WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Angående länkning satellitsida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044861)

Fredrik-s 2010-11-17 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20378638)
Ja, AdSense kan nog vara en bra lösning på satellitsidor då inga riktiga besökare förväntas klicka sig in till sidan via länkarna. Dock tror jag man bryter mot en regel eller två ifall man använder AdSense på satellitsajter... men jag är inte säker! :D

Jo, precis det jag skrev om att besökarna inte klickar sig vidare ;)

Sen tror jag inte man bryter mot något användarvillkor - i så fall vilket - när man har adsense på en satellitsida. Satellitsidan är ju som vilken annan sida som helst bara att tanken är att den ska ranka upp en huvudsida.

Informativt innehåll finns, det är inga skräpsidor man bygger eftersom det då knappast skulle hjälpa huvudsidan.

Oskar G 2010-11-18 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20378638)
Ja, AdSense kan nog vara en bra lösning på satellitsidor då inga riktiga besökare förväntas klicka sig in till sidan via länkarna. Dock tror jag man bryter mot en regel eller två ifall man använder AdSense på satellitsajter... men jag är inte säker! :D

Det finns ju ingen direkt definition av vad en satellitsida är för något. När det kommer till Googles villkor angående Adsense så handlar det ju bara om kvalité på din hemsida. Nu vet jag ju inte hur dina satellitsidor ser ut men oavsett vad du tycker så tycker inte Google om sidor som är tillför att ranka upp en annan sida (ofta kallat just satellitsidor, oavsett "kvalité"). Att du har Adsense kommer inte påverke rankingen, däremot så berättar du för Google exakt vilka sidor som är dina, sen vet jag inte om de använder den informationen. Men jag skulle aldrig köra med Adsense på någon av mina satellitsidor.

Sweely, Adsense är ett affiliateprogram precis som Tradedoubler, Comission Junction, Adtraction eller vilket annat nätverk du vill. Enda skillnaden är att Adsense betalar dig per klick och inte per lead eller sale som är vanligast på många av de andra nätverken.

I princip så spelar det ingen roll vad du får betalt för, i det långa loppet är ersättningen densamma.

akelagercrantz 2010-11-18 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar G (Inlägg 20378788)
Att du har Adsense kommer inte påverke rankingen, däremot så berättar du för Google exakt vilka sidor som är dina, sen vet jag inte om de använder den informationen.

Hur tror du det är med Google webmaster tools eller analytics? Är det någon som vet mer om huruvida Google använder den här informationen i sina algoritmer för pagerank och serp-position? Vore intressant att veta, man kanske borde vara lite försiktigare.

Fredrik-s 2010-11-18 21:16

Tack för informationen Oskar G!

Då låter jag blir att ha adsense annonser på mina satellitsidor.

2cool4school 2010-11-18 21:43

Saken är ju den att om du sätter adsense på dina satelitt sidor så förlorar du ju lite av syftet med satelitt sidan, (att skicka besökare till "the money site"). Plötsligt blir det en MFA sajt, Made For Adsense.

Sweely 2010-11-18 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av akelagercrantz (Inlägg 20378805)
Är det någon som vet mer om huruvida Google använder den här informationen i sina algoritmer för pagerank och serp-position? Vore intressant att veta, man kanske borde vara lite försiktigare.

Ingen vet något om Googles algoritm. Allt inom SEO är baserat på gissningar och tester.

Citat:

Ursprungligen postat av 2cool4school (Inlägg 20378811)
Saken är ju den att om du sätter adsense på dina satelitt sidor så förlorar du ju lite av syftet med satelitt sidan, (att skicka besökare till "the money site"). Plötsligt blir det en MFA sajt, Made For Adsense.

Syftet med satellitsidan är inte att skicka besökare vidare till huvudsidan, utan att stärka länkadet till huvudsidan. Men jag fattar vad du menar :)

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar G (Inlägg 20378788)
Sweely, Adsense är ett affiliateprogram precis som Tradedoubler, Comission Junction, Adtraction eller vilket annat nätverk du vill. Enda skillnaden är att Adsense betalar dig per klick och inte per lead eller sale som är vanligast på många av de andra nätverken.

Sen när är AdSense ett affiliateprogram?

Jag hade inte vågat sätta ut AdSense-annonser på satellitsidor i alla fall. Google gillar inte när man bygger sidor enbart för att lyfta en annan. Och att sedan placera annonser på sådana sidor kanske inte är särskilt önskvärt för deras annonsörer. Men vad vet jag... :)

Fredrik-s 2010-11-23 16:40

Har en till fråga angående satellitsidor. Tänkte jag lika gärna kunde ta det i den här tråden.

Det bästa är ju - vad jag läst mig till - om alla satellitsidor ligger på olika IPn. Men räcker det således att endast t ex ha alla domäner hos en leverantör sen ändra nameserver till den leverantören man hostar sidan på.

Lite rörigt förklarat kanske. Men min fundering är att bara nameserver adressen ändras och IP'et står åter kvar till leverantören som tillhandahåller domänerna.

Petter Hedman 2011-11-16 09:48

Jag tycker att man skall bygga en satellitsida inom sin nisch, som byggs på sätt att den oxå rankar högt och kan konvertera kunder.
Bygg sajten på ett närliggande sökord, som kan konvertera kunder åt dig, med alla element i en vanlig satellitsida.

Om du rankar upp denna sajt och har byggt den för att vara "säljande" kan du ju driva trafik eller konvertera till försäljningar även från satelliten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson