WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Saab går i konkurs idag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35269)

gummianka 2009-02-20 10:02

Det jag funderade lite på är vad som är kvar av SAAB egentligen, är det t.ex. så illa att GM (försöker) behålla/er alla patent o.dyl. som "egentligen" är SAAB´s...

Danielos 2009-02-20 10:10

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 10:02
Det vore tragiskt även om jag inte tror på en konkurs i det här läget. Visst förstår jag regeringens inställning till det hela men samtidigt så har en rad andra länder stöttat sin bilindustri och man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
Är lite nyfiken på vad exakt du tycker att det hon har sagt är korkat eller klantigt?

tartareandesire 2009-02-20 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Det vore tragiskt även om jag inte tror på en konkurs i det här läget. Visst förstår jag regeringens inställning till det hela men samtidigt så har en rad andra länder stöttat sin bilindustri och man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.

Är lite nyfiken på vad exakt du tycker att det hon har sagt är korkat eller klantigt?

I just det här fallet att hon tyckte att de större fackförbunden skulle hjälpa SAAB men det är bara det senaste i en lång rad märkliga uttalanden i alla möjliga frågor.

uffe_nordholm 2009-02-20 11:13

Citat:

Citat:

Originally posted by -danielos@Feb 20 2009, 11:10
Citat:

I just det här fallet att hon tyckte att de större fackförbunden skulle hjälpa SAAB men det är bara det senaste i en lång rad märkliga uttalanden i alla möjliga frågor.

Jag tror hennes uttalande bygger på att fackförbunden såg det som självklart att regeringen skulle se till att SAAB inte gick i konkurs. Eftersom regeringen tydligen inte har sådana planer, påpekade hon att det ju faktiskt är fritt fram för facken att göra det. Om facken inte tycker om förslaget är det väl bara ett bevis på "Det är lätt att vara frikostig med andras pengar".

Adestro 2009-02-20 11:38

http://www.allabolag.se/5562588912

Inget vidare investeringsobjekt!

De anställda som varit så naiva och byggt sin tillvaro med familj och bolån på en anställning hos ett döende företag är levande bevis för att ekonomi behöver större plats i grundskolan...

Och att andra länder stöder sina bilindustrier är ju för att de är lönsamma. Förutom i USA's fall med GM, men USA kan ju å andra sidan trycka hur mycket dollars som helst. :-)

coredev 2009-02-20 11:41

Saabs stora problem är att GM inte har låtit dem släppa några nya modeller. Fördjävligt.

Ungefär som när Ford sa åt Volvo PV att lägga ner sina gasbilar.. Vilka är det nu som satsar på gasbilar.. jo Ford.

Adestro 2009-02-20 12:03

Problemet med hela Sverige är att ett halvsekel med förtryck av företagare har gjort Sverige helt beroende av storbolag och export. 60% av Sveriges BNP kommer från export. 40% av Kinas BNP kommer från export. Vilket land är mest bananrepublik?

Sveriges ekonomi kommer slaktas så det skriker om det i vikande världsmarknad.

design.se 2009-02-20 12:09

Citat:

Originally posted by Adestro@Feb 20 2009, 13:03
Problemet med hela Sverige är att ett halvsekel med förtryck av företagare har gjort Sverige helt beroende av storbolag och export. 60% av Sveriges BNP kommer från export. 40% av Kinas BNP kommer från export. Vilket land är mest bananrepublik?

Jag var med i början av 90-talet, då var det på god väg till bananrepublik, men vad hände...vi reste oss ur askan och har den högsta levnadsstandarden i världen. Kan inte alla i Sverige sluta böla om Saab nu och börja utveckla något nytt, t ex en maskin som strålar en från plats till plats istället för att förpesta luften med bensindrivna bilar...?

emilv 2009-02-20 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av design.se
Citat:

Ursprungligen postat av Adestro

Jag var med i början av 90-talet, då var det på god väg till bananrepublik, men vad hände...vi reste oss ur askan och har den högsta levnadsstandarden i världen. Kan inte alla i Sverige sluta böla om Saab nu och börja utveckla något nytt, t ex en maskin som strålar en från plats till plats istället för att förpesta luften med bensindrivna bilar...?

Bra sagt! Sluta kolla på andra misslyckanden och försök hitta möjligheterna istället! Ett stort antal duktiga arbetare och tjänstemän kommer nu bli tillgängliga på arbetsmarknaden, kanske kommer det ge ett uppsving för leverantörer till småföretag då en del säkert kommer starta egna bolag.

Det finns två synsätt man kan ha på kriser:
* Gråta över att det går dåligt och kräva att någon annan löser problemet
* Ta tag i problemet, och kanske gå vinnande ur krisen

jonny 2009-02-20 12:21

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 10:02

Varför ska svenska skattebetalar stötta ett bolag som misskötts av sina amerikanska ägare?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson