WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min hyresägare vill helt plötsligt ta extra betalt för värmen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057894)

patrikweb 2013-05-12 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20469728)
Jag tror också att ni är så illa tvungna att betala. Däremot kanske ni kan försöka pruta lite grann. Tycker det är ganska olämpligt att uppskatta värmen endast utifrån föregående år. Bättre att köra ett snitt över en längre period så att man slipper de mest extrema variationerna.

Fast 600EUR på 1 år är ju bara 50EUR extra per månad, så är väl ingen orimlig summa justera.

Sedan temperatur som är normalt i Sverige behöver inte överstämma med vad som är normalt ha i Holland.

Clarence 2013-05-12 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20469678)
Kostnaden ligger utanför vatten, el och gas. Jag har som sagt en kopia på fakturan.

Jag tolkar det som att husägaren har en central gasvattenvärmare i källaren/vinden med en separat räknare på gasen (Holland är i princip uteslutande gas). Är ni den enda lägenheten i huset? Finns det något mätsystem för hur mycket värme som kommit till era element? De måste ju påvisa att ni brukat värmen iallafall..

patrikweb 2013-05-12 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20469733)
Jag tolkar det som att husägaren har en central gasvattenvärmare i källaren/vinden med en separat räknare på gasen (Holland är i princip uteslutande gas). Är ni den enda lägenheten i huset? Finns det något mätsystem för hur mycket värme som kommit till era element? De måste ju påvisa att ni brukat värmen iallafall..

Dom måste ju beräknat summan från något, så lär väl finnas gasmätare eller något då.

Han skrev ju även

"Observera även att värmekostnaden ligger utanför gaskostnaden. (Fick en kopia på fakturan)."

Så lär ju troligtvis finnas något mätning, så man bör kunna begära mätvärdet.

Malta är el och vatten med dyrt, och gas vanligt. Malteser är extremt el snåla, typ kör fläkt istället för AC, höjer temperatur i kylskåp. Skruvar ner temp i varmvattensberedaren eller stänger av den när den inte används...

Så vet inte om dom är snåla i Holland med, och Svenskar förbrukar mer än normala befolkningen där.

Vanliga Malteser skulle gråtit om dom såg hur mycket vatten och el jag slösar, som fyller upp badkar varje dag och har väldigt feta AC.

Så även om man tycker man inte slösat mycket värme så kanske man som svensk slösar mer än vad som är genomsitt i landet ändå.

Clarence 2013-05-12 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20469737)
Dom måste ju beräknat summan från något, så lär väl finnas gasmätare eller något då.

Han skrev ju även

"Observera även att värmekostnaden ligger utanför gaskostnaden. (Fick en kopia på fakturan)."

Så lär ju troligtvis finnas något mätning, så man bör kunna begära mätvärdet.

En gasmätare skulle förutsätta att de var ensamma på vattenvärmaren då det är gas in och varmvatten ut. Och om så var fallet skulle det inte finnas någon anledning att köra vattevärmaren på annan mätare än hushållsgasen. Hur detta mäts i Holland har jag inte koll på, men ett land söderut i Belgien så finns det något som heter Calorimeter som sitter på elementen och mäter värmeandelar som efter summering av alla husets andelar ger andelen av värmekostnaden för en central vattenvärmare. Om liknande system används i Holland så borde en sådan sammanställning fås i samband med totalfakturan vid delad vattenvärmare.

Nerix 2013-05-13 00:24

Tack för alla svar. Återkommer i morgon med lite utförligare feedback.

Är lite nyfiken på varför ingen har tagit upp punkten The landlord needs to warn in advance.. Bara de säger ju att ja inte behöver betala. Han har ju meddelat oss för sent. Första notifikationen skulle skickats ut i Oktober, inte i Maj.

Kan någon förklara för mig hur man kan ta betalt för något som inte är specificerat i kontraktet? Vad mer kan han ta betalt för? Användningen av kylskåpet?

Björn 2013-05-13 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20469744)
Tack för alla svar. Återkommer i morgon med lite utförligare feedback.

Är lite nyfiken på varför ingen har tagit upp punkten The landlord needs to warn in advance.. Bara de säger ju att ja inte behöver betala. Han har ju meddelat oss för sent. Första notifikationen skulle skickats ut i Oktober, inte i Maj.

Kan någon förklara för mig hur man kan ta betalt för något som inte är specificerat i kontraktet? Vad mer kan han ta betalt för? Användningen av kylskåpet?

Det kan han nog inte. Problemet skulle jag vilja säga uppstår om ni tidigare har accepterat en räkning utanför kontraktet för värme? Eller var detta den första?

Nerix 2013-05-13 00:51

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20469745)
Det kan han nog inte. Problemet skulle jag vilja säga uppstår om ni tidigare har accepterat en räkning utanför kontraktet för värme? Eller var detta den första?

Detta var första räkningen. Jag flyttade in i September.

Conny Westh 2013-05-13 02:04

Det finns två aspeker av detta, dels att hyresvärden inte kan ta betalt av något som inte står i avtalet och dels så är det första gången han tänker ta betalt för det så han kan knappast hävda "överutnyttjande" av någon som inte är specificerat.

Jag tycker dock det var ett slarvigt skrivet avtal om det inte står värme som en del i avtalet, det brukar ju normalt regleras i hyresavtalet.

I mitt hyresavtal här i Vallentuna så ingår värme, sophämtning, grundutbudet för bredband, carportplats samt trappstädning, gräsklippning m.m. i den normala hyran. Jag måste dock själv betala el och telefon.

Jag vågar mig dock inte på att säga hur det funkar i Holland.

BarateaU 2013-05-13 10:04

När jag har varit i tyskland/polen etc så har de kört gas för att värma vattnet, samt gas för elementen.
Inge fjärrvärme där inte, samt att man ska vara glad om det finns spis/kyl i köken i hyresrätterna.

patrikweb 2013-05-13 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20469748)
Det finns två aspeker av detta, dels att hyresvärden inte kan ta betalt av något som inte står i avtalet och dels så är det första gången han tänker ta betalt för det så han kan knappast hävda "överutnyttjande" av någon som inte är specificerat.

Fast du har ju inte rätt använda något du inte har avtal för, samma sak på om du bor på hotell. Bara för du bor på hotellet så får du inte tömma minibaren gratis.

Och hotellet kommer självklart debitera dig för minibaren även fast det inte står något om det i avtalet för bokningen av själva rummet i sig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson