WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Dra in fiber (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28897)

b_andersson 2008-04-25 16:38

Citat:

Originally posted by scientific@Apr 25 2008, 15:31
Nu ser jag att du inte är intresserad av ComHem som alternativ men har du kontrollerat om de erbjuder 8/8mbit anslutning i ditt område? Har vänner som använder sig av detta privat och de når ofta hastigheter om 9mbit både upp och ner vilket inte är speciellt långt ifrån 10/10 som du ställer som minimumkrav. Vet inte vad ComHem har för priser gällandes företag men förmodligen blir det betydligt billigare än att dra in fiber.

Jag har comhem 24/8 på kontoret och det kostar <500kr/mån och fungerar faktiskt väldigt bra.

//Björn

Magnus_A 2008-04-25 19:37

Priset är egentligen inte haken. Det är bara att jag hatar att betala i onödan bara för att nåt kommunalbetongbolag försöker göra Stockholm till en internetfri zon genom sin debiteringspolitik.
Jag kan nog hitta nån DSL-variant som fungerar hyggligt, men jag vill ha bättre än så och det ska jag inte behöva betala mer än självkostnadspris för när ett kommunalt bolag levererar.

PRQ 2008-04-26 03:35

Personligen tycker jag att fibern i Stockholm är billig och dessutom väldigt vältäckande... Jämför med många andra städer. T o m i Göteborg är det ens tveksamt om man ö h t kan hyra svartfiber - de vill sälja sin komplett värdelösa transporttjänst istället.

Magnus_A 2008-04-26 11:16

Det kunde naturligtvis varit värre. Vi har ju åtminstone fibern indragen i källaren och det går att koppla in sig. Men det är tråkigt att Stokab förutsätter att det finns ett fastighetsnät eller en fastighetsägare som är villig att installera ett fastighetsnät. Vi är ju alla lite olika som kunder.

patrikweb 2008-04-27 01:45

Stokab har lite tråkig prissättning på just första engångavgiften, men annars är normalt månadskostaden för fiber i sth rätt bra.

Men beroende hur centralt du ligger så går det ju leverera 10Mbit dedikerad anslutning för runt 3-6tusen utan problem i månaden.

Magnus_A 2008-04-27 12:17

3-6 tusen är alldeles för mycket. Jag är snål och gniden, vill inte betala en krona mer än vad jag behöver.
Undrar hur det delar upp sig på fiberhyra, internetaccess och operatörens start- och löpande kostnader inklusive ett rimligt påslag, om man undantar anslutningsavgiften hos Stokab?

patrikweb 2008-04-27 15:10

Är det priset man får räkna med att få en dedikerad företags lina inräknat fiberhyra.

Om du endast är intresserad av en "bredbandsanslutning" så lär du behöva få med dig några mer kunder i huset.

kimovski 2008-05-09 15:26

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Apr 27 2008, 12:17
3-6 tusen är alldeles för mycket. Jag är snål och gniden, vill inte betala en krona mer än vad jag behöver.
Undrar hur det delar upp sig på fiberhyra, internetaccess och operatörens start- och löpande kostnader inklusive ett rimligt påslag, om man undantar anslutningsavgiften hos Stokab?

Tyvärr är det väl så att är du inte beredd att betala mer än 3.000:- SEK per månad tror jag det är svårt för er ett hitta en företagslösning på fiber. Kanske om du kollar med Telenor om de har någon ny xDSL standard som är hyffsat symmetrisk, men sånt där beror väldigt mycket på hur långt ifrån telestationen ni befinner er.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson