Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


One.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-02, 16:55 #1
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
Comment One.com

Hejsan!

En av mina klienter har fått problem med sin webbsida som är hostad hos One. Sajten bygger på Concrete5 CMS och har på senare tid blivit så långsam att den är nästan omöjlig att använda och går tidvis ej att nå. One har flyttat den "till en snabbare server" efter att jag varit i kontakt med dem men det hjälpte inte.

Tänkte fråga om nån vet, har One.com kundernas databaser på samma server som resten av sidorna eller körs databaser på en annan server? Skulle inte orka fråga dom om bara den saken.

Tack på förhand!
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 17:42 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Vad skulle det spela för roll om databasen körs på localhost eller på extern databasserver om det ändå går långsamt?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 17:47 #3
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Vad jag vet kör de lokala MySQL-servrar på webservrarna, men det är bara vad jag kommit fram till från kunder som flyttat från dem.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 21:40 #4
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Vad skulle det spela för roll om databasen körs på localhost eller på extern databasserver om det ändå går långsamt?
Läste lite problemtrådar om CMSet och såg att mysql på extern server kan vara bidragande orsak.

Såg också att One hade en supportchatt (helt okej faktiskt) och där sade man att databaser körs på externa servrar.
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 22:27 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av alejandr0 Visa inlägg
Läste lite problemtrådar om CMSet och såg att mysql på extern server kan vara bidragande orsak.
Det kan jag inte tänka mig, det är normalt tvärtom. Åtminstone om man kör minst gigabit närverk och rätt konfigurerat.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 07:00 #6
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Jag har haft exakt samma problem (fast med CMS PHP-Nuke) med One.com nu tredje veckan och trenden är att det bara blir något sämre. Det har också sagt att de flyttat min sajt till en snabbare server, men det har inte märkts någon skillnad. En gång när det var hopplöst helt testade jag att accessa phpMyAdmin, men det var inga problem. Detta tyder på att webservern har problem och inte databasservern. Problemet startade efter ett serveravbrott på 1 timme den 14 november.

Jag för också felstatistik över min egen närvaro på hemsidan. Jag mäter Sidan kan inte visas med Explorer eller blank sida med Firefox dvs time outsfel. För 2 veckor sedan registrerade jag 28 fel, förra veckan 91 fel och denna vecka 125 fel. Normalt brukar det vara 7 fel per vecka.

Senast redigerad av Slacker den 2010-12-03 klockan 19:57
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 21:54 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Det kan jag inte tänka mig, det är normalt tvärtom. Åtminstone om man kör minst gigabit närverk och rätt konfigurerat.
Om man gör rätt så är det ju inga problem, sätter man upp det fel kan det bli stora problem och segheter.

Latency och kapacitet är i regel inget problem, är ju i regel inte någon större mängd data man kör mot en mysql server ändå.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 05:14 #8
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Fick nyhetsbrev från One.com igår och tydligen planeras förbättringar:

Vi kan med glädje berätta för alla våra kunder, som har både stora och små hemsidor, att vi är igång med en omfattande uppgradering av våra serversystem. Uppgraderingen genomförs fortlöpande under det första kvartalet 2011 och kommer att betyda att alla hemsidor i genomsnitt blir 7 gånger snabbare än de är idag. Den stora optimeringen av tjänsten på servrarna är genomförbar dels på grund av att vi uppgraderar våra egenutvecklade serversystem, och dels igenom det nära samarbete vi har med Hitachi Data System som levererar våra data storage-system.

På nuvarande tidspunkt har 10% av våra 850.000 kunder blivit uppgraderade, de kan redan nu dra fördel av förbättringarna på deras hemsidor. Uppgraderingen genomförs självklart utan driftstörningar för din hemsida.
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017