Jag tycker det låter bra det ni skriver om spridda ip:n och att man gör det för att "dölja sina trix" men ju mer jag tänker på det ju mer övertygad blir jag ändå om att.. .det likaväl egentligen kan vara tvärtom.
Låt mig dra ett exempel så vill jag gärna höra motargumenteringar på detta.
Vi säger att jag har 30 webbsidor som handlar om mopeder . Jag hostar dem på en egen server . Då det är mina egna sidor och relaterade till varandra är det ju ganska naturligt att man på ett eller annat sätt länkar mellan dessa sidor då de är relaterade med varandra och har samma målgrupp av besökare, men då några av dem handlar om veteranmopeder, andra om motocrossar och endast motorer så vill man ändå kunna skicka vidare sina besökare till en del andra sidor man äger inom samma genre, och istället för att dölja så visar man tydligt att det är ett och samma nätverk, och en och samma ägare och att man med länkarna inte vill påverka positioner utan bara (cross sales)korslänka trafiken så att säga? Det är förbjudet att länka på så sätt att man strävar efter högre placeringar i sökmotorerna, men borde det inte vara mer naturligt att 30 av ens egna liknande sidor (relaterade) länkar till varandra och ligger på samma server (man visar att en och samma äger sidorna) ? I jämförelse med att ha 30 liknande sidor på 30 olika webbhotell som i sin tur länkar till varandra? Är det inte mer uppenbart att man håller på med "SEO" och strävar efter placeringar när de ligger på separata ip ? Är det inte på något sätt väldigt uppenbart då också att man antagligen köpt dessa länkar eller att man faktist försökt dölja någonting igenom att just sprida ut dem? jaja bara lite funderingar ni har säkert rätt dock...och väldigt intressanta videos =)
|