WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   PHP meny Vs. JavaScript meny (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2917)

Rasmus 2004-07-28 18:04

Ojdå, tycker nästan det börjar spåra ut här. Men hur funkar det om man använder <noscript> efter javascripts-menyn, och då kör en enkel text-meny där. Bör det inte funka för alla då?

festiz 2004-07-28 21:13

Citat:

Originally posted by jozomannen@Jul 28 2004, 18:04
Ojdå, tycker nästan det börjar spåra ut här. Men hur funkar det om man använder <noscript> efter javascripts-menyn, och då kör en enkel text-meny där. Bör det inte funka för alla då?
Jo det fungerar för samtliga parter men kan bli jobbigt för kodaren. Ioförsig är det bara att lägga en loop som spottar ut hela menyn igen(om den är db-driven dvs.)....

Hmm.. varit borta från diskussionen ett bra tag, dags att tillföra lite :)

Citat:

"Formen spelar egentligen ingen roll".

Där tycker jag att du har fel. En 100% användarvänlig hemsida kräver rätt utformning. Ska man rätta sig efter dom få som kör lynx och sen skita i om folk klarar av att navigera och förstå innehållet på hemsidan för att man "skippat" utformningen ?

Du har totalt missförstått mig, jag ville framhäva att funktion går före form. Om en sida är jättevacker men inte fungerar för alla människor (www.imagevuex.com är ett jättebra exempel funkar inte i moz firefox men i IE är den underbar) så är den likväl värdelös. Om en sida däremot fungerar i alla väder men kanske inte är riktigt lika snygg på alla browsers så spelar det inte så stor roll då det oftast är innehållet och/eller sidans funktion som kunden/besökaren är ute efter! Kan du, qraze, hålla med mig gällande detta?

För att komma runt detta problem, och även det ovan nämnda problemet med frames, så kan man tillämpa designen på css-nivå, så kommer alla som stöder css kunna se sidan med full funktionalitet, med hjälp av css kan du till exempel få en meny som flyter med sidan medans innehållet scrollar, helt utan frames. Du kan dessutom få ett bra flyt för innehållet källkodsmässigt vilket är hur läsarna som terminalsurfarna (vanligast i open source-communityt när man ska ha tag på programpaket.) använder tolkar koden. Ett stort tips är att skaffa en browser från mozilla som stöder toolbaren "Web Developer", där kan du avaktivera styles, javascript med mera för att se hur funktionell din sida faktiskt är.
Verktyget kan du hitta på update.mozilla.org och läsaren på www.mozilla.org

Citat:

Vi vill att användaren oavsett var denne befinner sig skall kunna göra en ny sökning eller navigera sig fram via menyn. Om besökaren klickar på ett sökresultat kommer det oftast upp mycket information. Vilket betyder att han/hon måste scrolla ner för att läsa allting. (Detta är iofs inte så bra. Helst ska man inte behöva scrolla på en sida men det är oundvikligt i vårt fall). Oavsett om han är mitt i texten så skall han kunna göra en ny sökning utan att behöva scrolla ihjäl sig.
Borde gå att lösa med ovan nämna teknik, jag föreslår att du slår ett öga på menyn som css-gruppen har för menyn på sin hemsida. www.w3.org/Style/CSS/ är adressen dit.

Citat:

Behöver inte använda javascript för att se till att framen laddas först och sen resultatet användaren hittat på t ex google. Vi har löst det med php. Inga problem vetu.
Tycker inte att detta är ett problem som man ska behöva "lösa", det ska inte ens finnas. Det finns alltid en möjlighet att inte använda frames! Det finns idag inget som helst fog för att använda frames över huvud taget.

Så länge man följer mina nyckelord så brukar det gå bra
Separera innehåll, design och funktion så mycket som det bara går.

grazzy 2004-07-28 21:59

Ojojoj.

One word for you - använd ALDRIG tekniker som kräver mer än html ifall du vill göra en site alla kan komma åt.

Javascript, flash, quicktime. Det är nästan aldrig nödvändigt. En site behöver väldigt sällan den typen utav saker för att bli navigerbara. Om du tycker att det går "långsamt", slå på mod_gzip så går det fortare än med javascript.

qraze 2004-07-28 23:40

Citat:

Du har totalt missförstått mig, jag ville framhäva att funktion går före form. Om en sida är jättevacker men inte fungerar för alla människor (www.imagevuex.com är ett jättebra exempel funkar inte i moz firefox men i IE är den underbar) så är den likväl värdelös. Om en sida däremot fungerar i alla väder men kanske inte är riktigt lika snygg på alla browsers så spelar det inte så stor roll då det oftast är innehållet och/eller sidans funktion som kunden/besökaren är ute efter! Kan du, qraze, hålla med mig gällande detta?

Ja, det kan jag hålla med om. Men jag talar fortfarande inte om hur "snygg" hemsidan skall vara. Allt jag säger är att för att användarvänligheten för våra besökare skall vara optimal måste det vara enkelt att navigera, etc. I vårt fall är det så i alla fall.
Om vi använder, frames, javascript eller css spelar ingen större roll. Vi kan inte få 100% tillgänglighet mot alla ändå. Vi har valt frames.
Vi har 100% indexerade sidor hos sökmotorerna (de sidor vi vill ha indexerade dvs).

Citat:

För att komma runt detta problem, och även det ovan nämnda problemet med frames, så kan man tillämpa designen på css-nivå, så kommer alla som stöder css kunna se sidan med full funktionalitet, med hjälp av css kan du till exempel få en meny som flyter med sidan medans innehållet scrollar, helt utan frames. Du kan dessutom få ett bra flyt för innehållet källkodsmässigt vilket är hur läsarna som terminalsurfarna (vanligast i open source-communityt när man ska ha tag på programpaket.) använder tolkar koden. Ett stort tips är att skaffa en browser från mozilla som stöder toolbaren "Web Developer", där kan du avaktivera styles, javascript med mera för att se hur funktionell din sida faktiskt är.
Verktyget kan du hitta på update.mozilla.org och läsaren på www.mozilla.org

Som sagt, alla klarar inte av css eller javascript heller så varför gå över till det istället för frames ?
Sen har ju målgruppen en stor betydelse. Vi har hittills inte haft någon besökare som använt en browser som inte klarar frames.

Citat:

Behöver inte använda javascript för att se till att framen laddas först och sen resultatet användaren hittat på t ex google. Vi har löst det med php. Inga problem vetu.
Tycker inte att detta är ett problem som man ska behöva "lösa", det ska inte ens finnas. Det finns alltid en möjlighet att inte använda frames! Det finns idag inget som helst fog för att använda frames över huvud taget.

Tjaa, det beror på om man tycker att 2 sekunders problemlösning är ett problem förstås. Det är nämligen den tid det tog för mig att lösa "problemet" som nu ingen märker av.
Som sagt, du tycker inte om frames, det står helt klart. Om det är så att du haft en otäck dröm om dom eller så vet jag ju inte men det har fungerar smärtfritt för oss hittills och då är det ganska dumt att gå över till något annat. Eller ?

Citat:

Så länge man följer mina nyckelord så brukar det gå bra
Separera innehåll, design och funktion så mycket som det bara går.

Dina nyckelord ? Låter nästan lite väl kaxigt va ? :)

Ha en trevlig kväll grabben.

festiz 2004-07-28 23:55

Citat:

Originally posted by qraze@Jul 28 2004, 23:40
Ja, det kan jag hålla med om. Men jag talar fortfarande inte om hur "snygg" hemsidan skall vara. Allt jag säger är att för att användarvänligheten för våra besökare skall vara optimal måste det vara enkelt att navigera, etc. I vårt fall är det så i alla fall.
Om vi använder, frames, javascript eller css spelar ingen större roll. Vi kan inte få 100% tillgänglighet mot alla ändå. Vi har valt frames.

Som sagt, alla klarar inte av css eller javascript heller så varför gå över till det istället för frames ?
Sen har ju målgruppen en stor betydelse. Vi har hittills inte haft någon besökare som använt en browser som inte klarar frames.

Som sagt, du tycker inte om frames, det står helt klart. Om det är så att du haft en otäck dröm om dom eller så vet jag ju inte men det har fungerar smärtfritt för oss hittills och då är det ganska dumt att gå över till något annat. Eller ?

En fråga först: Är oss synonymt med datorbutiken?
Isåfall måste jag själva säga att ni inte lyckats :)

Om så inte är fallet så har ni säkert gjort det.

Målgruppen har en väldigt stor betydelse, dock så är min målgrupp och kommer alltid vara alla.
Ett rättesnöre är att om sidan är enkel att använda i links så fungerar den för alla, kanske inte utseendemässigt pixelperfekt, men funktionerna fungerar. Gällande flash, quicktime och liknande är jag även emot dessa då jag nästan börjar spy galla på alla plugins som man måste ha för att kolla på strömmande video som dessutom inte är öppna format som alla kan se. (*host* radioseven *host*)

Att frames går att använda om man konfigurerar dem rätt är sant. Men jag har lite äcklighetskänsla gällande ramar, framförallt när jag kommer in på en sida så känner jag mig oftast inlåst i en box där innehållet ska presenteras. Varför vet jag inte men den känslan får jag.

Jag har själv använt frames väldigt mycket förut, dock så har jag tröttnat på alla nackdelar det medför, jag känner att det är enklare att bara koda en eller par få sidor riktigt bra så är det sedan enklare att expandera den.

Lite kaxig kanske jag var, men faktum är att de sidor jag skapat med dessa tankar i huvet har varit en helt underbar sida att surfa kring på.

qraze 2004-07-29 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av festiz
Citat:

Ursprungligen postat av qraze

En fråga först: Är oss synonymt med datorbutiken?
Isåfall måste jag själva säga att ni inte lyckats :)

Om så inte är fallet så har ni säkert gjort det.

Målgruppen har en väldigt stor betydelse, dock så är min målgrupp och kommer alltid vara alla.
Ett rättesnöre är att om sidan är enkel att använda i links så fungerar den för alla, kanske inte utseendemässigt pixelperfekt, men funktionerna fungerar. Gällande flash, quicktime och liknande är jag även emot dessa då jag nästan börjar spy galla på alla plugins som man måste ha för att kolla på strömmande video som dessutom inte är öppna format som alla kan se. (*host* radioseven *host*)

Att frames går att använda om man konfigurerar dem rätt är sant. Men jag har lite äcklighetskänsla gällande ramar, framförallt när jag kommer in på en sida så känner jag mig oftast inlåst i en box där innehållet ska presenteras. Varför vet jag inte men den känslan får jag.

Jag har själv använt frames väldigt mycket förut, dock så har jag tröttnat på alla nackdelar det medför, jag känner att det är enklare att bara koda en eller par få sidor riktigt bra så är det sedan enklare att expandera den.

Lite kaxig kanske jag var, men faktum är att de sidor jag skapat med dessa tankar i huvet har varit en helt underbar sida att surfa kring på.

Nej. Vi är inte synonymt med datorbutiken. :)

Jo visst. Kul om sidan fungerar felfritt i links (som för övrigt funkar med frames.) Men sen talar du antagligen för dina "personliga" sidor när du säger att målgruppen är och alltid kommer vara "alla" ?
Jag menar om du jobbar som webbdesigner/driver egen firma och en kund ringer och har sett en snygg hemsida och hänvisar till en sida med flash. Om du då tar fram en sida i ren html så tror jag personligen att kunden kommer bli besviken och det hjälper nog inte att du säger att den funkar i links. :)

Försöker bara förtydliga lite.

Sådär. Detta får nog vara mina slutord i den här diskussion som jag måste säga har varit på trevlig nivå.

Rasmus 2004-07-29 01:50

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 28 2004, 21:59
Ojojoj.

One word for you - använd ALDRIG tekniker som kräver mer än html ifall du vill göra en site alla kan komma åt.

Javascript, flash, quicktime. Det är nästan aldrig nödvändigt. En site behöver väldigt sällan den typen utav saker för att bli navigerbara. Om du tycker att det går "långsamt", slå på mod_gzip så går det fortare än med javascript.

Jag vill inte använda frames, för jag kunde gjort en iframe till menyn och haft bara en php meny där som öppnas och stängs med länkar. Men jag vill hålla mig borta från frames, och att ha en html baserad meny blir väldigt långsammt. Menyn hämtar inte saker från databasen kan jag tillägga jag gör den en gång bara och så kommer den se ut.

Jonas 2004-07-29 03:32

Citat:

Originally posted by zoran@Jul 28 2004, 01:25
Hmm, okej. Jag vill veta hur frames kan underlätta "oerhört" för en användare. Vad kan du åstadkomma med frames som jag inte kan åstadkomma med en sida utan frames ur användarsynpunkt.
I en community måste man nästan ha frames.

Tex som Snuttis. Våran vännerlista uppdateras med en interval på 90sek.
Skulle man inte köra frames så innebär detta att sidan skulle uppdateras var 90sek. Vilket tar bandbredd och kommer att slöa ner för övriga användare. Samt sabotera mer för användaren än för den som inte gillar frames. Tänk dig att du sitter och skriver ett jättelångt forumsinlägg. Skall precis trycka på "Skicka" och precis innan du klickar så laddas sidan om. Vem blir mest irriterad? Du eller personen som skrev?

En diskution om användning utav Frames kan man hålla på i evigheter om. Det finns alltid argument för att använda frames. Vissa är bra och vissa är jäkligt dåliga. Dina argument håller och är svåra att tala emot på andra sätt än att nämna fördelarna ovan.

Enligt statistik hos Nedstat så använder majoriteten (95%) utav dom som har rapporterat in en JavaScript aktiverad Internet Explorer, övriga använder Mozilla, Links, osv...
Eftersom Nedstat inte kan rapportera in användare som inte har JS aktiverat så får man aldrig reda på vilka som inte har JS aktiverat...

Jocke 2004-07-29 14:54

Jag brukar hänga lite på www.glife.se dom andvänder en flash grej för att kolla om du fått några gästboks inlägg. det fungerar as bra och den kollar typ hela tiden.

grazzy 2004-07-29 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av jozomannen
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Ojojoj.

Jag vill inte använda frames, för jag kunde gjort en iframe till menyn och haft bara en php meny där som öppnas och stängs med länkar. Men jag vill hålla mig borta från frames, och att ha en html baserad meny blir väldigt långsammt. Menyn hämtar inte saker från databasen kan jag tillägga jag gör den en gång bara och så kommer den se ut.

Hur mycket kod blir din meny? 3kb text? Ifall det inte är en jättelik utfällbar sak så komprimeras lätt 10kb ner till 2-3kb med mod_gzip.

2-3kb tar < 1sek på modem. Det är troligen snabbare att ha allt i en fil än att ha det i 2-3 st med javaincludes osv för en modemsurfare. En person med snabbare internet märker inte ens skillnden.

Visst, det kan gå lite mera bandbredd, men som sagt, använd mod_gzip och du kommer ändå att spara bandbredd jämfört. Slå på cachen på bilder istället... (dom flesta siter har inte cache på bilder och använder inte mod_gzip ... - båda sakerna går att göra direkt ifrån php och kräver inga modifieringar på själva servern även om det är att rekommendera ).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson