Kom ihåg mig?

Loanland - liten varning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-05, 11:02 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Jag vet inte ni har uppmärksammat den nya hemsidan loanland.se. Där kan man låna pengar av eller låna ut pengar till privatpersoner. Det hela fungerar som en auktion där man bjuder under varandra på räntan när man man vill låna ut pengar till någon. Den som är villig att låna ut till någon med lägst ränta vinner auktionen.

Det kan låta bra, MEN nu är det ett lite problem med det som säkert kommer att ge en hel del skrik inom den närmaste tiden.

Det finns s.k. mikrolån på 1.000 kr, 2.000 kr eller 3.000 kr, som ska betalas tillbaka på en månad. Räntan på dessa lån startar på 90%. Det låter väl bra. På några lån just nu är räntan på mikrolån nerbudat till 10%. Fortfarande en bra avkastning tänker nog de som har budat på det lånet.

Haken är dock att räntan avser årsränta vilket innebär att den verkliga räntan på ett mikrolån är årsräntan/12 månader. Räntan på 10% blir på lånet 0,84 procent. Sedan tillkommer det lite avgifter på lånet. För att göra det mycket enkelt så blir avkastningen för en person som lånar ut 3.000 kr följande.

3.000 kr x 0,84% - 50 kr (avgift) = -24,80 kr.

Om två personer lånar ut 1.500 kr vardera blir förjänsten för var och en av dem enligt följande.

1.500 kr x 0,84% - 25 kr (avgift) = -12,40 kr

Som ni ser kommer dessa långivare att få betala för att låna ut pengar. Helt klart har de inte förstått detta. Och forfarande sitter folk och budar ännu lägre räntor.

Jag har mailat Loanland om detta och deras enda kommentar är i princip att det är upp till var och en att sätta sig in i hur det fungerar och att det kommer att bli på sådant sätt att man kan få betala för att låna ut pengar.

Nu sitter jag bara och undrar vad reaktionen kommer att bli hos de personer som just nu har lånat ut pengar när de upptäcker att den avkastning de trodde att de skulle få i stället kommer att bli en avgift att betala till Loanland.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-05, 17:26 #2
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Citat:
Haken är dock att räntan avser årsränta vilket innebär att den verkliga räntan på ett mikrolån är årsräntan/12 månader.
Haken? Alla räntor anges i vårt avlånga land baseras väl på år?
Får du 4% ränta av banken, så gäller det också per år, ser inget konstigt med det?
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-05, 19:47 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vuxna människor måste ha möjlighet att fatta sina egna beslut, även om de inte alltid är så kloka. En avgift på 50 kr kan knappast anses vara orimligt.

Om det kostar någon 24,80 innan han/hon lär sig att räkna effektiv ränta, så är det ett billigt pris för den köpa kunskapen.

Riktigt tråkigt blir det först när långivaren inser att alla låntagare inte alltid vill eller kan göra rätt för sig...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-05, 19:56 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Opsss. Felpost
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-05, 20:01 #5
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Med allt vad lån heter så bör man vara riktigt observant. Företag vill tjäna en större hacka på de som vill ha pengar.
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-05, 22:41 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Jag har inte reagerat på avgiften på 50 kr om man är ensam långivare. Den fördelas procentuellt på alla långivare i förhållande till hur stor var ens del av lånet är.

Det är ju inte på det viset att Loanland skyltar med sina avgifter eller att alla räntor är årsräntor. De får man leta ganska friskt för att hitta.

Men som ni säger ovan, helt klart att vuxna människor måste fatta sina egna beslut själva och var och ens ansvar är ju att ta reda på vad som gäller, t.ex. att läsa ett avtal.

Som en inskjuten sak kan jag nämna att på en tjänst jag driver så klickar företag gladeligen i att de accepterar villkoren och sedan när de får fakturan så blir det ett djävla liv och att de känner sig lurade och sedan hotar de med konsumentköpslagen och diverse andra lagar som gäller för konsumentköp. Vad sjutton, har man så lite kunskaper som företagare (?).

Tillbaka till Loanland. Jag tycker bara att när man håller på med investeringar som gäller folks sparkapital, då ska man vara extra tydlig, så att situationer som den som är på Loanland just nu inte inträffar. T.ex. borde det vid budgivning ges en varning om budet blir en avgift i stället för en avkastning. Bara lite enkel matematik.

För övrigt är hemsidan runt ut sagt djävligt dåligt testad rent funktionsmässigt då den innehåller en hel del fel. Det ska inte finnas på en hemsida av denna sort.

Förutom att jag själv har lånat ut pengar där (dock med kunskap om årsränta och vad jag kan buda lägst) har jag några vänner som lånat ut pengar där och de mer eller mindre skriker på de fel på hemsidan som de råkar ut för.

Observera! Min avsikt är inte alls att skriva ner Loanland, för det är faktiskt en bra idé (kopierad från utlandet) om den kan funka. Men det ska funka på ett bra och etiskt korrekt sätt.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017