WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kund får kalla fötter... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049521)

Captain Thailand 2011-08-15 15:28

Hej,

Jag utför personligen bara lite design och SEO-jobb gentemot kund numer och jag brukar ta 0% förskottsbetalt vid designjobb och 100% förskottsbetalt vid SEO-jobb.

Att jag skiljer på dessa är för att jag ger kunden rätt att "dissa" en design (men får då inte tillgång till den).

SEO-jobb förbetalas som sagt och kunden får en detaljerad rapport när jag är klar.

Hur man skall göra är nog individuellt, men seriösa kontrakt och viss förskottsbetalning är effektiva sätt att få betalt.

pelmered 2011-08-15 16:39

Eftersom det är tjänst och inte en produkt som kunden beställt har han inte rätt till någon ångervecka.
Eftersom han godkänt allt har han väl två alternativ:
Antingen att du fullföljer beställningen och han betalar dig enligt offerten.
Eller att du avbryter arbetet och fakturerar din tid och de kostnader du haft i samband med detta. Kunden kan ju inte sätta dig i arbete och sedan ångra sig hur som helst så du måste ju bli kompenserad för det arbete du har gjort på hans beställning.

Som sagt, se till att du skriver ett ordentligt avtal i fortsättningen som reglerar den här typen av tvister. Då kan du bara skicka det vidare till KFM om du inte får betalning.

KristianE 2011-08-15 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414646)
Eftersom det är tjänst och inte en produkt som kunden beställt har han inte rätt till någon ångervecka.

Totalt ointressant när det handlar om företagare.

Och nästan lika ointressant när det gäller konsumenter. Det finns inga lagstadgade ångerveckor
så länge de inte affären görs på distans.

ChingChing 2011-08-15 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414646)
Eftersom han godkänt allt har han väl två alternativ:
Antingen att du fullföljer beställningen och han betalar dig enligt offerten.
Eller att du avbryter arbetet och fakturerar din tid och de kostnader du haft i samband med detta. Kunden kan ju inte sätta dig i arbete och sedan ångra sig hur som helst så du måste ju bli kompenserad för det arbete du har gjort på hans beställning.

Som sagt, se till att du skriver ett ordentligt avtal i fortsättningen som reglerar den här typen av tvister. Då kan du bara skicka det vidare till KFM om du inte får betalning.

Men som jag förstår det har dem ej skrivit ett fullständigt avtal. Tror inte e-post och liknande material är tillräckliga bevis material till att du får ditt ärande igenom. Han kan istället påpeka att emailen har varit kapat och så står han inte ansvarig för dessa mail.

Det är trist men jag tror det är kört :/... Jag vet dock inte!!!

Westman 2011-08-15 21:59

Det är inte alls så krångligt att ta det till tinget. Det tar heller inte speciellt mycket tid eller kostar så mycket. Faktiskt.

ChingChing 2011-08-15 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20414670)
Det är inte alls så krångligt att ta det till tinget. Det tar heller inte speciellt mycket tid eller kostar så mycket. Faktiskt.

Måste man inte stå för advokater och allt det dära? Samt om man förlorar ärandet så betalar man motstånde sidans advokater? eller?

Anders Larsson 2011-08-15 22:12

Diskutera med kunden i första steget. Givetvis ska du få betalt för den nedlagda tiden, lite beroende på avtal för hela projektet ändå. Kronofogden och om de bestrider tingsrätten är inte så krångligt, och inte heller så dyrt om man kör det på rätt sätt.

Gå med i tex Företagarna, så får du tillgång till deras juridikjour. De har hjälpt oss att spara stora pengar! Det kostar väl en 3.000:- om året att vara medlem, ett samtal "räddade" oss från en kostnad på ungefär 300.000:-. Så väl värt :)

Westman 2011-08-16 09:33

Citat:

Ursprungligen postat av ChingChing (Inlägg 20414671)
Måste man inte stå för advokater och allt det dära? Samt om man förlorar ärandet så betalar man motstånde sidans advokater? eller?

Man behöver inte en advokat för ett tvisteärende. Dessutom så oftast så börjar man inte med rättegång direkt utan med ett möte för att försöka avgöra tvisten utan att behöva att gå till rättegång och där avgörs rätt mycket då man får en fingervisning om hur man ligger till.

Present 2011-08-16 11:17

Man kan vara hård men ändå trevlig. Att sväva iväg med advokater med mera känns onödigt.

Förklara som det är, att du lagt ner X timmar och att ni var överens om att arbetet skulle göras. Ge alternativet att antingen fullföljer du och gör klart eller avbryter nu och fakturerar den tiden du lagt ner och skickar över det som är gjort.

Lycka till!

jonny 2011-08-16 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av ChingChing (Inlägg 20414671)

Om beloppet är litet blir det ett förenklat tvistemål (FT-mål) och då står var och en för sina egna kostnader. Förlorar du kan du få betala 1000-2000 kr för motpartens kostnader, men inte mer än så.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson