WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bilen i företaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10584)

ztream 2005-10-28 21:04

Håll oss uppdaterade Axe.

Det är helt klart intressant om det går att göra såhär.

DFT 2005-10-30 12:57

Varför ska man försöka krångla till saker och ting i onödan och skapa nya regler och tolkningar när det redan finns liknande varrianter.
Om man privat har en bil som kostar 5000 kronor i månaden och sedan hyr in del till företaget för 3000 så blir det ändå 3000*30% i skatt som man själv måste betala + de 5000 som bilen kostar. Nettot av detta i den egna börsen är -5000+3000-900=-2900. I bolaget blir det en kostnad på 3000+minskad skatt med 900 = -3000+900 = -2100.

Om man istället väljer den befintliga varrianten så blir det så här:
Bolaget leasar bilen och betalr kostnaden. Du som privatperson betalar in ett belopp till bolaget för din förmån och förmånen sätts ned med motsvarande belopp.
I bolaget blir det en kostand på 5000, en intäkt på din inbetalning motsvarande förmånsvärdet med 3000, samt en viss skatteeffekt = -5000+3000+600(skatt) =
-1400
Prrivat så är din enda kostand de 3000 du betalar in till företaget =-3000.
Det blir visserligen 100 kronor dyrare för mig som privatperson men samtidigt tjänade företaget 600 kr i skatt utan att du som prvatperson behöver betala in dessa som i första exemplet. Dessutom så har ju firman rätt att lyfta momsen till viss del när de står som ägar till bilen vilket ger ytterligare några kronor i skattevinster.

Axe 2005-10-30 21:23

Våra kalkyler visar på betydligt större vinster än så om man ser på totalen och att det är småföretagare det gäller.

DFT 2005-10-30 22:59

Större vinster i förhållande till vad? Den beräkning jag gjorde visade hur mycket större vinsten blir på att betala in förmånsvärdet istället för att låta företaget hyra bilen i enlighet med ert förslag. Hur mycket större vinster man sedan gör i förhållandet till att ha förmånadvärde alt att själv äga bilen är ju en helt annan sak. Dessutom är det ju oerhört svårt att göra kalkyler över detta då inte två bilar är likvärdiga utan det skiljer i förmånsvärde, månadskostnad, körsträcka privat och tjänst och övriga kostnader för bilen. Skulle vara intressant att få veta på vilka grunder era beräkningar är gjorda så jag själv kan räkna på om det skulle vara ett intressant alternativ. När jag gör beräkningen med utgångpunkt från min egen bil så blir det inte förmånligare att hyra bilen än att ersätta företaget för förmånsvärdet men så är det ju också ett lite specialfall med den bilen då den har ett förhållandevis lågt förmånsvärde ijämförelse med den månadskostnad jag har för bilen.

Axe 2005-10-31 17:13

...jag återkommer som sagt. Det blev en ganska omfatttande xl-kalkyl som tar lite tid att hantera här vilket jag inte har någon lust att detaljredogöra just nu, men jag skall återkomma till detta om det visar sig vara en väg framåt. Var och en gör naturligtvis så som denne tycker blir bäst. Det gemensamma är ju för småföretagare vad det blir räknat på pengar extra i plånboken. vi har rätt många frågor själva hur man måste kunna lösa dem för att det ska funka. Semestertider är ett exempel, men vi klurar och räknar och väntar som bäst.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson