WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mitt dyraste toalettbesök (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20715)

Davve 2007-04-19 15:57

Citat:

Betala mig typ 70 spänn i timmen så sitter jag i din bil medans du lastar. De kan ju inte sätta en bot då en person sitter I bilen

Mina vänner driver ett P-bolag, man kan lappa även om du sitter i bilen. Sedan 2002 tror jag står det i lagen så här:

"Parkering - avstälning av fordon med eller utan förare"

ToBad

rille77 2007-04-19 15:59

Citat:

Originally posted by Wackerberg@Apr 19 2007, 15:14
Betala din bot först när du får påminelse hem i brevlådan. P-bolagen har inte riktigt så stor koll på vilka de botar. Inte heller varför de ger ut böter, för visst får man stå och lasta?
Har du inte ett papper som säger att du höll på att flytta, typ överlåtelse av bostadsrätt som du kan skicka till p-bolaget?
Att stå på trottoarer och cykelbanor, framför allt cykelbanor är otyg

Klantigt att inte skriva allt i samma svar, men men.

Visst får man köra in för lastning och lossning, det har tom P-bolaget skrivit i sina svar till mig.
Enligt mig så borde det ju ha varit ganska klart vad som pågick då bilen var full av kartonger.

Jag har inte betalat än så nu är läget det att antingen så betalar jag eller så ska vi göra upp i tingsrätten.
Där jag ju kommer vara chanslös.

Davve 2007-04-19 16:03

Det kostar dig inget att gå till rätten, i värsta fall betalar du deras bot, värt e det att gå dit med ärendet om man flyttar... ta me dig 2 vänner som kan gå i god för dig och vittna om att du flyttade så har du chans att vinna.

P-bolaget har inte alltid rätt.

rille77 2007-04-19 16:10

Jag har letat som tusan efter hur det ligger till med kostnaderna för att göra upp i tingsrätten men har inte hittat något om vad det är som gäller.

Har nånstans nångång läst om hur det ligger till med "småsummor" som det här rör sig om men kommer inte ihåg vart och när.

Man vill ju gärna ha svart på vitt vad det är som gäller så man inte åker på att betala deras kostnader etc.

Davve 2007-04-19 16:16

Ska kolla snabbt med min polare som jobbar med det... Återkommer :)

Davve 2007-04-19 16:20

Han säger att det är från fall till fall. Är det klart att du gjort fel och du vet om det så kan du behöva betala även deras kostnader som kan handla om 1-2000 kr. Men det är som sagt upp till rätten att avgöra. Annars är det bara boten du ska betala om du förlorar ifall det inte är solklart att du gjort fel.

stefan_h 2007-04-19 17:12

på www. pbot . nu finns det en del info

Timofey 2007-04-19 18:55

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 19 2007, 15:57
Citat:

Betala mig typ 70 spänn i timmen så sitter jag i din bil medans du lastar. De kan ju inte sätta en bot då en person sitter I bilen
Mina vänner driver ett P-bolag, man kan lappa även om du sitter i bilen. Sedan 2002 tror jag står det i lagen så här:
Parkering - avstälning av fordon med eller utan förare
ToBad

Ok... för samma summa så kör jag bilen 100 meter fram och tillbaka en gång på 5 minuter.

jonny 2007-04-20 08:21

Men måste inte bilen stå en viss tidsperiod (10-15 minuter) för att räknas som parkerad?

Är det ett privat parkeringsbolag är det bara att bestrida. Tar de det till rätten kostar det dig ändå inget extra eftersom det blir ett så kallat "småmål"; vad jag förstått.

Jag ska förövrigt precis kontakta Vägverket igen för att för tredje gången bevisa att jag betalt pboten de envisas skicka påminnelser på.

Magnus_A 2007-04-20 14:06

Rekommenderar att överklaga, fast du måste betala först om det är en kommunal bot (det står vägverket påden). De privata bolagen är mycket svårare, eftersom de har provision på utdelade böter.
Har överklagat själv och det har gått bra ibland.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson