WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Köp av 2 bärbara (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045229)

Nicklas 2010-12-11 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20382541)
Känns inte riktigt om det skulle hålla...
Det skulle ju vara en riktigt dålig investering att ha en dator som bara ligger där som reserv. Han ju dessutom redan en stationär. Jag tror inte att skatteverket köper att man har en tredje dator som reserv.
Om datorn går sönder kan du ju beställa en ny och ha den inom 2 arbetsdagar om du beställer på internet eller direkt om du köper en ny i butik.

Varför skulle det inte hålla? Du leder din egen verksamhet och tycker du att det är ok att ha 10 datorer på hyllan så har du det varför skulle skatteverket bry sig om det?
Datorer är förbrukningsvaror för mig, jag gör åt några stycken per år och han nästan alltid en extra på hyllan. Det är katastrof om man förlorar 2 dagars arbete för att man måste vänta in en ny dator även om man har en stationär som behöver användas till annat.

pelmered 2010-12-12 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20382550)
Varför skulle det inte hålla? Du leder din egen verksamhet och tycker du att det är ok att ha 10 datorer på hyllan så har du det varför skulle skatteverket bry sig om det?
Datorer är förbrukningsvaror för mig, jag gör åt några stycken per år och han nästan alltid en extra på hyllan. Det är katastrof om man förlorar 2 dagars arbete för att man måste vänta in en ny dator även om man har en stationär som behöver användas till annat.

Men nu används de ju inte ens till det...
Att ha kvar din gamla dator som reserv, okej, men att köpa två helt nya dyra datorer om man är själv i företaget skulle i alla fall få mig att lyfta ögonbrynen.

Anders Larsson 2010-12-12 01:05

Så länge det går att motivera för skatteverket, så fungerar det mesta. Att ha en extra dator skule nog vara ok om du kak bevisa att den inte använts privat. Att ha 10 extra på lager om du inte säljer dem, det skulle nog inte gå så bra.

MickeH 2010-12-12 12:19

Varför skulle man inte få ha fler än en bärbar??
Själv har jag 2 stationära och 3 bärbara om man nu kan räkna IPad:an som en dator. Om jag anser att jag behöver flera datorer i mitt jobb så är det inga problem.

Anders Larsson 2010-12-12 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av MickeH (Inlägg 20382629)
Varför skulle man inte få ha fler än en bärbar??
Själv har jag 2 stationära och 3 bärbara om man nu kan räkna IPad:an som en dator. Om jag anser att jag behöver flera datorer i mitt jobb så är det inga problem.

Läs innantill vad jag skriver. Så länge man kan motivera varför, så är det oftast inga problem.

Men att ha 10 laptops i ett enmansbolag, det kommer skatteverket att ha synpunkter på om din förklaring är "de går sönder ofta, så jag behöver ha i reserv".

Om du däremot utför mätning av nätverkskvalitet och sätter ut laptops på plats i närverket där du ska mäta, inget problem. Eller om du har stationära datorer placerade hos olika kunder och sitter på plats hos dem och jobbar. Eller om du har extremt sekretessbelagt material och har särskilda datorer för vissa kunder. Du kan också behöva äga flera datorer om du köper in dem och skriver frilansrecensioner som du säljer till datortidningar. Men då bör det nog stå någon om journalistisk verksamhet i din verksamhetsbeskrivning.

Har du 2 stationära datorer och 3 laptops tror jag du behöver fundera på hur du ska förklara det för Skatteverket om det blir en revision i ditt bolag.

Nu vet vi inte förutsättningarna, men om du dessutom har dessa i ett hemmakontor, utan att äga datorer privat, så blir det ännu svårare att förklara.

Anders Larsson 2010-12-12 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20381683)
Driver AB, inga anställda förutom jag. Har redan köpt en stationär men sitter nu i köptankar på bärbara. Tänkte köpa 2 st (en till mig och en till programmerare, inhyrda ej anställda, som de kan utföra mina uppdrag på).

Tänkte höra om jag kan dra av för båda, eller om skatteverket kanske fnyser åt detta? Tänkte främst då eftersom jag endast är en person som köper 2 laptops. AB't handlar med domäner/webbsidor och det är således min "kärnverksamhet" det gäller.

Det är inget konstigt att du köper in en dator som en underkonsult ska använda, men som Jonny påpekar, det är viktigt att datorn återlämnas när uppdraget tar slut. Annars blir det förtäckt lön, och du kan tvingas att betala soc avg och skatt motsvarande datorn värde.

Det enklaste för att öht slippa problem är ju att underleverantören själv står för sin dator, inkl mjukvara, för annars behöver du kanske helt plötsligt köpa in en Adobe Creative Suite eller ett MS Officepaket.

OT, men du kan också tex köpa en extra Macbook, med motiveringen att du måste ha en Mac för att kunna testa de webbsidor som du producerar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson