WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Tjänsten Flightradar24 avslöjade Finnair (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062365)

Conny Westh 2014-07-23 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20495118)
Även med denna olycka inräknad så kvarstår det faktum att flyg är betydligt säkrare än att ge sig ut på motorvägen i sin egen bil. Trots det är det ingen som kräver att man sänker hastighetsgränsen till 50 på alla vägar vilket med 100% säkerhet skulle minska antalet döda rejält.

Det är ett faktum att det är ganska säkert att flyga i förhållande till andra färdmedel.

Men på just motorvägar (i Sverige) är det nära nog inga dödsolyckor heller. Så att sänka farten till 50 skulle ha minimal effekt.

Däremot finns det olycksrisker på andra vägar än motorvägar som kan förbättras.

tartareandesire 2014-07-23 07:35

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20495131)
Det är ett faktum att det är ganska säkert att flyga i förhållande till andra färdmedel.

Men på just motorvägar (i Sverige) är det nära nog inga dödsolyckor heller. Så att sänka farten till 50 skulle ha minimal effekt.

Däremot finns det olycksrisker på andra vägar än motorvägar som kan förbättras.

http://hd.se/skane/2013/02/15/1-000-...rdvastskanska/

Okej, ett dåligt exempel men det är också ytterst få som invalidiseras i flygolyckor till skillnad från bilolyckor. Säg 30 på landsväg istället då :) Det enda jag ville säga är att människor har en tendens att reagera väldigt irrationellt och fokusera på fel saker. Det här var en extrem och olycklig händelse till skillnad från bilolyckor som sker titt som tätt utan att man tar i med hårdhandskarna.

Captain Thailand 2014-07-23 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20495133)
http://hd.se/skane/2013/02/15/1-000-...rdvastskanska/

Okej, ett dåligt exempel men det är också ytterst få som invalidiseras i flygolyckor till skillnad från bilolyckor. Säg 30 på landsväg istället då :) Det enda jag ville säga är att människor har en tendens att reagera väldigt irrationellt och fokusera på fel saker. Det här var en extrem och olycklig händelse till skillnad från bilolyckor som sker titt som tätt utan att man tar i med hårdhandskarna.

Nu har vi hamnat långt långt ifrån ämnet, men jag kan ju fortsätta...

I Sverige är väl trafiksäkerheten förhållandevis exemplarisk. Tillsammans med Norge och Danmark (och bortsett från några lilleputtländer utan egentlig trafik) har vi lägst antal dödsolyckor per capita i världen.

Här i Thailand råder motsatta förhållanden. Trots en av världens modernaste bilparker och helt ok motorvägar är den statistiska risken att dö i trafiken ungefär TRETTON GÅNGER större här än i Sverige. Att jag råkar bo på en ö där olycksstatistiken är betydligt dystrare än riksgenomsnittet gör saken knappast bättre. För min egen del alltså.

Thailand borde lära av Sverige. I detta avseende.

lazat 2014-07-24 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20495134)
Nu har vi hamnat långt långt ifrån ämnet, men jag kan ju fortsätta...

I Sverige är väl trafiksäkerheten förhållandevis exemplarisk. Tillsammans med Norge och Danmark (och bortsett från några lilleputtländer utan egentlig trafik) har vi lägst antal dödsolyckor per capita i världen.

Här i Thailand råder motsatta förhållanden. Trots en av världens modernaste bilparker och helt ok motorvägar är den statistiska risken att dö i trafiken ungefär TRETTON GÅNGER större här än i Sverige. Att jag råkar bo på en ö där olycksstatistiken är betydligt dystrare än riksgenomsnittet gör saken knappast bättre. För min egen del alltså.

Thailand borde lära av Sverige. I detta avseende.

Precis. De kanske behöver höja skatterna så att de kan informera eller bygga säkrare för trafikanterna. På de platser jag har vart i Thailand så skulle jag inte klassa motorvägarna som säkra. Det kan springa ut en get/katt/hund på vägen och bilföraren gör något dum manöver. Hus byggs ända mot vägen och både människor och djur är väldigt utsatta. PÅ de ställen där vägen är bred så tenderar folk att köra för fort. Överallt finns dessa livsfarliga mopeder och hjälmtvånget fungerar sisodär. Kampanjer om bälte vore nog också bra. Jag har aldrig åkt en taxi där bältet fungerar eller används.

htiawe 2014-07-24 10:49

Vinstmarginalerna inom flygtrafiken är ganska slimmad så det är väl inte så konstigt att de inte väljer att flyga runt olika områden utan anledning.

Så länge det inte finns ett uttalat hot mot civiltrafiken så har jag full förståelse för att varje bolag inte sätter sig ned och väljer ut vilka områden man ska flyga runt och inte, det ska det ju finnas fungerande myndigheter som utreder.

jonny 2014-07-27 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20495118)
Även med denna olycka inräknad så kvarstår det faktum att flyg är betydligt säkrare än att ge sig ut på motorvägen i sin egen bil. Trots det är det ingen som kräver att man sänker hastighetsgränsen till 50 på alla vägar vilket med 100% säkerhet skulle minska antalet döda rejält.

Nja. Hastigheten är långt ifrån ensam faktor; men vi kanske inte ska utveckla det resonemanget i den här tråden.

Adestro 2014-07-27 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20495123)
Meh. Klart det är plan över Afrika också. Just nu ser jag flertalet plan över Sudan, ett över Uganda och några nära Dar i Tanzania. EY603 är ex. på väg till Abu Dhabi och ligger över Moçambique just nu.

Att du inte ser fler plan över Afrika beror sannolikt på att flygplan där saknar sändare för spårning eller att mottagare av sändningar samt förmedlingen av det senare till servrar för visning av flygplansdata är begränsat.

Ser man till vilka flygbolag som bannlysts från att flyga till EU har 13 afrikanska länder lyckats få typ alla sina nationella flygbolag på den listan. Och det är 19 länder totalt på listan vad jag kan se. Nuf said...

altruixm 2014-07-27 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20495323)
Ser man till vilka flygbolag som bannlysts från att flyga till EU har 13 afrikanska länder lyckats få typ alla sina nationella flygbolag på den listan. Och det är 19 länder totalt på listan vad jag kan se. Nuf said...

Och det hör ihop med mitt svar Patrik hur?

tartareandesire 2014-07-28 07:04

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20495307)
Nja. Hastigheten är långt ifrån ensam faktor; men vi kanske inte ska utveckla det resonemanget i den här tråden.

Påstod aldrig att det var den enda faktorn men det är självfallet en viktig sådan, det blir inte många dödsolyckor om alla kör i 30 :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson