jensjakob |
2006-07-31 08:30 |
Citat:
Originally posted by ztream@Jul 30 2006, 21:54
Vad tänkte du på mer specifikt att man som kund vill veta? Arbetsförhållanden, tillverkningsland, miljöcertifieringar och liknande?
|
Globalt sett tror jag det är viktigast med arbetsförhållanden samt produktens övriga framställning, om man arbetar långsiktigt eller överutnyttjar resurser. Certifieringar och miljömärkningar är ett enkelt sätt att se detta.
Som exempel kan jag nämna att man för att odla jätteräkor skövlar viktig skog. Även om de som jobbar med att paketera räkorna får schysst lön (vilket de troligtvis inte får) så är hela grejen ändå negativ. Detta är viktigt att folk får reda på. Hur det ser ut med tröjor vet jag inte, men jag kan gissa.
Jag tror det är svårt att få fram någon bra information av att bara veta land. Då måste man ha koll på förhållanden i just det landet.
Detta är en tankeställare. Den är inte till för att krossa er kreativitet, men den är viktig långsiktigt. Och den går att applicera på alla områden... tänk efter vad du brukar handla. Fråga en extra gång, bara frågan kan leda till mycket.
|