WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Priser för webbsidor? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28327)

grinditwp 2008-04-02 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av al'Thor
Precis som folk tidigare har skrivit så beror det helt och hållet på.... Om kunden kan specificera i detalj vad han vill ha, en bra kravspec helt enkelt så kan han få ett näst intill fast pris.
Är det "luddigt" så blir det per timmar tills kunden anser det vara klart.

Ofta har det varit en kravspec och vi har satt upp delmål och beslutspunkter där delfakturering har skett.

Kundens önskemål är vad jag skrivigt, alltså;

--------------------------------------------------------
Enkel webbsida typ html = ? kr
Webbsida med enklare uppdateringsverktyg = ? kr
Webbsida med uppdateringsverktyg och lite till, typ bildgalleri, blogg m.m = ? kr
E-handelslösning = ? kr
Totallösningen, webbsida, cms, shop osv = ? kr
--------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen postat av Mortekai
Med risk att få smisk för egenreklam.....
Enkel webbsida typ html = 7500 kr
Webbsida med enklare uppdateringsverktyg = 7500 +2495 kr
Webbsida med uppdateringsverktyg och lite till, typ bildgalleri, blogg m.m = 7500 + 2495 +2495 + ?? kr
E-handelslösning = 7500+ kr
Totallösningen, webbsida, cms, shop osv = begär offert

Tack! Förstår inte varför folk är så hemliga.
Jag vill bara kolla upp så att jag ligger i rätt prisnivå.. ungefär... Kan vara bra och kul att veta, så man inte ger bort saker. :)

Mortekai 2008-04-02 15:55

Det är priser ex moms, bara så det inte blir någon förvirring :)
Det är svårt att sätta priser, men krasst sett kan man säga att du ska ligga så högt du kan utan att bli helt utan kunder, då får du maximalt med inkomst och minimalt med jobb i fin harmoni...sägs det iallafall, jag har inte lyckats än :)

al'Thor 2008-04-02 15:56

Personligen skulle jag inte köra något annat än timpris med en spec. som är så vag....

T.ex "E-handelslösning" han ju ta allt ifrån ett par timmar till många veckor beroende på vilka krav kunden har på det....

Mortekai 2008-04-02 15:58

Det beror om vi pratar design eller programmering....design varierar inte så mycket i tid, men programmering kan dra iväg hur mycket som helst.

al'Thor 2008-04-02 16:02

Ja, precis...

Gustav 2008-04-02 16:22

Citat:

Originally posted by grinditwp@Apr 2 2008, 15:53
Tack! Förstår inte varför folk är så hemliga.
Jag vill bara kolla upp så att jag ligger i rätt prisnivå.. ungefär... Kan vara bra och kul att veta, så man inte ger bort saker. :)

En e-handelslösning kostar normalt mellan 0 kr och 200000 kr. En e-handelslösning blir dock aldrig klar, utan den utvecklas normalt hela tiden.

Om du vill lägga dig på rätt prisnivå så bör du ta betalt per timme. Jag har betalat mellan 50 kr/tim och 2000 kr/tim beroende på projektets svårighetsgrad och vem jag anlitat. Jag skulle aldrig låta samma person göra både simpla html-sidor och avancerad programmering åt mig. Är det en simpel html-sida jag behöver så vänder jag mig till en gymnasieelev som jag betalar en hundralapp i timmen. Men honom skulle jag inte sätta på att tillverka affärskritiska moduler till min e-butik.

Gustav 2008-04-02 16:37

Citat:

Originally posted by ztream@Apr 2 2008, 15:12
Sätter 1 miljon på alla fält.

Sedan kan jag eventuellt gå ner i pris beroende på om kunden kan specificera sitt jobb så att jag vet min arbetstid.

Då har jag ett projekt på en gång åt dig. Jag vill att du gör en e-butik och att du arbetar med den tills jag känner mig nöjd. Du kanske kan gå ner lite i pris om vi begränsar arbetstiden till de kommande 40 åren? Jag kommer förmodligen inte att vara nöjd med butiken då heller, men det kan ju vara bra att sätta en deadline i alla fall.

Har lågkonjunkturen redan slagit till, eller hur kommer det sig att du säljer dig så billigt? :)

Mortekai 2008-04-02 16:41

Gustav...observera att han inte specificerat valuta eller ens 1 miljon av vad....det kan bli dyrare än du tänkt dig ;)

Gustav 2008-04-02 16:56

Citat:

Originally posted by Mortekai@Apr 2 2008, 16:41
Gustav...observera att han inte specificerat valuta eller ens 1 miljon av vad....det kan bli dyrare än du tänkt dig ;)
Hehe, självklart så är det svenska Kronor eller möjligen Bugg som avses. Ztream gör alltid affärer i Kronor eller Bugg med jordgubbsmak. Dollarn är inte längre att lita på.

ztream 2008-04-02 17:02

1 Miljon Pärmar med papprygg menade jag.

Behöver sådana just nu så då står de högt i kurs!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson