Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stort bedrägeri av e-butik - Vad gör man som kund?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-10, 06:26 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Stort bedrägeri av e-butik - Vad gör man som kund?

En del av er här antagligen facebook och jag tror därför att några av er kan ha sett de tävlingar som florerat på facebook mellan september fram till nyligen där man kunnat vinna godis, chips och andra godsaker. Alla tävlingar hölls i av de som ägde den då fungerande hemsidan www.godiset.se men som nu är raderad och borttagen. Hemsidan ägdes tydligen av vad de själva uppgav vara GodisetonlineAD Handelsbolag ORGnr: 969762-6084 (länk till allabolag).

De ägde även en facebooksida vid namn "Godis" som på slutet hade cirka 28 000 gillningar.

De gick själva ut med på sin facebooksida att de hade över 750 ordrar att behandla och jag kunde själv se hur många som kommenterade att de hade beställt från dem. Saken är den att jag funderade över hur i hela friden de kunde bedriva den verksamheten, då det var ganska uppenbart att de omöjligen kunde gå med vinst. Men eftersom att de stolt uppvisade sitt handelsbolag så kändes det mer eller mindre säkert ändå, eftersom att det var ett bra tecken på deras "seriositet..".

De sålde alltså godis till sjukt billigt pris. Några öre per styck.

Men så till saken.
Veckorna gick och de postade tävlingar på facebook flitigt. De spred sig som en löpeld, men så en dag, så märkte jag att de var spårlöst borta.

Deras hemsida fungerar inte, och deras facebooksida verkar vara borttagen.

Efter att ha sökt runt så verkar det inte vara bättre än ett rent bedrägeri. Kom även upp några artiklar, bland annat denna från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15746926.ab.

Det är ingen tvekan om att det är den facebooksidan det handlar om, jag såg själv några utav de tävlingar som de ger som exempel på aftonbladet. Jag känner dock inte igen att de uppgav sig för att vara någon annan, kanske skedde det på slutet?

I alla fall..
Det här är ju ett så tydligt bedrägeri så det borde väl gå att få fast bedragarna? Bolaget de uppgav, kan det vara något taget ur luften som de i själva verket inte alls är associerat med?

För mig kvittar det om jag får mina 5 snickers jag beställde eller inte. Jag blir dock irriterad att överhuvudtaget bli blåst på detta sätt mitt framför näsan, och dessutom i vetskap om att tusentals andra är i samma situation, och jag kan lova er att det fanns många som beställde för betydligt mer pengar..

Vad gör man i en sån här situation? Vad hade ni gjort?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-10, 08:08 #2
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Är ordrarna betalade i förväg?
Isåfall är det ju bara att polisanmäla.
Om ni inte betalat så finns det väl inget att bråka om.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-10, 11:42 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag ser inte att 5 snickers kan falla under kategorin "stort bedrägeri", men däremot att den stackars ägaren av godisbutiken får en massa telefonsamtal som han inte verkar ha med att göra är ju inte särskilt seriöst av den som åsamkat honom dett abesvär.

Bolaget du refererar till registrerades 10 september i år så det är ju inte direkt lastgammalt (fyller 2 månader idag). Troligen har de på den korta tiden inte ens utarbetat en affärsplan så de vet hur de ska tjäna pengar eller leverera det de lovar. Personligen tycker jag dock att man ska ha affärsplan klar innan man registrerar bolag.

Sen om man ser till verksamhetsbeskrivningen så är den ju tydlig; "Försäljning av godis och drickor". Användandet av ordet "drickor" för att benämna "läsk" är kanske symptomatiskt då "drickor" är rent dialektalt/talspråk och normalt inte används i skrift.

Hur som helst så anser jag inte man kan anse ett företag seriöst bara för att man registrerat ett HB, du har ju senaste skandalen med Panaxia som var ett ganska stort företag med några tusental anställda och någon miljard i omsättning som hade försnillat kundernas pengar, och till synes helt lagligt, då lagen tillåter att bolaget "disponerar" kundernas likviditet. Jag är förvånad att man inte var tvingad att använda systemet med klientmedelskonton precis som exempelvis advokatbyråer kör med.

Det finns ju de som hävdar att ett företag måste ha ett fysiskt kontor på stan för att vara seriöst (dvs om de inte har det så är företaget oseriöst) vilket jag tycker är en befängd tanke. Finns ingen anledning att ha externt kontor om man inte behöver det för verksamheten. Många konsulter, bönder, skogshuggare och transportföretag behöver inte ha externt kontor för personalen (som ofta är egenföretagen själv sitter i lastbilen/traktorn hela dagarna).

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-10 klockan 11:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-10, 12:04 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Nummer ett: om något verkar vara för bra för att vara sant är det oftast det.
Nummer två: bedrägerier ska alltid polisanmälas. Om mängden polisanmälningar är tillräckligt stor kommer polisen ta ärendet.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-10, 12:05 #5
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Mer info här:

http://www.fairshopping.se/opinions/view/13564
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-10, 16:18 #6
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Det jobbiga är att jag slängde upp en godisbutik på nätet (som aldrig öppnades på riktigt) som folk nu tror är ägd av samma person som han som ägde godiset.se vilket har lett till upprörda kommentarer och även folk som uppger att de polisanmält min sida..

I alla fall. 5 snickers är såklart inte ett stort bedrägeri men tänker man på hur många ordrar han fått totalt och hur mycket pengar DET kan röra sig om så kan det nog mycket väl röra sig om just ett stort bedrägeri även om det inte är några dyra elektroniska prylar för flera tusen som han blåst folk på.

Tydligen så hade en tjej polisanmält honom, men fick svar av polisen att förundersökningen las ner på grund av "bristande bevis".

Jag betalade han i förväg. Via paypal liksom alla andra. Jag vet att man kan öppna en dispute och kanske få tillbaka pengarna, men vet alla det? Sen kanske han för länge sen tagit ut pengarna om hans avsikt alltid varit att blåsa.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017