![]() |
Jag har testat Photoshop ett par gånger och det brukar enbart sluta i frustration. Ett GUI är inte bra om inte alla standardfunktioner som skall finnas går att hitta utan att leta i timmar. En så enkel sak som att beskära en bild till markeringen...satt nog 2 timmar med det. Nej GIMP är det som gäller, iaf för mej.
Utöver GIMP så kör jag med ssh och nano, funkar perfa. (Efter man confat nano lite med syntax-highlightning, smooth-scroll och annat myspys.) |
Ah, nano. Min favoriteditor när jag höll på att pilla med linux. Själv kör jag webuilder (windows).
Jag gillar egentligen paint.nets interface mer än gimps men det är helt enkelt inte tillräckligt avancerat och dessutom windows-only så jag valde gimp istället. |
Citat:
|
Citat:
Tycker PS är alldeles för rörigt och oorganiserat... |
Förstå mig rätt - jag nervärderar inte program och vad de kan hjälpa oss med men ibland undrar jag om man inte överskattar dem. För bra design, fungerande webbplatser, snygga bilder och effektiva ikoner krävs inte bara och kanske inte alltid "bästa programmen". Det handlar mycket om den som sitter vid tangentbordet.
Det som fick mig att tänka till var en föreläsning i veckan om Ecuadore där föredragshållaren hade ett underbart bildspel. Bildval, vinklar, beskärning, skärpa/icke-skärpa, färger etc gjorde att det var en fröjd att sitta där. Vid fikat efteråt fick hon frågan vilken utrustning hon använde och program för redigering. Svaret var en digital Olympus från 1999 och Photoshop Element 2.0 som följt med vid köp av något annat. |
Jag tycker att Photoshop är relativt enkelt när man väl har satt sig ner med det och arbetat med det i ett par dagar. Photoshop Elements är en utav de Photoshop som är svårast enligt mig att lära sig. Jag rekommenderar startk Photoshop CS3 extended.
|
Jag kör Photoshp CS2 fortfarande och känner inte som att det är lönt att betala för en uppdatering till CS3 eller CS4, jag kan göra samma saker i CS2 tycker jag.
CS2 var dyr nog och den kommer jag att kunna använda många år till :) |
Frågan kom sig av att jag helt enkelt tröttnat på att spendera massa pengar på photoshop även om inte jag heller uppgraderat varje gång det kommit en ny version. Jag vill helt enkelt övergå till billigare/opensource-program och funderade på om ni körde på det mer "övergripande" vektordesignandet eller "detaljdesign" av varje pixel? När jag läste på mig om inkscape/gimp/paint.net så verkade det nämligen finnas två olika skolor och det verkar som om de flesta här tillhör "photoshopskolan". :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson