WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Öppna en Iphone 4 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051521)

BarateaU 2011-12-20 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20427963)
Apple har möjligtvis lyckats hjärntvätta några säljare. I Sverige gäller Svensk lag och i detta fall konsumentköplagen (1990:932). Sedan får Apple tycka/säga precis vad dom vill, ändå gäller Svensk lag. En av grundstenarna i lagen är att den inte går avtala bort.

Om man köper i en butik, oavsett om det är Telia, Phonehouse eller Expert så är den klassiska frasen "vi ska kolla om apple godkänner". FEL! Du som kund har ingått ett avtal med butiken. Kvittot är ditt avtal och konsumetköplagen är avtalstext. Du har INTE ingått avtalet med Apple, alltså är reklamationen en fråga mellan DIG och BUTIK. Vad Apple säger är HELT OINTRESSANT för dig.

Det är skrämmande att folk går på detta bondfångeri. Jag ska göra en jämförelse.

Du tar ett jobb, tjänar pengar och bestämmer dig för att låna pengar till ett hus. Du går till banken och tar ett lån (avtal mellan dig och banken). 6 mån senare blir du av med jobbet och får inte ihop pengar till avbetalningen till banken. Då funkar det inte att gå till banken och säga att man har blivit av med jobbet och be banken snacka med din arbetsgivare istället om han kan betala lånet för du har inte råd. Arbetsgivaren är inte avtalspart och har inget med ditt lån att göra. DU har lånat pengar och DU är ansvarig för att pengarna kommer in.

Precis på samma sätt är inte Apple avtalspart när du köper mobil. Det är BUTIKEN som sålt den och BUTIKEN som ska lösa det för dig (hur och med vem är inte ditt problem). Hur butiken sedan löser det med sina leverantörer är inte ditt problem, på samma sätt som banken inte bry sig hur du får fram pengar till lånet.

Bra skrivet, vet du på rak arm hur detta funkar på icke privata personer? Dvs funkar denna reklamationsrätt för företag också i samma utsträckning?

Skulle vara intressant att höra om någon har lyckats driva ett sådan ärende vidare, för då måste det betyda OK för alla.

mister 2011-12-20 10:11

Apple ger 2 år! Jag skicka in flickvännens telefon för exakt samma problem!

robertsson 2011-12-20 10:24

För företagare gäller köplagen vilken ger 2 års reklamationsrätt på fabrikationsfel. Den stora skillnaden med köplagen vs. konsumentköplagen är att köplagen går att förhandla borta.

P.g.a. dessa skillnader försöker jag alltid köpa småelektronik som privatperson, även om det ska användas inom bolaget.

Det gäller att stå på sig så vinner man i 9 fall av 10. Tionde fallet får man driva vidare till ARN eller annan lämplig instans. Jag hade exempelvis en iPhone 3 som jag köpte på phonehouse. Den gick sönder efter ca 1 år och jag fick en ny. Den andra gick sönder efter ca 1 år igen och jag fick återigen en ny. Den nya började bli konstig och ca 2 år och drygt 11 månader och jag köpt den första telefonen lämnade jag in min telefon igen. Jag får tillbaka telefonen drygt 3 år efter att jag köpt den första telefonen och felet är inte fixat.

Jag gör nu återigen en reklamation hos phonehouse som inte vill hjälpa mig för att 3 år passerat. Jag kan lova att det blev livat inne i butiken.

1) Man har reklamationsrätt på PRODUKTEN och inte pengarna. Den senaste telefonen var bara ca 1 år gammal.
2) Oavsett reklamationstid så var det frågan om ett backjobb.

Jag fick driva det hårt med butikschefen och huvudkontoret ett bra tag innan man gav med sig. Jag hittade bland annat fall från ARN där man slår fast att reklamationsrätten/tiden hänger ihop med enskilda produkten och inte med första betalningen.

Att Googla på andra som har haft samma problem är ett väldigt bra sett att hitta fabrikationsfel. Hade exempelvis en elektrisk gräsklippare från Bosch som tvärdog efter 2 år och butiken sa "ojdå, det har aldrig hänt förut, du måste ha gjort nått fel". Jag Googlade på produktnamnet och det vissade sig att jättemånga med just den produkten haft problem med att den bara tvärdör efter 1-2 år. Med utskrifterna från olika forum tog det bara sekunder för butiken att acceptera reklamationen som fabrikationsfel.

Jan Eriksson 2011-12-20 10:39

Tack robertsson, vi ska nog driva det vidare. :)

Citat:

Ursprungligen postat av mister (Inlägg 20427978)
Apple ger 2 år! Jag skicka in flickvännens telefon för exakt samma problem!

Alla andra säger 1 år. Hittar ingenstans där det står 2 år. Har du möjligen en källa till det? Inte för jag misstror dig när du säger att ni lyckades men jag tror inte TRE/Apple kommer nöja sig med att jag hänvisar till mister på Webmaster Network... :)

mister 2011-12-20 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson (Inlägg 20427981)
Tack robertsson, vi ska nog driva det vidare. :)

Alla andra säger 1 år. Hittar ingenstans där det står 2 år. Har du möjligen en källa till det? Inte för jag misstror dig när du säger att ni lyckades men jag tror inte TRE/Apple kommer nöja sig med att jag hänvisar till mister på Webmaster Network... :)

Jag ringde till tele2 och de sa de till mig därefter skicka jag in telefonen.

Man får 1 år från leverantör men Apple ger 18-24 månader.

Garantin utgick september jag skicka in telefonen i november.

Jan Eriksson 2011-12-20 11:10

Låter som vi ska stå på oss. :)

robertsson 2011-12-20 13:44

Apple ger ett år begränsad garanti, vad det nu innebär.
http://storeimages.apple.com/1513/st....html#topic-10
10. Ett (1) års begränsad garanti
10.1 Alla nya Maskinvaruprodukter från Apple har ett års begränsad garanti för brister i material och arbete.

Vissa butiker kan ge 2 års garanti.
Oavsett detta som ger som sagt Konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel, vilket faktiskt framgår i Apples villkor, men som man undviker ta upp i butik.
"10.3 VILLKOREN I DENNA GARANTI GÄLLER UTÖVER DINA LAGLIGA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENT OCH PÅVERKAR INTE DINA RÄTTIGHETER ENLIGT GÄLLANDE KONSUMENTLAGSTIFTNING."

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson