WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   CMS / Publiceringsvertyg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3770)

koala 2004-10-02 12:35

Jag vill passa på och tipsa om ännu ett CMS som jag blev imponerad av: Unity från Crossnet. Det finns ett demo på deras hemsida, och det var väldigt lättanvänt, mycket mindre komplext än de andra jag testat. Dessutom är det rätt billigt. Testa gärna demot, om inte annat för att imponeras av hur lättanvänt det är. Jag håller för övrigt, som jag tidigare sagt, på att göra ett CMS själv, och jag kommer att stjäla inspiration från både Typo3 och Unity :P

jonny 2004-10-03 13:54

Citat:

Originally posted by koala@Oct 2 2004, 12:35
Jag vill passa på och tipsa om ännu ett CMS som jag blev imponerad av: Unity från Crossnet. Det finns ett demo på deras hemsida, och det var väldigt lättanvänt, mycket mindre komplext än de andra jag testat. Dessutom är det rätt billigt. Testa gärna demot, om inte annat för att imponeras av hur lättanvänt det är. Jag håller för övrigt, som jag tidigare sagt, på att göra ett CMS själv, och jag kommer att stjäla inspiration från både Typo3 och Unity :P
Varför gör du ett eget CMS när alla andra redan har gjort sitt eget lilla CMS? Som webbhotell får man minst ett erbjudande per vecka från nån tomte som vill sälja sitt eget CMS.

Infocore 2004-10-04 10:54

ehm skrev ett inlägg tidigare, är nu borta...vad har hänt?

Johan G 2004-10-04 11:11

Citat:

Originally posted by Infocore@Oct 4 2004, 10:54
ehm skrev ett inlägg tidigare, är nu borta...vad har hänt?
Jag tog bort det då jag såg det som reklam för egen tjänst.
WN's regler punkt 3.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=24&t=3490&s=wn

SkyNet 2004-10-05 14:32

Utav alla de här förslagen på CMS-verktyg, vilka klarar att generera statiska sidor också?

koala 2004-10-06 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av koala

Varför gör du ett eget CMS när alla andra redan har gjort sitt eget lilla CMS? Som webbhotell får man minst ett erbjudande per vecka från nån tomte som vill sälja sitt eget CMS.

Därför att det inte krävs särskilt mycket arbete att färdigställa ett eget CMS för min del. Jag har redan gjort det mesta jobbet sedan tidigare uppdrag. Om jag gör en CMS kommer jag att tjäna en del pengar på den, och eftersom det återstående arbetet är överskådligt bedömer jag att jag lika gärna kan göra klart en CMS. Anledningen till att jag kommer att tjäna pengar på min CMS trots att marknaden är översvämmad av konkurrenter lämnar jag osagd. :D

cornelii 2004-10-10 01:08

Citat:

Ursprungligen postat av festiz
Citat:

Originally posted by -raki@Sep 21 2004, 23:16
Citat:

Originally posted by -festiz@Sep 20 2004, 20:32
Citat:

Ursprungligen postat av Dood
Jag har använt mig av Lemoon från Mindroute (www.mindroute.com) vid några kundcase då mitt egenutvecklade inte räcker till. Väldigt smidigt och inte minst omtyckt hos kunderna.

Du kan ju omöjligt rekommendera ett system som endast fungerar med MS explorer..

typo3.org är ju ett alternativ som fungerar och är gratis.

Dock så har jag tänkt testa easyweb, vet dock inte huruvida den är kompatibel med fler browsers.. går inte att hitta på deras sida. Antagligen inte.. men men..
easyweb.sphinxly.se - kan vara värt en titt..

Det är nog bara administrationsdelen som bara fungerar med IE 5.5+ eftersom de troligtivis använder MS WYSIWYG-editor som följer med f.r.o.m. v5.5 (tror det) som för övrigt används av de flesta avancerade CMS system.

Joo visst är det 'bara' administrationssystemet som använder det, men man bör ju utveckla ett alternativ för det, t.ex. en java-app eller liknande som kan hantera styrkan som önskas på ett rättvist sätt, utan det så är det värdelöst, varför ska man använda ett system som inskränker på valfrihet, uppmanar till osäkra browsers(IE är osäkrare än dess konkurrenter enligt många bevis). Jag säger - låt oss gå mot en säkrare variant, sprida webbläsarna så att man inte får minoriteter som kan ignoreras, utan så man får många olika grupper som hanteras med lika delar respekt av oss webbutvecklare. Det är dags för en smärre revolution i tankegången hos oss webbutvecklare - dags att utveckla för kunden.

Jag håller med om att man bör utveckla CMS och webbplatser så att det funkar mot alla 13 browsers som finns ute. Vi ska inte lämna någon minioritet utanför. Men trots allt så är det kunden som betalar kalaset. Om jag säger till honom att priset för denna lösning är 23k för IE och 34k för IE, NS, FF och 37k för samtliga (puh) så väljer mina kunder oftast 23k-lösningen. Naturligtvis är priserna tagna i luften men alla som har utvecklat webbplatser vet att man får böka lite med layers, css och annat för att få allt att funka och att sånt bök kostar tid.

Sen en annan viktig punkt. Innehåll och utseende får ALDRIG en besökare att byta från IE till exempelvis FF. Det som får användare att byta browsers är ofta funktioner man saknar, ex "adblock i FF" eller "Mus-styrning i Opera". När NS var som störst och IE som minst så ingick inte IE som browser i OS.et vilket det gör numera. Vilket är förklaringen till att NS dog.

Ett annat misstag många gör är att man utgår ifrån att alla besökare är lika erfarna som en själv. Det är bättre att utgå ifrån att dom är lama och i 50-års åldern mao knappast några som laddar ner senaste Mozillan för FreeBSD. I Sverige är IE dominant och kommer vara så tills M$ inte får distribuera IE med OS.et*. I Amigavänliga Tyskland är inte IE lika stort och inte Win XP heller. Så all utveckling beror också på vilken marknad man verkar på.

Kontentat av mitt svammel är att vi utvecklare kan knappast inte göra revolution om inte stora aktörer såsom Abladet , lunar o blocket gör IE-ovänliga versioner vilket inte kommer att hända. Klart att om dem gör revolution och vi också så kan det hända saker men vem av oss alla är beredda att ta den ekonomiska smällen och vara utan pengar till skatt, mat o hyra?

* Se vad som har hänt med Java sen M$ tog bort det som standard installation. Knappt nån som har längre det per defualt av alla "lama" användare. Nu var inte M$ java någon bra variant och jag vet det men som ett exempel. T.o.m. Flash är mer standard än Java för att det följer med Win XP.

Springbeat 2004-10-18 12:59

Vilken bra respons. Det finns en del att läsa igenom om alla cms verktyg som finns ute på marknaden. Jag har tidigare använt mig av camlonta.com (vill inte göra reklam)

Jag är ute efter ett bra och enkelt verktyg.

mannenfrånlund 2004-11-06 08:07

:rolleyes:
Citat:

Originally posted by jonny@Oct 2 2004, 02:38
Jag har goda erfarenheter av imCMS, utvecklat av Gotländska Imcode. Det är open source och fritt att använda. De har en del hyfsade referensprojekt.

ImCMS.net

Det verkas som imCMS förutsätter att man själv administrerar en Windows-server. Stämmer detta? För övrigt tycks fuktionaliteten vara bra. Men var hittar jag en cms som jag kan installera på "hyrd plats" och som jobbar mot MySQL? :ph34r:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson