WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mina första erfarenheter som webbhandlare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046336)

oskarh 2011-02-07 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20391692)
Design är mer än bara färger och kurvor, något som vi alla ehandlare pratar om är konverteringsgrad och den styrs till stor del av hur hemsidan ser ut och är uppbyggd. Så jag skulle villa påstå att det är något som är väldigt viktigt.

Har du nån bra läsning om det här med konverteringgrad och hur man skall bygga upp en sida? Ytterst intressant ämne.

MRDJ 2011-02-07 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20391743)
Har du nån bra läsning om det här med konverteringgrad och hur man skall bygga upp en sida? Ytterst intressant ämne.

kolla denna länk:
http://www.johanwolf.se/konvertering...foersaeljning/

Enligt mig är detta nog mer en e-handlares testamente :)

kalasboll 2011-02-07 14:20

Jag tror att det är allt viktigare med en bra design för att besökare ens ska fundera på att handla. Ser en sida ut att vara gjort 1995 så brukar jag googla mig till en annan leverantör istället, och det vet jag många andra som gör också.

Anders Larsson 2011-02-07 15:40

Jag skulle vilja lägga till att man alltid ska se till att upplevas som seriös. Själv vänder jag i dörren när:

Youtubevidoes inte går att titta på för att de inaktiverats.
Diverse konkursvaror blandas med seriösa varor i butikens affärsområde.
Kategorier i shoppen som är tomma.

När det gäller design är en bra design aldrig negativt, men en amatörmässig design kan direkt avskräcka.

erdistfroh 2011-02-07 23:22

En amatörmässig design får mig att leta vidare.

Ciffan 2011-02-08 02:59

Handlar inte design - utforming (och inte utsmyckning) om att utseendet ska vara "rätt" för det som erbjuds? Som att vara rätt klädd för en viss situation, dvs varken för fin eller för dålig. Vad det är styrs av situationen och vem man är (eller vill visa upp sig som) och vem man möter.

Ett enkelt vandrarhem som har en sida som liknar Hiltons kan nog vara lika "fel" som en webbshop för dyra smycken som liknar Blocket.

Men jag skulle nog kunna tänka mig att handla "gårdstillverkade" produkter på en sida som ser hemknåpad ut men knappast datorprylar från en sådan.

tartareandesire 2011-02-08 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20391889)
Handlar inte design - utforming (och inte utsmyckning) om att utseendet ska vara "rätt" för det som erbjuds? Som att vara rätt klädd för en viss situation, dvs varken för fin eller för dålig. Vad det är styrs av situationen och vem man är (eller vill visa upp sig som) och vem man möter.

Ett enkelt vandrarhem som har en sida som liknar Hiltons kan nog vara lika "fel" som en webbshop för dyra smycken som liknar Blocket.

Men jag skulle nog kunna tänka mig att handla "gårdstillverkade" produkter på en sida som ser hemknåpad ut men knappast datorprylar från en sådan.

Det är nog en vettig sammanfattning.

kalasboll 2011-02-10 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20391889)

Fast det är ju ganska självklart egentligen. En design kan vara snygg OCH passa ändamålet. Det viktiga är att designen ger förtroende.

Present 2011-02-10 11:53

Syftet med min sida ska hänga ihop med designen. Svårt att sälja lyxartiklar på en sunkig Jetshopaffär om ni förstår vad jag menar.

Design i min värld (i alla fall den yrkesmässiga) är att leda besökaren dit mitt syfte är. Är mitt syfte att sälja så dyra saker som möjligt då handlar designen om att minimera hinder för att köpa och förhöja värdet på mina produkter så de ser exklusivare ut.

Allee 2011-02-10 21:47

Intressant lista. Lägger till en liten rad om det är okej.

34- Många betalningsalternativ (kort, postförskott, faktura, förskott) Samt fast fraktkostnad tycker jag, beroende på vad man säljer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson