WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur mycket dras bort i skatter och sociala avgifter? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055864)

Sundream 2013-03-12 20:44

Jag tänker inte idiot förklara dig, men vad har du gjort för 1.700 kronor och hur mycket utgifter har du haft för jobbet (avdrags möjligheter m.m ) och hur många timmar har du jobbat... ??
Men att göra ett jobb innan du vet vad du får ut av det hela är att börja lite bakefrån tänkande enligt mig.
Conny har som vanligt givet dig en bra generell ekonomisk överblick, men det återstår många frågor innan ett korrekt svar kan ges till dig.

Conny Westh 2013-03-13 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av Rbin (Inlägg 20464674)
Hej har en fråga.
Tjänade förra året ungefär 80 000 kr som jag tog ut till mitt personkonto.

Nu la jag inte undan något till skatten osv så har fått spara ihop pengar nu när skatten ska in i år för 2012 inkomsterna så vill jag göra rätt för mig.

Jag är under 26 år hur mycket behöver jag spara ihop och betala in i skatt? Alltså vad ligger skatten på för mig som är under 26 år.

Mvh Robin

Är det som privatperson eller driver du företag? Om du driver företag så är frågan vilken bolagsform?

Nästa fråga är då vilken skattetabell (29-38 tror jag det finns idag) du ska använda för beräkning av preliminärskatten. Sen är frågan vilken skattekolumn du ska använda (1-6), dessa frågor behöver man veta om man sk akunna räkna ut vilkenskatt preliminärskatt du ska betala in.

Conny Westh 2013-03-13 00:24

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20456202)
Jag utgår från att du är mellan 26 och 65 år - äldre och yngre betalar mindre

Avgår först arbetsgivaravgiften 31,42 %, dvs 534,14

På resterande 1 166 ska de dra källskatt. Exakta procenttalet beror på i vilken kommun du bor i, tjänar i övrigt etc men det är väl runt 30 % , dvs 350 kr

Du bör mao få ut runt 816 kr

Hade det under ett år inte rört sig om max 999 kr, som de skulle betala ut (efter avdraget för avbetgivaravgift) kunde de ”hoppat över” att dra skatt. Men de hade varit tvungna att skicka kontrollupggift så du hade i alla fall fått betala löneskatten - i samband med nästa deklaration

Tilläggsfrågan - med enskild firma betalar du egenavgift på 28,97 istället för arbetsgivaravgiften. Fast riktigt så kan man inte räkna eftersom du kan göra avdrag för saker du köper/gör som inte skatteverket skulle godkänna avdrag för om du har lönearbete. Du betalar bara egenavgifter och löneskatt på de pengar du tar ut så det gör väl att det finns fördelar men även nackdelar. Du måste bokföra, göra årsbokslut, redovisa moms etc - inte så svårt men det tar lite tid. Visst man kan köpa in tjänsten men då kostar det.

Om man har 1700 kr (fakturerat belopp exkl moms) och ska göra avdrag för arbetsgivaravgifterna för AB som är 31,42% så ska man räkna så här:

1700/1,3142 dvs bruttolönen blir 1294 kr dvs arbetsgivaravgifterna blir 406 kr.

Om man har 1700 kr i "överskott" i enskild firma så räknar man annorlunda då blir det:

1700 * 0,2897 => 492 kr i egenavgifter och man får kvar 1268 kr som man ska dra preliminärskatt på.

Detta är viktigt att tänka på så, allt annat lika, så får man 1294-1268 => 26 kr mer i "lön" om man jobbari AB jämfört med enskild firma.

Skulle man fakturera från eget företag så kan man då anta att man fakturerar 1700 kr + moms dvs utbetalningen blir 2125 kr. Men momsen har man ju bara till låns av Staten.

Nu är det en osäkerhetsfaktor för jag vet inte om de som ska betala ut 1700 rknar in momsen i de 1700 eller inte.

Skillnaden i procentatser beror i stor adrag på att man helt enkelt har olika underliggande basvärde när man räknar ut skatten för arbetsgivaravgifter respektive egenavgifter.

Arbetsgivaravgiferna räknas ut från bruttolönen som är 1294 i detta fall medan egenavgifterna beräknas med bruttolön+ egenavgifterna (som är 1700 kr) dvs i just detta fall hela det fakturerade beloppet.

1294 * 31,42% => 406 kr i Arbetsgivaravgifter för Aktiebolag
1700 * 28,97% => 492 kr i Egenavgifter för enskild firma

hnn 2013-03-13 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av Sundream (Inlägg 20464677)
Jag tänker inte idiot förklara dig, men vad har du gjort för 1.700 kronor och hur mycket utgifter har du haft för jobbet (avdrags möjligheter m.m ) och hur många timmar har du jobbat... ??

Tänkte Affiliate...

Tradedoubler, Double, Affiliator mfl. gör utbetalningar till privatpersoner som lön.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson