbeta med hemsidor...

aDonis: Skriv ett brev och kräv att boten rivs upp. Du har ju ganska tydliga bevis. Allt från stämningsansökan till polisanmälan är bara slöseri med tid för en sån liten summa.

wedge 2009-08-01 00:28

Biljetten i sig visar att NÅGON har parkerat, inte nödvändigtvis att det är DU som parkerat. Om biljetten betalats med kort och du kan visa upp att betalningen finns på ditt kontoutdrag är bevisningen ganska bra, men en biljett betald med kontanter kan ju ha tiggts från någon annan som parkerat samtidigt. Tycker mig i alla fall ha läst det i samband med något felparkeringsfall som överklagats.
Sen så ska ju biljetten varit synlig, och hur sjutton bevisar man det...

Men stå på dig i alla fall...

ztream 2009-08-01 01:49

Har varit i samma sits. Då har de fotograferat framrutan. I just det fallet hade min biljett blåst ner på sätet. Jag körde bevisning med kortutdrag och liknande men det sket de i.

Avgiften är en kontrollavgift och det spelar ingen roll om du har betalt om p-lisan inte såg det. :(

Magnus_A 2009-08-01 12:38

P-bolagen är kända för att dra allt till sin spets och aldrig ge sig i domstol. Det gör att det blir väldigt dyrt som privatperson att utmana dem om man inte har ett bra case, typ att deras skyltar står fel eller har blåst ner.
Parkar du på gatumark råder helt andra regler, mycket förmånligare för parkeraren. Men du har fortfarande mycket liten chans att få rätt.
Pbolagen lever på böterna, de tecknar avtal med markägare där markägaren får 100 % av pengarna i automaten, vem ska betala pbolaget då? Böterna naturligtvis.

jonny 2009-08-01 14:10

Nu finns det några otydligheter.
Först misstänkte jag att du ville fakturera din kund. Nu verkar det inte vara så, men det har ju inget med kunden att göra så det vore helt förkastligt.

Om det är en bot du fått måste du vända dig till polisen för att möjligen slippa betala. Jag har lyckats få en p-bot avskriven efter bevisning från Easypark. I det fallet visade mitt kvitto att jag erlagt avgift för det bötfällda fordonet. I den typen av fall måste du dock betala boten i tiden för att slippa trubbel.

Om det är ett privat bolag och du fått en kontrolluppgift behöver du bara bestrida. Skicka förövrigt in en kopia på biljetten och inte originalet. Det är de som får stämma dig om de vill gå vidare. Polisanmälan låter inte helt fel heller om det nu leder till något.

Anders Larsson 2009-08-01 16:24

Citat:

Originally posted by rhuse@Jul 31 2009, 22:32
Anders Larsson: Och datorn då förutsätter jag? Men då blir det ju svårt för honom att arbeta med hemsidor...

TV-licensen har ingenting med datorn att göra, den gäller ENBART om du har en tv-tuner. Har du ett tv-kort i datorn måste du dock betala.

Det är nya regler på gång, och de har varit på gång i många år, där man försöker inkludera datorer, men de gäller inte ännu.

KristianE 2009-08-01 17:54

Har själv lyckats överklaga P-böter 2 ggr. Båda ggr hos
Göteborgs Pakerings AB. Ena gången hävdade jag att
skylt saknades (visade sig att den var vriden åt fel håll
så man inte så lätt kunde avläsa den i körriktningen) och
andra att skylten var så lätt att missförstå så de lät mig
slippa undan och fixade till skylten.

1h gratis parkering 08-20. Jag tolkade det som alla dagar
(även om jag i efterhand kom på att röda siffror och paren-
teser var för helg) så gick det igenom. Idag står det "Alla
dagar 08-20".

erdistfroh 2009-08-13 14:30

Jag vart med om något liknanade för några veckor sedan. Visst är det surt att behöva lägga sin tid på enkla misstag och jag var skitförbannad även om det bara var 400kr. Men då hade jag endå betalat 20kr/h för att stå där. Skickade i alla fall ett ganska informellt brev med min parkeringslapp och böteslappen till parkeringsbolaget. Då slapp jag i alla fall betala den och vänta på pengarna tillbaka senare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson