WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kör inte för fort i norge! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21562)

Westman 2007-05-30 08:11

Citat:

Originally posted by Polis_ttt@May 29 2007, 23:08
Visst har de ett samarbete, i alla fall när det gäller fartkameror så borde vara samma med detta. Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen :)
Numera så spelar det ingen roll om du hämtar ut ett REK eller inte om det gäller t.ex. indragning av körkort. Det är indraget oavsett om du kvitterar eller inte.

Dessutom så oftast om man inte läser posten från Polisen så kommer det antingen en delgivningsman (vilket kostar) eller så blir det beslut om hämtning (om det gäller förhör) vilket brukar resultera i ett tidigt morgonbesök från två mindre glada personer som har plats i baksätet på sin, förhoppningsvis, civila bil.

Inget av detta skulle jag rekommendera.

melin 2007-05-30 08:25

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av Polis_ttt
Visst har de ett samarbete, i alla fall när det gäller fartkameror så borde vara samma med detta. Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen

Numera så spelar det ingen roll om du hämtar ut ett REK eller inte om det gäller t.ex. indragning av körkort. Det är indraget oavsett om du kvitterar eller inte.
Dessutom så oftast om man inte läser posten från Polisen så kommer det antingen en delgivningsman (vilket kostar) eller så blir det beslut om hämtning (om det gäller förhör) vilket brukar resultera i ett tidigt morgonbesök från två mindre glada personer som har plats i baksätet på sin, förhoppningsvis, civila bil.

Talar av egen erfarenhet? :D

jomper 2007-05-30 09:38

Uff. Jag som tyckte att de 2400kr jag fick här om sistens för en marginell fortkörning var mycket..

1337pm 2007-05-30 12:01

Citat:

Originally posted by Polis_ttt@May 29 2007, 22:08
Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen :)
Precis, bara att köra vidare och om man blir stoppad igen så är det en tolkningsfråga huruvida om man åker dit för att ha kört utan körkort?

Rätta mig om jag har fel.

jonny 2007-05-30 12:17

Så länge du inte delgivits bör ditt körkort vara så pass giltigt att det inte blir tal om olovlig körning.

Det är för övrigt intressant att det är värre att köra med indraget körkort än att köra utan att aldrig ha haft körkort.

Westman 2007-05-30 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:

Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen :)

Precis, bara att köra vidare och om man blir stoppad igen så är det en tolkningsfråga huruvida om man åker dit för att ha kört utan körkort?

Rättning! Det är din skyldighet att veta om ditt körkort är giltigt eller inte. :D

Westman 2007-05-30 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av melin
Citat:

Originally posted by -Westman@May 30 2007, 07:11
Citat:

Visst har de ett samarbete, i alla fall när det gäller fartkameror så borde vara samma med detta. Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen

Talar av egen erfarenhet? :D

Ja, det var en underlig upplevelse. :D Jag blev väckt 7 av att det ringde på dörren av två karikatyrer till krimmare som sökte N N. "Vem?" Hur som helst så ville de klampa in och kontrollera att personen de sökte inte fanns i min lägenhet. Jag känner ingen med det namn de uppgav men lusten att bråka med två kriminalare klockan 7 på en söndagmorgon är inte stor. De fick klampa runt bäst de ville. Vem som sagt att personen skulle finnas hos mig fick jag aldrig veta.

Polis_ttt 2007-05-31 00:08

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Originally posted by -1337pm@May 30 2007, 12:01
Citat:

Rättning! Det är din skyldighet att veta om ditt körkort är giltigt eller inte. :D

Har du aldrig blivit delgiven att ditt körkort är indraget så kan du inte heller åka dit för olovlig körning.

akkeman 2007-05-31 06:36

Finland har böter efter inkomst om jag förstått rätt. Då kan man säga att det i vissa fall blir riktigt saftiga sådana! :D

I övrigt kan man inte böta bort olyckor enligt visionen som finns. Däremot kan man bygga bort dödsolyckor med nya säkrare vägar, och då kan säkerligen några miljarder böter finansiera en handfull kilometer säker vägbana, där hastigheten kan höjas.

Westman 2007-05-31 10:03

Citat:

Originally posted by Polis_ttt@May 31 2007, 00:08
Har du aldrig blivit delgiven att ditt körkort är indraget så kan du inte heller åka dit för olovlig körning.
Det får du gärna ta upp med Vägverket och länsstyrelserna för de har en helt annan åsikt, du anses delgiven även om du inte hämtar ut REK:et enligt dem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson