![]() |
Parfym är ju väldigt lättantändligt. Parfym plus en tändare blir ju en flamethrower =).
|
Jag är personligen helt övertygad om att det är ett helt meningslöst förbud som bara tillkommit för att invagga oss i någon form av falsk trygghet, att myndigheterna gör något (eller möjligen tvärtom, osäkerhet så att vi ska fortsätta känna att kriget i irak mm faktiskt är motiverat - regeln är ju amerikansk från början).
Bevisligen går det ju att använda vätskor för att blanda ihop sprängmedel, men hur vätskeförbudet ska hindra det förstår jag inte. Om det åtminstone vore ett totalförbud kunde man möjligen förstå det, men nu är det ju bara att checka in 10 personer som tar med sig sin tillåtna mängd vätska och ger till eventuell självmordsbombare innanför säkerhetskontrollen... (samt att det måste finnas en miljon sätt att få vätska förbi säkerhetskontrollen om man bara vill, t.ex. åkte jag hem från egypten i höstas ingen vätskekontroll där, bara att ta med och lämna till någon i terminalen på arlanda.) Själv blir jag förbannad varje gång jag flyger långt eftersom jag vill ha med mig en stor flaska vatten på dessa flygningar - man får aldrig tillräckligt mycket och snabbt av flygvärdinnorna + man känner sig grymt tjatig när man frågar hela tiden. Extra jobbigt blir det när man flyger med två småbarn. |
Man kan ju som sagt både köpa parfym och alkohol eller annat flytande så fort man gått igenom säkerhetskontrollen.
Ska man mellanlanda på vägen hem så kommer man passera säkerhetskontroller på flygplatsen där man mellanlandar och då måste man be om att få produkterna förseglade i en kasse tillsammans med kvittot. Detta görs vanligtvis utan att man ber om det av kassapersonalen eftersom de ber om boardingkort för att se din slutdestination samt huruvida det är mellanlandning involverad eller ej. Citat:
|
Precis som någon annan sa tidigare handlar det väl om att skapa någon känsla av trygghet som egentligen knappast är värd namnet. I London är de grymt hårda, har bla. fått "röntga" skorna där och en kollega fick vid samma tillfälle sin dator undersökt efter spår av sprängmedel (de använde som en stor bumullstopps som de drog över datorn och sen körde genom en elektronisk "näsa").
|
Men det här med vätskor äe nån EU-grejja som inte gäller i Odessa som ligger i Ukraina som inte är en del av EU (men gärna vill bli).
Jag var där i höstas. Då kollade dom datorn. Öppnade locket och kollade att det verkligen var en dator, dvs, en skärm och tangentbord. Jag vet inte vad dom ser i sin utrustning... Men på denna resan, 4 månader senare var det bara på Arlanda på ner-resan som dom kollade datorn! (Alltså lyfte på locket.) Ja... det är mycket man inte fattar... men denna regel står nog i en klass för sig! Att dessutom agera som om alla vore terrorister i defaultläge ... ja, jag vet inte. *** Jag kan säga att vapen säljs rätt öppet i Ukraina... |
Citat:
För att förtydliga - det som gör mig förbannad är att jag påminns om att de har infört ett helt meningslöst förbud som bara gör livet besvärligt för folk. Jag kom fö på snålversionen av vattenproblemet senast jag flög, man tar med en tom flaska som man fyller på på en toalett innanför säkerhetskontrollen. Får se om jag orkar när vi flyger igen hela familjen om ca en vecka... ;) |
När de röntgar en dator ser de en massa kretskort och sladdar, något som kan vara förvillande likt kringutrustning till en bomb. Ibland ber de en att starta datorn, vad nu det ska hjälpa.... Jag kan byta ut min cdspelare mot en annan enhet, visst får det plats en del prylar där om jag nu hade velat.
Sist jag flög var jag grymt sen, mer eller mindre sprang igenom säkerhetskontrollen, och lyckades få med mig både tandborste och hårgel i för stor mängd, eftersom jag inte plockade upp det ur väskan som man "ska" göra. Det finns säkert någon poäng, men när de tar tandkrämstuber så... ja, jag vet inte... SJ borde tjäna på det iaf :D |
Jag skulle åka hem från Kina när jag fick den briljanta idéen att försöka ta med mig Kinesisk sprit( som smakade hemskt för den som undrar :) på flyget. Glömde bort att lägga ner det i bagaget och tog med det i handbagaget.
Vid kontrollen så luktade de på det och tog flaskan, kom senare på att det kanske hade kunnat bli ett sjuhelvetes liv ang. det där. Aja, den Kinesiska tullen fick ju iaf. lite extra till firmafesten ;) |
I USA måste man ta ur datorn ur dataväskan innan man kommer fram till säkerhetskontrollen, jag gjorde det i all hast men fumlade med väskan och jag fick inte ut datorn speciellt smidigt, säkerhetspersonalen tyckte väl jag såg misstänkt ut.
De tog mig och min bror åt sidan och började visitera oss extra noga och ställde ännu mera dumma frågor. Kände mig förnedrad och utpekad när vi äntligen var loss. Jag har flygit många gånger i USA men den där gången var extremt jobbig. Iallafall i Cleveland flygplatsen finns det en utställning i kön till security checken med diverse sjuka prylar som dom har stoppat i säkerhetskontrollen, det är en otrolig sevärdighet. Yxor, pistoler, sprängmedel, pilbågar... Hittade två bilder på nätet men det fanns mycket mera än det här http://www.strangepolice.com/content/item/113060.html http://www.strangepolice.com/content/item/113059.html |
Man måste ta ur datorn nästan överallt numera, även om man bara ska flyga inrikes i Sverige..
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson