WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Få tag på domänägare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039197)

eng3l 2009-11-19 20:04

Klicka i Rutan DNS Records (advanced tool) och skriv in domänen. Finns bland alternativen i mittenspalten, näst längst upp under express.

daniel234 2009-11-19 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20332111)
Klicka i Rutan DNS Records (advanced tool) och skriv in domänen. Finns bland alternativen i mittenspalten, näst längst upp under express.

Att bara skriva in domänen verkar inte fungera, står typ att den inte hittar några DNS recors

eng3l 2009-11-19 20:11

Om du vill kan du PM:a mig domänen så kan jag kolla upp den.

Internet Sweden 2009-11-20 07:56

Respektive registrar avgör helt själva om och hur de förmedlar meddelanden till innehavare - detta är alltså frivilligt från registrarens sida.
För .SE´s kundtjänst, så kan de förmedla till registranter under sedirekt.

daniel234 2009-11-24 16:46

Verkar vara svårt att få fram något vettigt. Och inga svar genom IIS.

Varför detta hemlighetsmakeri bara för det är en privatperson?

Någon med något annat tips?

Internet Sweden 2009-11-24 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av daniel234 (Inlägg 20332776)
Varför detta hemlighetsmakeri bara för det är en privatperson?

Det beror på att registrarerna styrs av det avtal som finns mellan registraren och .SE Registry (.SE) som i sin tur styrs av "Toppdomänlagen", Lag (2006:24) om nationella toppdomäner för Sverige på Internet, som bla tar upp följande:

Förhållandet till personuppgiftslagen

3 § Bestämmelserna i personuppgiftslagen (1998:204) gäller vid behandling av personuppgifter i administrationen av en nationell toppdomän för Sverige, om inte annat följer av denna lag.

Bestämmelserna i personuppgiftslagen om rättelse och skadestånd gäller även vid behandling av personuppgifter enligt denna lag eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...11&bet=2006:24

daniel234 2009-11-24 19:25

Vissa saker som denna som kanske inte är så känslig info är det svårt att få fram, medans ens persons inkomst kan man utan problem få fram. Sverige i ett nötskal!

Jaja, jag får väl lägga ner det här. Synd om domänägaren som kunde fått bra betalt av mig istället för att ge bort den gratis. ÄR ju han själv som drabbas i slutändan.

tartareandesire 2009-11-24 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av daniel234 (Inlägg 20332799)
Vissa saker som denna som kanske inte är så känslig info är det svårt att få fram, medans ens persons inkomst kan man utan problem få fram. Sverige i ett nötskal!

Jaja, jag får väl lägga ner det här. Synd om domänägaren som kunde fått bra betalt av mig istället för att ge bort den gratis. ÄR ju han själv som drabbas i slutändan.

Även om jag själv tycker PUL är en ganska korkad lag så är det en väsentlig skillnad där då inkomstuppgifter av naturliga skäl är offentliga uppgifter.

Jag anser dock att antingen registrarer eller IIS bör göras skyldiga att vidarebefordra kontakt till domäninnehavaren såvida denne inte motsatt sig detta (då bör givetvis den som gör en förfrågan också meddelas). Just nu fungerar inte detta på ett särskilt bra sätt, snarare uselt.

BjörnJ 2009-11-25 04:28

Har du testat att maila t.ex. info @ domänen.se?

Kolla vilka andra domäner som ligger på samma IP-adress, och om någon av dessa domäner har samma ägare. Det kan finnas kontaktuppgifter på någon av de andra sidorna, eller att det fungerar att maila info på någon av de domänerna. Eller om någon av de andra domänerna är t.ex. .com kan det gå att få fram mer information genom whois.
(Edit: eftersom det verkar vara One och de bara tillåter en domän per konto blir det nog svårt.)

Om inte registraren vidarebefordrar ett meddelande så kanske webbhotellet kan göra det (om de är olika).

Internet Sweden 2009-11-25 07:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20332820)
Även om jag själv tycker PUL är en ganska korkad lag så är det en väsentlig skillnad där då inkomstuppgifter av naturliga skäl är offentliga uppgifter.

Jag anser dock att antingen registrarer eller IIS bör göras skyldiga att vidarebefordra kontakt till domäninnehavaren såvida denne inte motsatt sig detta (då bör givetvis den som gör en förfrågan också meddelas). Just nu fungerar inte detta på ett särskilt bra sätt, snarare uselt.

Here we go again...
Vadå göras skyldiga? För att tartareandesire och daniel234 tycker att nån domän är bra och vill ha kontakt innan nån annan hinner snappa dem?

För den som undgått så har .SE (IIS) bytt affärsmodell i Mars 2009, efter det så har .SE avtal med registrarer. Registrarer har sedan avtal med slutkunder. I de fall .SE Registry (domänregistret) får denna typ av förfrågningar, så hänvisar vi till respektive registrar (registrar hittar man snabbt vid en namnslagning på iis.se).

Det var därför jag skrev tidigare i denna tråd
Citat:

Respektive registrar avgör helt själva om och hur de förmedlar meddelanden till innehavare - detta är alltså frivilligt från registrarens sida.
För .SE´s kundtjänst, så kan de förmedla till registranter under sedirekt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson