Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bästa sättet att förstöra för någon?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-06, 10:59 #1
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Standard Bästa sättet att förstöra för någon?

Har en sida som rankade hyfsat för ett tag sedan, detta mycket eftersom sidan hade ett relativt stort antal do-follow länkar som jag skaffat genom blogg-kommentarer.

För någon månad sedan såg jag att någon skapat ett stort antal länkar till min sida från japanska/kinesiska bloggar. Men istället för att länka med min vanliga länktext "tapeter på nätet" så hade dessa länkar texten "tapter på nätet".

Eftersom jag märkt att Google verkligen tycks bry sig om vilken länktext som används, är min fråga: Är detta de bästa/enklaste sättet att förstöra någons länkbygge?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 16:41 #2
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Mycket tveksam till att länkar skulle vara anledningen till att din sida rankar sämre. Vad jag har förstått så går det inte att sabotera för någon genom att skapa en hord med länkar på det viset du beskriver. Detta för det skulle bli väldigt enkelt att förstöra för din konkurrent. Google har enligt vad jag har läst vägar att ta reda på vare sig det är du eller en konkurrent till dig som ligger bakom länkspammet.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 18:48 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Man skulle kunna sätta denna tanke i test.
Bara langa upp någon sida med ett sökord som rankar på nått speciellt och har haft samma rank ett tag så den inte skuttar.

Och sen testa med dessa typer av fullänkar och analysera om det stiger eller faller på nyckelordet.
Detta är ju lite speciellt då det låter som någon försöker få G att snappa upp att du vill ranka för ett annat ord som är felstavat.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 19:39 #4
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Det går inte att förstöra för någon genom att bygga länkar. I värsta fall är länkarna inte värda särskilt mycket bara.

Det enda dina konkurrenter gör, om något, är att hjälpa din sajt att ranka bättre. Kan inte gå åt andra hållet.

Google är nog medvetna om att det inte hållit ifall externa faktorer hade kunnat påverka sajters placeringar i sökresultatet negativt.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 20:42 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Det går inte att förstöra för någon genom att bygga länkar. I värsta fall är länkarna inte värda särskilt mycket bara.

Det enda dina konkurrenter gör, om något, är att hjälpa din sajt att ranka bättre. Kan inte gå åt andra hållet.

Google är nog medvetna om att det inte hållit ifall externa faktorer hade kunnat påverka sajters placeringar i sökresultatet negativt.
Verkligen säker på det? Själv har jag antagit ett samband mellan ett par starka länkar till en av mina sidor och att trafiken i princip minskade med en 10-potens.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 20:47 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag går mot strömmen och hävdar att det går att skada en sajt med dåliga/spammiga länkar. Att en svensk sida får skräplänkar från Kina, Japan och spamnästet Hong Kong kommer definitivt att få Google att reagera. Troligtvis (förhoppningsvis) är effekten ganska kortvarig och avhjälps genom att man fixar fler och bättre inlänkar.

http://www.sokmotorkonsult.se/seo/ka...-daliga-lankar
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 21:06 #7
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Detta är ju lite speciellt då det låter som någon försöker få G att snappa upp att du vill ranka för ett annat ord som är felstavat.
Precis.

En sak jag tror mig märkt är att när jag själv byggt länkar med varierande text, är att min rakning för en annan term ofta försvagas när den nya länken läggs till.

Vad jag tror mig ha noterat (är dock inte helt säker på detta), är att om jag först tex bara länkar till sidan med texten "X" så kommer sidan ranka bra om man söker efter just "X".

Börjar jag sedan skapa länkar som exempelvis "X på nätet" "X på internet" och "X online" tycker jag mig se en försvagning vid sökning efter bara "X".

Det är givetvis värt att variera länktexten på långsikt oavsett, men är den någon som tror sig har gjort likande "observationer"?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 21:10 #8
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag går mot strömmen och hävdar att det går att skada en sajt med dåliga/spammiga länkar. Att en svensk sida får skräplänkar från Kina, Japan och spamnästet Hong Kong kommer definitivt att få Google att reagera. Troligtvis (förhoppningsvis) är effekten ganska kortvarig och avhjälps genom att man fixar fler och bättre inlänkar.

http://www.sokmotorkonsult.se/seo/ka...-daliga-lankar
Jag tror som du och lösningen är förmodligen som du säger fler nya länkar..
Men det är ganska allvarligt, om det stämmer lär inte dröja länge innan fler tar till den typen av strategi isåfall,
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 21:22 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Jag tror som du och lösningen är förmodligen som du säger fler nya länkar..
Men det är ganska allvarligt, om det stämmer lär inte dröja länge innan fler tar till den typen av strategi isåfall,
Jag tror det är en ganska utbredd strategi på serpar där konkurrensen är hård och vinningen stor. Det kanske är nytt att mindre konkurrensutsatta nischer också drabbas.

Det finns dock en fara med denna strategi: Att Google inte ser länkarna som olämpliga/dåliga, utan att de istället gynnar det tänkta offret.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-06, 21:45 #10
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Har en sida som rankade hyfsat för ett tag sedan, detta mycket eftersom sidan hade ett relativt stort antal do-follow länkar som jag skaffat genom blogg-kommentarer.

För någon månad sedan såg jag att någon skapat ett stort antal länkar till min sida från japanska/kinesiska bloggar. Men istället för att länka med min vanliga länktext "tapeter på nätet" så hade dessa länkar texten "tapter på nätet".

Eftersom jag märkt att Google verkligen tycks bry sig om vilken länktext som används, är min fråga: Är detta de bästa/enklaste sättet att förstöra någons länkbygge?
Tips.
Kolla i webmastertools om google varnar för dessa inlänkar... det görs ibland numer.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017