WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   starta företag utomlands (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062459)

Lalamums 2014-08-04 14:12

Har egentligen inget som håller mig tillbaka i Sverige, däremot har jag inte överdrivit mycket startkapital så det är väl där problemet ligger isåfall.

Mitt projekt kommer heller inte vara så tidskrävande i början, utan kommer bli allt mer eftersom beroende på hur man lyckas utveckla och sälja grejerna.

Har ju fast anställning i Stockholm, och har billigt boende så jag har det ganska bra på det viset. Men vill inte nöja mig med att ha det ganska bra, och det känns som att starta företag i företag och bli "rik" det är i princip omöjligt eller tar väldigt många år eftersom mer än hälften försvinner i skatt.

Är det bättre att starta upp företaget i Sverige och sen flytta det utomlands när man kommit igång och fått regelbundna ordrar?

Conny Westh 2014-08-05 05:31

Jag tycker du ska starta ett Svenskt AB och joba kvar där du är idag samt bo kvar där du bor idag.

När väl verksamheten blir så stor att det bär sig att jobba heltid och kanske ha några anställda, då kan du fundera på att flytta dig själv och verksamheten till annat land.

Se till att spara så mycket du kan av din inkomst idag, så du har minst 200 000 SEK privat, och förtaget har ett eget kapital på kanske 500 000 SEK.

Lalamums 2014-08-05 09:48

Vad händer med Aktiebolaget när man flyttar företaget utomlands sen då?

Och varför aktiebolag?

Kommer sälja saker via hemsida, och det jag säljer kommer vara billigt att köpa in. Vilket gör att jag aldrig kommer ligga ute med stora summor i lagertillgångar och innan det är tal om 100 ordrar plus om dagen så kommer det inte behövas någon anställd, utan jag och min sambo kommer klara av att sköta allt innan dess.

Så det kommer vara liten risk att driva bolaget, är det ändå nödvändigt och bäst att köra ett Aktiebolag?

patrikweb 2014-08-05 10:39

Är nödvändigt med AB för kunna få saker effektivt, kan vara dock lite osmidigt flytta när man väl har bolag i Sverige sedan.

Men om du bara har en enkel webbshop behöver du kanske nödvändigtvis inte flytta något bolag typ. Räcker typ bara dra igång nytt bolag utomlands som kör sidan vidare.

Men för dig personligen är det renare ha ett AB än EF eller liknade vid utlandsflytt.

Lalamums 2014-08-07 00:18

Vad gör man av med 50 000 man investerat i företaget då? Det handlar om kanske ett halvår eller ett år max, innan en utlandsflytt skulle ske isåfall.

Får man tillbaka dessa? Annars känns det kanske lite onödigt att ha lagt 50 000 på ett AB? Eller tänker jag fel?

Vi kommer ha en webshop och ett litet lager hemma, som vi isåfall tar med oss vid utlandsflytt. Ordrar och posthantering kommer skötas hemifrån.

patrikweb 2014-08-07 08:23

Citat:

Ursprungligen postat av Lalamums (Inlägg 20495987)
Vad gör man av med 50 000 man investerat i företaget då? Det handlar om kanske ett halvår eller ett år max, innan en utlandsflytt skulle ske isåfall.

Får man tillbaka dessa? Annars känns det kanske lite onödigt att ha lagt 50 000 på ett AB? Eller tänker jag fel?

Vi kommer ha en webshop och ett litet lager hemma, som vi isåfall tar med oss vid utlandsflytt. Ordrar och posthantering kommer skötas hemifrån.

Det finns i grunden inget vettigt sätt att få tillbaka AK från ett AB, enda sättet är typ sälja bolaget (Sälja dina aktier). Många väljer konkurs före likvidation, likvidation lär kosta mer än AK.

Du kan tömma bolaget på pengar och köra utan AK, men då bedriver du bolaget med eget personligt ansvar.

Men skulle anse det väldigt korkat starta bolag i Sverige för en period pp 6-12 månader bara, onödig kostnader och jobb då.

Lalamums 2014-08-07 19:24

Det är ju lite det jag känner också, skulle det vara fördelaktigt att starta som enskild firma först eller handelsbolag och sedan flytta utomlands?

Det är ju inte så stora kostnader för detta och då kan man köra igång direkt, eller är det bättre att börja utomlands direkt?

Eller kan man utnyttja detta som en "hobbyverksamhet" för där går ju gränsen på 50 000 innan det räknas som näringsverksamhet? Är det ett bra sätt att komma igång på?

patrikweb 2014-08-07 20:05

Inte värt det administrativa delen driva företag så kort tid. Så bättre köra direkt utomlands.

bya 2014-08-12 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Lalamums (Inlägg 20495987)

dina 50 000 försvinner ju inte, använd de till att köpa ditt "lilla lager hemma" bland annat.

50 000 är ju nada jämförelsevis med att etablera sig utomlands =)))

Froggy 2014-08-12 18:18

Om du flyttar till Malta så kostar det runt 2000 Euro för uppstart inkl aktiekapital och registrering.

Sen hyr du en lägenhet relativt billigt beroende på vart du vill bo och när du kommer hit då det är en brist på lägenheter under sommaren medans i Januari så kan du få i stort sett vad du vill.

Totalkostnaden för att flytta och starta bolag är cirka 3500 euro om du skaffar en lägenhet för runt 600 euro månaden. Har ett bra företag som kan hjälpa dig med uppstarten och bokföringen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson