WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur hanterar ni fakturabeställningar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33209)

Conny Westh 2008-11-11 23:07

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 11 2008, 23:31
men kan det verkligen gälla om en kund returnerar en vara av 10 på en faktura...då borde kreditor nog ta bort möjligheten att returnera enskilda varor för alla sina kunder...huu vad många ändrade fakturor det måste finnas i deras register:-)
o vad det skulle kosta oss o de pengar-kan det verkligen vara riktigt..?

Det är bokföringsbrott att ändra en utsänd faktura.... Det är inget jag rekommenderar...

Man behöver inte kreditera HELA fakturan endast de delar man vill kreditera. Men en kreditfaktura ären NY faktura som man kan göra krediteraingar på och andra tillägg för eventuella avgifter. I VISMA/SPCS finns en "feature" som gör att man kan ange vilken faktura som ska krediteras så gör SPCS programmet jobbet med att vända alla debet till kredit och alla kredit till debet, dessutom så kopplas fakturorna ihop så det blir lätta tat spåra vid senare analyser.

Enligt skatteverket måste man referera till en tidigare faktura man kreidterar om det är möjligt, det finns undantag när man avser kreditering av varor som är praktiskt omöjligt som exempelvis tomflaskor e.d. Se skatteverket:
http://www.skatteverket.se/rattsinformatio...3e80002109.html

Jag har sett exempel på företag som lägger på påminnelseavgifetr och inkassoavgifter på en gammal faktura, vilket inte är tillåtet, man måste utfärda en ny faktura med de nya avgifterna på. Även räntefakturan måste vara på en annan faktura än "orginalet" så att säga....

Pippilotta 2008-11-11 23:10

Det skulle med andra ord innebära att säkert nästintill alla kreditors kunder begår bokföringsbrott-inte en gång utan dagligen...detta låter ju rätt illa i mina öron..

Racerback 2008-11-11 23:17

kanske nåt för kreditor att kolla på?

finns de representerade här?

Pippilotta 2008-11-11 23:24

kikade just på hur processen går till-eftersom vad jag kan se fakturan vid ändring får ett nytt nummer så bör man ju kunna kalla den "returnerade" fakturan för kreditnota så är det löst:-)
Jo kreditor brukar synas här o hare säkert en bra förklaring för de brukar ha koll på läget också.
Skulle inte i min vildaste fantasi tro att de vill att deras över 2000 butiker skulle begå bokföringsbrott i deras system...

Conny Westh 2008-11-11 23:27

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Nov 12 2008, 00:24
kikade just på hur processen går till-eftersom vad jag kan se fakturan vid ändring får ett nytt nummer så bör man ju kunna kalla den "returnerade" fakturan för kreditnota så är det löst:-)
Jo kreditor brukar synas här o hare säkert en bra förklaring för de brukar ha koll på läget också.
Skulle inte i min vildaste fantasi tro att de vill att deras över 2000 butiker skulle begå bokföringsbrott i deras system...

Om de ger den "ändrade" fakturan ett nytt nummer så är det ju inte den gamla fakturan man ändrar utan man skapar en ny. Sen kan det ju i användargränssnittet se ut som det är en ändring av den gamla, men det är en annan historia.

Jag kör inte deras system så jag har ingen erfarenhet hur det funkar där.

Pippilotta 2008-11-11 23:29

har pm:at kreditor så får vi se svaret förhoppningsvis snart:-)

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-12 09:01

Hejsan

Hett ämne. Jag har bett vår kundtjänstchef återkomma i frågan då jag kan inte kan svara på rak arm. Så fort vi utrett den kommer jag posta svaret här på forumet.

Mvh

Sebastian

Gustav 2008-11-12 14:01

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 11 2008, 23:28
Man får inte ändra en fakturas innehåll när den väl är avsänd till kunden. Vill man ändra så får man vacker makulera eller kreditera och därefter skapa en ny, men det nya innehållet.

Det är helt enkelt för risken att det skulle kunna uppstå två olika versioner av en faktura med olika innehåll, men med samma fakturanummer, vilken faktura ska då gälla, vid en skatterevision?

Du kanske har rätt. Men det är väldigt vanligt att företag ändrar i fakturor eller makulerar delar av dem. De flesta större factoring och inkassobolagen jobbar så. Det har hänt några gånger att jag har betalat en ordinarie faktura försent, men innan jag upptäckt att jag redan har fått en påminnelse. Då brukar factoring/inkassobolagen säga att man ska betala endast påminnelseavgiften och bortse från resterande del av fakturan. De skickar sällan ut någon kreditfaktura, eller nya faktura (om man inte särskilt ber om det).

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-12 17:52

Hejsan

Nu har jag pratat med jurist, revisor och internt för att säkerställa att ge ett korrekt svar. OBS att detta svar bara avser då paketet inte hämtas ut och inte vid retur efter att varan hämtats ut. Vi undersöker även den frågan och återkommer i det ärendet.

Jag börjar med att ge vårt svar här och sedan postar jag ett inlägg till med den som vill läsa den fullständiga motiveringen.

Det finns två sätt att komma åt problemet:

1. I avtalsvillkoren skriva att:
"Vid outlöst paket som beställts med faktura, är kund skyldig att betala faktura och expeditionsavgift, i syfte att täcka BOLAGETS kostnader förknippade med paketet."

FÖRDEL: Man kan enkelt använda samma faktura eftersom man bara gör en delkreditering. Frakt och expeditionsavgifterna blir samma sak som kostnaden för outlöst paket rent juridiskt sett.

2. I avtalsvillkoren skriva att:
"Vid outlöst försändelse förbehåller sig BOLAGET rätten att debitera XXX kr i syfte att täcka omkostnader"

FÖRDEL: Man kan i det här fallet ta mer betalt och därmed även täcka kostnader för returfrakt osv. Nackdelen är att man behöver lägga upp en ny faktura. I kreditor använder man postförskottsfunktionen för detta.

På så sätt säkerställer man korrekthet både mot revisor, juridik och konsument.

Hoppas ni tycker svaret är tillfredsställande.

Mvh

Sebastian

Sebastian.Siemiatkowski 2008-11-12 17:55

Vidare här är motiveringen från juristen vad som gäller av distansavtalslagen.

Precis som Gustav säger tidigare i tråden så börjar inte ångerrätten att löpa förrän varan är konsumenten tillhanda. Att inte hämta ut sin vara är därmed inte ett korrekt utnyttjande av ångerrätten. Dock kan sådan uppdelning i:

1) köp av vara och
2) köp av transporttjänst

som Gustav föreslår ej ske. Det är alltjämt att ses som enbart ett köp av vara. Anledningen till detta är att man vid varje köp (oavsett typ) gör en bedömning av dess art, d.v.s. om det är majoritet vara eller majoritet tjänst. I de fall som en e-butik säljer en vara så ses även transporten som en del av detta varuköp (ett så kallat transportköp).

Av denna anledning kan man ej kräva betalt för fraktavgift. Istället får man som e-butik i dessa fall skapa en ny faktura och debitera kunden för ”outhämtat paket”. I denna skall ingå sådana kostnader som uppkommit för er som e-butik i samband med expediering och utskick av denna vara som sedan ej uthämtats. Det finns ingen exakt bestämmelse för storleken på sådan avgift men de ligger ofta mellan 95-395 kr. Beloppet skall vara skäligt och måste kunna motiveras. Det enda förbehållet är att det måste framgå av era villkor att ni tar ut en sådan avgift för ”outhämtat paket” samt vilket belopp den är på. Glöm inte att det blir ytterligare en factoring- och fakturaavgift så denna bör medräknas i beloppet så att ni går skadelösa.

Mvh

Sebastian

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson