WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Aftonbladet.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3551)

Thomas 2004-09-16 12:46

Citat:

Originally posted by Jon Adolfsson@Sep 16 2004, 12:43
Hmm, låter som om det är fel på din tv. Hör med din tv-handlare.
Va har inte du samma?

Thomas

mypay 2004-09-16 13:19

ok.. chat språk..

lol @ wn.humor (jag älskar folk med sinne för ironi och humor - bra sagt Thomas)

nej men seriöst.. folk vill tjäna pengar.. aftonbladet vill tjäna pengar.. och jag gissar att den reklamen som låg tvärs över sidan inte kostade "lite" pengar..

Och dom har så pass starkt namn att dom nog överlever en sådan annonsplacering..

Robert 2004-09-16 14:26

Citat:

Originally posted by Johan@Sep 16 2004, 11:51
Jag skapar i alla falla mina sidor i första hand för att tjäna pengar och i andra hand för besökarna. Ni kanske skapar webbsidor helt ideellt?
Det brukar komma i omvänd ordning: först kommer besökarna, sedan tjänar man pengar, så alltså: gosa med besökarna i första hand så kommer pengarna (och goodwill) automatiskt (om ens site inte är så skitdålig att man måste dumpa reklam, popups, popunders på besökaren för att få pengar...moment 22?)

Som sagt, vissa tjänar pengar på reklam, vissa på att sälja en tjänst och vissa kan inte hålla sig och försöker med båda.

F.ö så brukar jag gå och göra något annat medans det är reklam på tv, kanske får börja med det när det dyker upp reklam i webläsaren som inte går att få bort? :P

Johan H 2004-09-17 02:02

Citat:

Originally posted by Johan@Sep 16 2004, 11:51
Denna typ av annonser har väldigt hög försäljningsgrad. Pop ups har alltid sålt väldigt bra i jämförelse med banners. Folk ignorerar automatiskt vanliga bannerannonser utan att ens tänka på det, man lär sig ignorera det och därför behövs alternativ om en sida ska kunna överleva enbart på reklam.

Visst är det upp till besökaren om han vill komma tillbaka igen! Det verkar dock inte som om aftonbladet har några problem med den saken :P och i stort sett så tror jag besökare bryr sig mindre än de ger sken av. Folk tittar ju fortfarande på reklamtv och där är avbrotten något längre.

På de flesta andra webmasterforum jag besökt diskuterar man de dåliga effekterna av att pop ups är på väg bort och vilka alternativ man kan ersätta dem med på sina sidor. Här spyr man galla över det utan att ens ha en aning om vilka pengar du kan tjäna på det.. det är det som förvånar mig mest. Reklam har väl alltid varit irriterande, men det måste det delvis vara för att fungera. Jag skapar i alla falla mina sidor i första hand för att tjäna pengar och i andra hand för besökarna. Ni kanske skapar webbsidor helt ideellt?

Finns inget jag hatar mer än popups, värsta typen av reklamen.
Men jag har full förståelse för att sajter kör med popup, förmodligen får de bra betalt.
Som sajtägare förstår jag att man kör med popups men som besökare hatar jag popups.

I princip som med diktatur - jag hatar diktatur, men jag skulle gärna vilja va diktator.
:ph34r:

Ateammate 2004-09-28 19:18

Den stora popupén kan ju ha kommit från spyware om du inte redan kollat det. Men det kan ju mycket väl ha varit aftonbladet också! Jag använder popup stoper. Funkar fint.:D

Jon A 2004-09-28 20:17

Kör webroot spy sweeper, ligger och scannar automatiskt i bakgrunden. Rensar bort all skit ad aware inte hittar.

jonny 2004-09-29 01:31

Jag tycker inte jämförelsen med tv håller. När jag sitter framför datorn är jag aktiv. när jag sitter framför tvn är jag passiv. Om jag nu inte ser på tv med den bärbara på bordet samtidigt.

Blir det reklam på tvn kan jag gå på toaletten, gå ut till köket för att fixa något tilltugg eller liknande.

Reklam som stör på datorn gör mig bara irriterad.

Banners kan jag leva med. Popups gör mig vansinnig och reklam över hela sidan gör att jag oftast stänger ner hela sidan och gör något annat.

Lunarstorm brukar oftast omnämnas när journalister pratar om lyckade projekt på nätet. Där finns det reklam - men den hindrar inte övrig funktionalitet.

Min personliga övertygelse är att man i första hand måste se till de som gör det de ska och deras behov så att de inte drabbas alltför hårt av förändringar må det vara censur eller "bara" annonser.

Det hade varit intressant att se hur det skulle gå om Aftonbladet erbjöd en betaltjänst utan reklam. Jag trodde det var svårt att sälja information över nätet, men ändå sitter jag och betalar för vip-tjänsten på tv.nu för att det är den bästa tvguide jag hittat.

monopro 2004-10-02 04:44

Äsch, sånt brukar självdö. Folk kommer snart lära sig att hitta "Stäng" knappen. Och finns det ingen, så kommer dom inte tillbaka. Reklam måste vara subtil.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson