![]() |
Det handlar ju inte om att skatta för en bok, utan för ren ersättning för att de exponerar produkten. Nästintill att jämföra med betalda annonser, vilket vinstskattas.
Det är också en stor skillnad mellan om de gör det som privatpersoner eller som företagare. Tidningarna och de frilansande journalisterna som nämndes tidigare, gör ju inte detta som privatpersoner. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014379.html Intressant är följande citat från Wikipedia om vad en gåva är: "Enligt den franske sociologen Marcel Mauss karaktäriseras gåvan av reciprocitetsprincipen (gåvans normer): Plikten att ge. Plikten att ta emot. Plikten att återgälda. Följs inte reciprocitetsprincip kan detta (enligt Mauss) ses som en krigsförklaring." Något man även ser på var och varannan blogg är tävlingar/lotterier. Är det dessa gåvor som tävlas ut? Det skulle även vara intressant huruvida lagar för tävlingar, lotterier och relaterade skattregler följs vid tävlingar på bloggar. |
Citat:
Om en tidning ska recensera en skiva och köper den i affären kostar det tidningen cirka 120-140 spänn. Det innebär att de får lägre vinst med motsvarande summa. Eftersom tidningen (troligen) drivs av ett företag skattar de på sin vinst, som blir 120-140 spänn högre om de får ett recensionsex. I slutändan blir det kanske inte så, eftersom bolaget kanske inte gör vinst, skatteplanering etc, men det är givet att systemet fungerar såhär. Bloggare som enligt egna uppgifter tjänar 10.000-tals kronor per månad och säljer publicering, ska givetvis göra detta i bolagsform. Det handlar inte längre om en fritidssysselsättning som är skattebefriad. |
Citat:
Dessutom är det snarare recensenten som behåller cd:n än bolaget så jämförelsen haltar ändå. |
Citat:
Jag har inget emot att Skatteverket kollar upp hur utbrett skattefusket är inom en viss sektor. De vet ju inte. Om det visar sig att det är småsummor så kanske de lägger ner och koncentrerar sig på annat efter att ha skickat ut varningar till ett par stycken, men om det faktiskt handlar om stora pengar kan de inte upptäcka det utan att först undersöka saken. |
Citat:
|
Citat:
|
Hade jag drivit en blogg med 100 000 besökare om dagen och företag skickar saker jag ej beställt och jag blir tvungen att skatta för det. Ja, då hade jag lackat kan jag säga :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson