![]() |
Lär vara inne i tid med mina .com domäner alltså! 1000 kr är inte nådigt som "påminnelseavgift" :)
|
Som johan1234 sa så kan även jag rekommendera domainz.se. Prövade själv att göra en liknande tjänst men p.g.a. tidsbrist och ett bättre alternativ la jag ner det projektet.
Testade en annan notify-tjänst också men den var helt värdelös, slutade med att jag tappade en riktigt fin domän. Med domainz får jag påminnelser å grejor + att jag är en sucker för ajax ;) Prova! Japp, de låter som reklam men jag talar gärna gott om tjänster jag gillar :) |
Det går ju alltid att sätta in pengar på ditt Loopia pre-paid-konto så att du klarar dig några år.
|
Hos Binero får man varning via SMS.
Jag tänkte också nämna prepaid hos Loopia, men kw_wasabi hann före. Tänk dock på att det inte räcker att ha pengar på kontot. Man måste även välja att fakturor ska betalas automatiskt. Om man väljer att bara domänfakturor ska betalas automatiskt så kommer fakturor som innehåller både domäner och annat inte att betalas. Jag tror att med automatisk prepaid-betalning så betalas fakturorna så fort de har skapats, medan Loopia som vanligt väntar med att förlänga domänerna till den dagen de går ut. :( Domäner bör förlängas så fort de har blivit betalda så man inte behöver tänka på det igen förrän nästa år. Angående prepaid så skulle jag gärna se att fler införde liknande system. Det skulle även vara bra om man kunde välja att manuellt förlänga domäner innan man har fått fakturan, och då gärna ha möjlighet att förlänga flera år. Då kan man själv förlänga i förtid om man t.ex. kommer att vara bortrest när domänerna förfaller. Hos Binero (och kanske andra?) kan man göra så med .se-domäner, men tyvärr inte med andra TLD. Det är möjligt att man kan göra det genom att kontakta kundtjänst, men jag menar att man själv via kontrollpanelen ska kunna skapa faktura för förlängning i ett eller flera år. (Helst en faktura för valfritt antal domäner, där olika domäner eventuellt kan förlängas olika lång tid.) Jag hoppas att några registrarer läser det här och tar åt sig... *hint* |
.COM, .NET och .ORG kan man när som helst lägga på fritt antal år upp till 10. .SE däremot kan man enbart förnya tidigast 12 månader innan utgångsdatumet, men även där går det att förnya upp till 10 år (sålänge registraren stödjer det såklart). Så lägg på ett par år om domänen är viktig, dessutom gillar Google det!
Men jag förstår inte riktigt diskussionen. Grundproblemet här är väll vem som ska ta störst ansvar för att förnyelsen sker, registraren eller registranten. Om kostnaden för en förnyelse är 100:- och registraren därmed tjänar 20 spänn på förnyelsen så tycker jag inte det är så konstigt att man som registrar vill se att pengarna kommer in innan man gör förnyelsen av domänen? Det finns registrarer som förnyar domänerna redan innan pengarna kommer in och därmed kräver in fakturan om den inte betalas. Men dessa brukar vara dyrare än de 100:-. Kika t.ex. på registreren markmonitor om ni vill "tok säkra" domänerna. Men var då beredd att slanta för det också. Dessutom så vänder ni lite på begreppen, de 1000:- ni pratar om är inte alls en påminnelseavgift, det är en kostnad för att ta ut en domän ur redemtion. Det har vi tidigare diskuterat i en annan tråd, http://www.wn.se/t1039911.html, så jag tycker vi kan fortsätta där om inte svaren i den leder till upplysning. |
eng3l, du läser nog alla inläggen lite väl bokstavligt, jag tror alla är medvetna om att det inte är en påminnelseavgift :)
|
Citat:
Men det händer aldrig. Har man som i mitt fall ca 200 domäner där är det inte helt enkelt att ha 100% koll på alla (som man kanske inte har aktiva). Men man har lärt sig en läxa. Lita aldrig på Loopia. Nu måste man ha sten koll på kalender, datum osv och kolla om man fått någon faktura från Loopia eller inte. har man inte fått någon faktura får man påminna dem och se till att få domänen förnyad. |
Citat:
Jag har bytt från loopia för länge sen, hade väl en 140 domäner där för en kund och en 170 för en annan kund. Nu sover jag gott om natten då mina domäner förnyas automatiskt och man får en faktura precis som alla andra vanliga företag. Inte ens ett företag som omsätter 280 miljoner kan få en domän för 50 kr reggas hos loopia om man inte förskottsbetalar, vilken "service". |
Citat:
|
Idag fick jag en faktura på posten på 2 domäner hos Loopia. Det har jag aldrig fått tidigare, kan det bero på att jag uppgraderat till webbhotell hos dem?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson