Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för persondata.nu

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-13, 11:32 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Jag satt och slösurfade och såg en banner på flashback för persondata.nu. Man skulle kunna kolla upp vad man själv tjänade, precis som på många andra sajter, men eftersom jag inte sett just denna sajt innan så tänkte jag prova den.

För att registrera sig på sajten skrev man in sitt mobilnummer och fick ett sms med login-kod. Smart nog hade de gömt användaravtalet längst ned på sidan, så att man inte skulle behöva se det när man registrerade sig (Se bild 1 och 2).

Här är registreringen


Men här nere står användaravtalet


Väl inne på sidan så kollar jag vad jag tjänar (som reklamen uppmanade till), sedan kollar jag flickvännen och familjen.

Inloggad på sidan möts man av texten "Välkommen ! Du har full access till persondatas register".

Jag har inte sett något om pris eller kostnad någonstans, dock ser jag "Affärsvilkor" som jag klickar på, där står det med grå text mot beige bakgrund (all annan text på sidan har varit svart eller annan tydlig färg) att det kostar pengar!

Citat:
Som kontokund handlar du kreditupplysning till kraftig sänkt pris.
Endast 39:- per upplysning.
Normalpris 89:-.

Minsta debitering är 3 st. kreditupplysningar per faktureringstillfälle.
Minsta faktureringsbelopp (årsavgiften + 3 sökningar + 9,60 i avgift) är 244,20.
För detta belopp får du tillgång till Persondata i 12 månader + minst 6 kompletta kreditupplysningar.

I samband med ditt konto aktiveras, görs automatisk kreditkontroll. Godkänns du inte som kreditkund, debiteras dina sökningar via din mobiltelefon. Pris per upplysning är då 50:-
Detta känns högst anmärkningsvärt, jag hade altså inte förän nu förstått att det handlade om en betaltjänst.

Jag hör genast av mig till persondatas kundtjänst och ber dem makulera fakturan och stänga mitt konto, men får följande svar:

Citat:
Hej!

Vi beklagar att du har missat den information om pris som finns på flera ställen på hemsidan. Problemet är att Persondata i sin tur redan har betalt till vår leverantör för dina sökningar.

När du aktiverade ditt konto klickade du på ”JAG ACCEPTERAR PERSONDATAS AFFÄRSVILLKOR” som finns tillgängliga på ett antal ställen på siten.

Konsumentverket har redan granskat www.persondata.nu och enligt Konsumentverkets bedömning uppfyller Persondata lagens krav om tydlig prismärkning enligt marknadsföringlagen. (KO D.nr. 2007/273)

Hur som helst är dina synpunkter viktiga för oss, och om du vill starta ett reklamationsärende, skicka då ett mail till [email protected] Kom ihåg att ange ditt konto-nummer och beskriv noggrant vad din reklamation avser. Kundombudsmannen tar tillvara dina synpunkter, idéer och klagomål som kund.

Vill du avsluta ditt konto görs detta under ”mitt konto” när du är inloggad.

Med vänlig hälsning
Gunilla Larsson
Jag har inte fått någon faktura ännu, men enligt mitt konto hos dem så har jag 8 sökningar som kommer att faktureras på nästa faktura. Jag anser INTE att de har varit tydliga nog med att det är en betaltjänst.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 11:51 #2
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
Fult gjort! Var själv inne på persondata för ett tag sedan och kollade runt. Fick intrycket att det var väldigt oseriöst, kanske bara var jag som inte gillade designen...
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 11:52 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Både persondata och deras andra sajt fordonsvarderingen.se känns ganska B.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 11:55 #4
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Gjorde en snabb sökning på google och tydligen är du inte ensam.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthr...d.php?p=2220553

http://pierrefriberg.squarespace.com/journ...g-skickade.html
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 12:14 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
---------------
Persondata Kreditupplysning AB
Persondata ägs av FVAB Org.nr. 556554-2932

556554-2932 Fordonsvärderingen i Kristianstad AB
(Tidigare namn: Jxxx xxxxx Consulting AB 2006-09-19)
Bifirma: Jxxx xxxx Effekt
Bifirma: Jxxx xxxx Reklam
---------------
Enligt bokslut för perioden 0507 - 0606:

Omsättning Tkr: 91
Antal anställda: 1
---------------

Det är ju intressant att han utger verksamheten för att heta "Persondata Kreditupplysning AB" på hemsidan, när det inte finns något sådant aktiebolagsnamn registrerat i Sverige, som bekant tillåts man inte använda ändelsen "AB" på bifirmor och tjänster. Känns som medvetet sätt att önska förvilla.
Känns ju som att verksamheten går runt på strösurfare som godtroget "bara ska kolla".. eftersom samma tjänst på ratsit .se är gratis så känner de sig lurade när de sedan debiterats. Vidare har jag för mig att det krävs att det står vem det är som lämnar ut uppgifterna, har för mig att ratsit .se hade nåt problem med det och behövde uppdatera sin text med "utgivare" eller dylikt..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 12:29 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Anmäl till konsumentverket. Kommer det en faktura kan du bestrida den enligt ovan och få det prövat rättsligt. Det bör inte kosta dig något
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 13:31 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Originally posted by jonny@Apr 13 2007, 12:29
Anmäl till konsumentverket. Kommer det en faktura kan du bestrida den enligt ovan och få det prövat rättsligt. Det bör inte kosta dig något
.. om din tid är gratis.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 13:50 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Man är endast skyldig att göra avtalet tillgängligt för användaren vlket även sker i detta fallet. Dock kan man alltid spekulera i deras avsikter och definiera deras seriositet i och med dessa vilseledande "manövrar".

Har man som användare missat informationen i tillgängligt avtal kan inte ansvarig för sidan beskyllas.

Det finns andra faktorer bakom detta som gör att deras överlevnad dock är begränsad
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 14:22 #9
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Oavsett vem som är ansvarig så anser jag att dom avsiktligt har gjort avtalet lätt att missa och att dom inte gör nog för att informera att tjänsten kostar pengar.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-13, 14:31 #10
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
håller med fabian. Det är allför många som medvetet lägger avtalsvillkoren på ett sådant sätt att de uppenbarligen HOPPAS på att användaren ska missa det och sedan vara bunden i 12 månader.

Visst, man ska läsa det finstilta - men de vill ju helst inte att man ska göra det...
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017