Anders Larsson |
2010-12-12 17:51 |
Citat:
Ursprungligen postat av MickeH
(Inlägg 20382629)
Varför skulle man inte få ha fler än en bärbar??
Själv har jag 2 stationära och 3 bärbara om man nu kan räkna IPad:an som en dator. Om jag anser att jag behöver flera datorer i mitt jobb så är det inga problem.
|
Läs innantill vad jag skriver. Så länge man kan motivera varför, så är det oftast inga problem.
Men att ha 10 laptops i ett enmansbolag, det kommer skatteverket att ha synpunkter på om din förklaring är "de går sönder ofta, så jag behöver ha i reserv".
Om du däremot utför mätning av nätverkskvalitet och sätter ut laptops på plats i närverket där du ska mäta, inget problem. Eller om du har stationära datorer placerade hos olika kunder och sitter på plats hos dem och jobbar. Eller om du har extremt sekretessbelagt material och har särskilda datorer för vissa kunder. Du kan också behöva äga flera datorer om du köper in dem och skriver frilansrecensioner som du säljer till datortidningar. Men då bör det nog stå någon om journalistisk verksamhet i din verksamhetsbeskrivning.
Har du 2 stationära datorer och 3 laptops tror jag du behöver fundera på hur du ska förklara det för Skatteverket om det blir en revision i ditt bolag.
Nu vet vi inte förutsättningarna, men om du dessutom har dessa i ett hemmakontor, utan att äga datorer privat, så blir det ännu svårare att förklara.
|