WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Nu är jag less, skatta mindre! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057376)

Gustav 2013-03-30 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av myskoxe (Inlägg 20466093)
Har planer på att flytta till Thailand nu i Juni / Juli, kan jag förflytta mitt företag eller måste jag starta upp det på nytt där nere?

Hur är det med bokföring / skatt i Thailand?

Thailand har ett lågt skattetryck för Thailandare och ett högt för utlänningar. Thailands migrationspolitik är som Sveriges fast ut-och-in vänd. Dvs deras system är uppbyggt för att Thailandare ska kunna sko sig på utlänningar och inte tvärtom.

Men kontakta Captain Thailand här på WN (http://www.wn.se/member.php?u=5735). Han får väl sägas vara WN:s Thailandexpert. Han brukar mest ha bra saker att säga om Thailand, så kanske är avgifterna, skatterna, mutorna och byråkratin inte så hemska som de verkar vara vid en första anblick.

pelmered 2013-03-30 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20466299)
Om man kan och vill flytta runt en massa så tror jag man kan slippa det. Man måste väl bo minst hälften av ett år i ett land för att skatt ska krävas.

Så flyttar man runt ELLER bor på en båt som förflyttas (eller hela tiden ligger i internationellt vatten) så borde det gå.

Men inga av alternativen är gratis precis..

Har du eget företag måste ju det vara registrerat någonstans och då betalar du skatt där. Det är möjligt att du kan komma runt det och slippa betala sociala avgifter och annan skatt på din lön, men du kommer ha väldigt svårt att försörja dig om du antingen ska flytta tre gånger per år eller bo på en båt.

...och skatteverket kommer säkert hitta sätt att sätta dit dig ändå :P

patrikweb 2013-03-31 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20466318)
Har du eget företag måste ju det vara registrerat någonstans och då betalar du skatt där. Det är möjligt att du kan komma runt det och slippa betala sociala avgifter och annan skatt på din lön, men du kommer ha väldigt svårt att försörja dig om du antingen ska flytta tre gånger per år eller bo på en båt.

...och skatteverket kommer säkert hitta sätt att sätta dit dig ändå :P

Du kan slippa betala skatt någonstans om du gör det rätt, du behöver ju i praktiken inte flytta 3 gånger. Ha boende i 2 länder med rätt avtal sedan övriga månader ute på semester resa.

wingen 2013-04-01 11:11

Strunta gärna i att skatta här i Sverige, men använd dig då inte av svensk sjukvård eller annat som vi andra skattebetalare får betala för dig då.

patrikweb 2013-04-01 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av wingen (Inlägg 20466390)
Strunta gärna i att skatta här i Sverige, men använd dig då inte av svensk sjukvård eller annat som vi andra skattebetalare får betala för dig då.

Största delen av skattebetalarna betalar inte ens för sin sjukvård, från tidigare inlägg jag skrivit:

Disponibel inkomst för 50% av befolkningen som har lägst fick jag till 30.4% sett ur inkomstfördelning, men eftersom dom med lägst inkomst betalar väldigt låg skatt samt bidrag även räknas som inkomst så syns det tydligt hur liten del 50% motsvarar av landet.

Samma siffra för top 20 motsvarar 38.5% samtidigt dom har inga bidrag och betalat regel 2-3 gånger mer skatt.

Sedan då kan vi prata om dom lägsta 10%,20%,30% med lägst Disponibel inkomst hur lite det blir dom bidrar med. Eller rättare sagt vilken belastning dom är.

Så i praktiken blir nog summan där 50% av befolkningen endast bidrar max 15-20%, troligtvis lägre då inte tagit i beräkning andra skatteinkomster staten har i form av bolagskatt och annat.

Samtidigt beräknas staten få underskott närmaste åren med, så hela Sverige välfärd bygger på stöld från höginkomsttagare och en del bolagskatt.

I grunden bör inte 50% av befolkningen ha rätt till mer än afrika välfärds ekonomiskt.

Westman 2013-04-01 15:47

patrikweb, kan du backa det med någon som helst verifierbar fakta från t.ex SCB?

Fast det blir nog svårt att backa upp "Största delen av skattebetalarna betalar inte ens för sin sjukvård" eftersom jag redan vet att det inte är sant då verkligheten är diametral gentemot ditt påstående.

patrikweb 2013-04-01 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20466409)
patrikweb, kan du backa det med någon som helst verifierbar fakta från t.ex SCB?

Fast det blir nog svårt att backa upp "Största delen av skattebetalarna betalar inte ens för sin sjukvård" eftersom jag redan vet att det inte är sant då verkligheten är diametral gentemot ditt påstående.

Inte faktiskt pris som den kostar i verkligheten, många lever på välfärd där dom själva inte bidrar till den nivå dom själv kostar.

Min statistik kommer just från SCB, både disponibel inkomst samt inkomstfördelning och annan statistik finns på SCB.

KristianE 2013-04-01 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466412)
Inte faktiskt pris som den kostar i verkligheten, många lever på välfärd där dom själva inte bidrar till den nivå dom själv kostar.

Det är hela poängen med en välfärd som är skattefinansierad. Alla bidrar på olika sätt och när du behöver vården så får du den. Det finns inte många i Sverige som under en livstid betalar Landstingsskatt motsvarande alla canceroperationer, höftledsoperationer, mediciner och åldervård man drabbas när man blir äldre.

Det handlar om såna enorma summor. Hela systemet bygger på att det är fler som inte drabbas lika hårt och därför betalar för de som drabbas. Det finns många snyltare i vårt land som jag självklart har problem med. Men viss välfärd måste vi ha och jag ser inget konstigt i att den är skattefinansierad. Min privata sjukvårdsförsäkring hjälper inte mig när jag ligger i ambulansen. De kör mig till närmsta akutsjukhus (skattefinansierat).

patrikweb 2013-04-01 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20466416)
Det är hela poängen med en välfärd som är skattefinansierad. Alla bidrar på olika sätt och när du behöver vården så får du den. Det finns inte många i Sverige som under en livstid betalar Landstingsskatt motsvarande alla canceroperationer, höftledsoperationer, mediciner och åldervård man drabbas när man blir äldre.

Det handlar om såna enorma summor. Hela systemet bygger på att det är fler som inte drabbas lika hårt och därför betalar för de som drabbas. Det finns många snyltare i vårt land som jag självklart har problem med. Men viss välfärd måste vi ha och jag ser inget konstigt i att den är skattefinansierad. Min privata sjukvårdsförsäkring hjälper inte mig när jag ligger i ambulansen. De kör mig till närmsta akutsjukhus (skattefinansierat).

Fast kanske inte rimligt 30% av befolkningen står för största betalningen av skattepengar medans 70% är parasiter och tar emot välfärden från andras pengar.

Bättre dom delar upp välfärden i 4 klasser som baseras sig efter inkomst, och då får man klara sig på dom pengarna varje inkomstklass själv drar in. Och hålla den standarden varje klass har budget för.

nosnaj 2013-04-01 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20466418)
Fast kanske inte rimligt 30% av befolkningen står för största betalningen av skattepengar medans 70% är parasiter och tar emot välfärden från andras pengar.

Bättre dom delar upp välfärden i 4 klasser som baseras sig efter inkomst, och då får man klara sig på dom pengarna varje inkomstklass själv drar in. Och hålla den standarden varje klass har budget för.

Vem ska ta hand om dig på äldre dar, vem städar ditt kontor?
Jo, dina parasiter som du så snällt kallar dom.
Hur många av dina egna kunder är inte dessa parasiter som du hatar eller har du bara rika kunder?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson