![]() |
Generell post och kanske inte direkt riktad till trådskaparen.
Oflexibla företagare är det värsta som finns. Om du är oflexibel så kommer du inte få en endaste kund. Förrutom om du råkar vinna någon offentlig upphandling. Man kan inte räkna varenda minut hela tiden. Rätt var det är så är du på ett jobb i 1,5h. Har du då haft några supportsamtal med kunden som du inte tagit betalt för är det väl bara att runda uppåt till 2 då. Ge och ta - det måste man göra hela tiden. Du kommer märka i december om kunden är nöjd och bjuder med dig på deras julfest. |
Mitt synsätt överensstämmer ganska bra med KristianE i denna fråga. Men jag förstår att din situation är ovanlig och blir lite knepig.
Kan du inte göra det enkelt för dig att du säljer en timbank till kunden. Sälj på kunden 250 timmar och räkna sedan av varje påbörjad 20min period. Då kan du sälja in till kunden att denne får 3 supportsamtal i snitt för varje timma istället för två. Om du då istället labbar fram ett högre timpris som gör att kunden spar ca20% Så kan det vara musik i din kunds öron. Den lösningen är dessutom mycket mer flexibel. Skall du sedan göra ett större jobb på timme så kan du debitera ditt högre pris utan att skämmas! =) Lycka till! |
Citat:
|
Citat:
Detta tar jag inte betalt för då det är så vanligt förekommande, istället tar jag igen det ibland om en uppgift tog 10 minuter men jag fakturerar för en timme. Det handlar om gungor och karuseller. Dessutom vem skriver upp alt. har 100% koll på varje minut tid? |
Jag gillar sättet som min revisor resonerar. Han säger att han tar 100 % betalt för varje minut av sin tid, men han fakturerar inte korta telefonsamtal eller påbörjade timmar. Orsaken är att då jag ringer och frågar om något litet, så jobbar han med någon annan kund. Mina 5 minuter hamnar då på den kundens faktura. Samma sak gäller om han sitter och jobbar med mina papper och någon annan kund ringer. Då hamnar de korta minuterna på min faktura.
Jag föredrar klart det systemet framför att han skulle ta betalt för varje påbörjad timma. Ett system där konsulten kan fakturera över 24 timmar per dygn blir naturligtvis orättvist mot kunden. Men som min revisor gör kan man naturligtvis bara göra om man har få kunder och alla kunder har ungefär lika många korta ärenden varje år. Då jämnar det ut sig, konsulten får full täckning för sin tid och ingen kund behöver betala för mycket. Men nu var frågan hur man bör göra med support till 100 personer. I det här fallet så hade jag tagit betalt per minut. Jag hade förmodligen skaffat ett betalnummer och sedan gett det till kunden med en förklaring om att supporten kostar 7,90 kr per minut (eller vad som nu kan vara lagom). För att kompensera för korta och onödiga avbrott då folk ringer, så kan du ju lägga på en öppningsavgift på 20 kr. Men fråga kunden hur han själv vill ha det. Vissa kanske tycker att betalnummer för support är sniket, men ser inga problem med att betala dyrt per påbörjad halvtimme. Räkna ut hur mycket du vill ha i ersättning och låt sedan kunden själv bestämma hur han ska betala denna. Många tar ju betalt för supporten redan vid försäljningen av produkten. Köper man en ny dator idag så brukar ett års support ingå i priset. Supporten är naturligtvis inte gratis, utan den är inbakad i datorns pris. Ytterligare ett alternativ är ju att fakturera en fast summa för support årligen och sedan får kunden ringa så mycket han vill. |
Gustav, Jag har använt samma sätt som din revisor fast tvärtom....
Dvs jag har principen att jag debiterar varje minut, men aldrig på fel kund, Det är hyfsat enkelt att hålla koll på om man inte har för många olika kunder samtidigt. Jag brukar ha en liten anteckningsbok där jag skriver upp varje telfonsamtal från olika kunder och de arbetsuppgifter jag gör. Sen skriver jag in detta i faktutran efter varje arbetsdag så jag inte glömmer något. Jag började även lägga upp kundernas aktiviteter som jag ska redovisa som egna "artiklar" i mitt faktureringsprogram så jag alltid kan ha en knivskarp rapportering till kundens system. Det blev genast mycket enklare och klagomål på redovisningen upphörde helt sen jag införde den arbetsrutinen. Specen på fakturan följer exakt kundens tidrapporteringssystem. Med aktivitetskoder och projektkoder. Det förvånade mig först att man lätt kunde fylla sin arbetsdag genom att hoppa runt mellan olika aktiviteter och projekt, det blir mycket spilltid som slukas upp (=ineffektivt). Bättre att jobba mer fokuserat med enskilda aktiviteter tills de är klara. Jag lärde mig att de kunder som klagar på att man redovisar den tid man lägger ner på dem ska man undvika. De förväntar sig att man ska jobba gratis och låta andra kunder betala vad deras tid kostar. Det motsäger till viss del vad KristianE säger, även om jag håller med om att man måste vara flexibel (men detta har inte med att vara flexibel utan om att vara fair mot rätt kund, dvs "fair" mot en kund som är "fair" mot dig som leverantör och "hård" mot de kunder som är "hårda" mot dig), men jag tycker itnte man ska jobba gratis. Säljarbete och marknadsföringsarbete för egna tjänster/produkter ska man dock inte debitera för. Kort sagt ska man vara flexibel till sitt arbetsätt men är man flexibel med debiteringen, dvs låter bli att debitera tid som man borde debiterat så kommer kunden att utnyttja det, det är i vart fall min erfarenhet. Men det är vanskligt att pratat om så generella saker här i tråden, man ska inte vara "ogin" i sin debitering, man måste vara "fair" i alla lägen. Det här med att man debiterar fel kund för tiden brukar inte jämna ut sig för det är för det mesta samma kunder som är de som tar upp den där lilla extra minuten de ringer ett kort samtal om. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson