Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Byta från Oderland till någon annan.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-15, 07:32 #1
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Standard Byta från Oderland till någon annan.

Hej!

Driver ett litet IT-företag sedan ett par år tillbaka. Gör ibland hemsidor till kunder. Jag hade tidigare en amerikansk leverantör av webbhotell som gjorde att jag kunde köra C-Panel och WHM. Var ganska stabila. Men jag bytte sedan till Oderland och tog med mina kunder dit eftersom de var lite snabbare.

Nu dumpade Oderland sin Re-seller lösning med WHM och vill istället att jag ska köpa en VPS lösning för 2000 spänn + moms varje månad. Det hade jag kanske gjort. Om jag hade fler hemsidekunder. Men nu har jag inte det och jag drar inte in dom pengarna av mina kunder/månad. Så det är bara att glömma. Har varit i kontakt med Oderland ang. detta men möts av arrogans. Så jag tänkte jag skulle ta mina kunder och dra till något trevligare hotell.

Så jag undrar om det finns "hyfsade" billiga hotell i Sverige som erbjuder WHM och C-Panel lösningar? Eller måste jag dra till utlandet igen?
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 08:35 #2
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Ledsen att du uppfattar det så.

Nu är det så att vi tar inte bort några åf konton och tvingar inte de som inte behöver att byta till managed vps.

Många av våra åf har 5 eller fler åf konton och de tycker att den lösningen är mycket bättre.
Hur som helst så kan du utöka med reseller x2, 3 , 4 osv. Det är nya kunder som vi inte tar in för tillfället.

Det finns en del problem som uppdagats med whm/cpanel som gör det svårt att fortsätta erbjuda detta till ett bra pris. När cpanel har åtgärdat detta i framtiden så kan det åter bli aktuellt.

Hur som helst lycka till med din verksamhet.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 09:16 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Svenska webbhotell med WHM/Cpanel växer inte på träd tyvärr. Det är väldigt synd då inga hemmasnickrade kontrollpaneler kommer i närheten av smidigheten som det ger en.

Jag känner bara till Wopsa med servrar i Sverige och som kör Cpanel.

Du kan läsa mer om deras reseller-del här:
http://www.wopsa.se/site/index.php?o...d=55&Itemid=65

Jag tror du kan förhandla fram ett custom-paket hos dem med om det skulle krävas.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 18:32 #4
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Hej Jack!

Ni har varit hjälpsamma tidigare och svarat relativt snabbt på de frågor som jag eller mina kunder har haft. Mina kunder uppskattar att jag är en "mellanhand" eftersom jag förstår den tekniska jargongen. Men de gör inte de.

Därför har jag valt re-seller sättet eftersom det passar mig och mina kunder.

Nu har det blivit så att jag betalar ca 3500 kr (ink moms)/år för ett re-seller konto. Där har jag 2,5 G hårddiskutrymme och 50G bandredd som mina kunder ska dela på.

På erat billigaste konto "Privat" betalar man 1035 kr (ink moms)/år då har man 50 G trafik och 10 G hårddisk som en person ska använda.

Det rimmar illa i mina öron. Jag har påpekat det för er men möts av arrogant attityd. Lite..."Skyll dig själv om du inte vill betala för VPS".

Det gör att jag numera börjar tro att jag gjorde ett misstag som valde er. Det är tråkigt eftersom jag stoltserat med att jag använder prisbelönade Oderland som webbhotell.

Jag är som sagt inte villig att betala det dubbla 7000 kr (ink moms) för att få 100 G bandbredd och 5 G hårddisk. Då köper jag hellre en server.

Jag känner att jag hamnat mellan "två stolar" nu när ni gjort om. Jag har för lite kunder för att kunna använda era VPS alternativ och jag har för många kunder för att de ska dela på 2,5 G hårdisk. Det räcker med att man har 1 kund som vill har ett bildgalleri...då är det utrymmet borta.

Andra alternativet är att dumpa mina kunder på ett webbhotell. Det tänker jag inte heller göra. Det kommer inte gillas av mina kunder.
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 20:55 #5
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Tyvärr är det så att det ingår så pass mkt mera nu i våra andra konton där vi betalar licenser per/kund och visa /domän.
Får du in 25st kunder på ett resellerkonto för 200kr så är det 8kr /konto vi har att röra oss med.

Sedan har många pressat in många fler kunder än vad som vi erbjuder /konto vilket har resulterat i mycket extra arbete, trögare servrar mm.

Skall vi kunna erbjuda bra support/drift jour 24/7, redundant san, bgp, diesel osv så handlar det om rejäl höjning på resellerkonton.

Är det så att du klarar dig själv med en vps så kommer vi inom några veckor att erbjuda mindre vps lösningar utan våra managed tjänster.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 21:23 #6
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Ja, det låter i alla fall "top of the line" det du pratar om. Jag antar att jag är en kund som inte passar in på eran filosofi. Ni kunde i alla fall ha höjd diskutrymmet något på re-seller kontot. Men ni verkar ha markerat eran ställning och då få såna som jag som ni inte tjänar speciellt mycket pengar på JUST NU söka oss till andra lösningar där vi är välkomna.

Jag är utvecklare och inte tekniker. Därför kommer jag inte klara mig med en "rå" server. Skulle jag besluta mig för det så kommer jag finna andra lösningar.

Med tanke på att 2,5 G hårddisk är en ohållbar lösning och ni inte är villiga att "rucka" på eran ställningstagande så kommer jag leta efter ett webbhotell där jag passar in.

Tack för svaren dock.

Wopsa ser bra ut. Någon som har fler förslag?
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 21:40 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast en Cpanel VPS licens kostar ju bara $15/mån, så VPS priserna ligger ju rätt högt i pris.

Att betala nästa 3000 för största VPS paket känns ju nästan extremt, du kan ju lätt få en fin server med dubbla quadcore, 32GB ram och 4 SAS diskar i raid 10 betydligt billigare med colo. Om man köper server med avbetalning.

Fast set på prestandan på VPS paket behöver man ju inte köpa så extrem server ens.


Visst att ström och sådant är dyrt, fast ser man prestandan på nya servrar och hur effektivt man kan virtuallisera för få ut max så är det ju ändå en lägre total kostnad idag.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 22:20 #8
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Patrik, du är medveten om att vi sitter som support mot ca 200 kunder på en sådan "vps"?
Det handlar i många fall om alltså en hel del ärenden och inte bara ren drift och el samt licenser till cpanel, r1soft, fantastico, citrix xen essentials, halon.

Som sagt det kommer rena vps paket där man kan få cpanel/whm installerat dock utan support på den programvara som installeras på servrar, e-postfelsökning, whitelistning, säkerhetgenomgång osv
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 22:48 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Support sitter ni även åt kanske flera tusen vanliga privatkunder, visst även att det ingår mer drift/managed tjänst än vanligt support.

Och i regel så använder ju aldrig alla kunder 100% av tiden som ingår, samt ger ju högre vinst att kunna ha mer kunder som använder managed tjänst i en viss volym.

200 VPS paket och kanske runt 1k kvar alla fall efter licenser blir ändå 200.000:- /mån och betydligt mer på större paketen.

Visst använder man alla 4h varje månad på saker som kräver att någon faktiskt jobbar 4h och inte så mycket automatiska underhåll/genomkoll så är det inte så farligt pris.

Och detta bara räknat på dom större kunderna och inte räknat inkomster på vanliga webbhotell kunder.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 22:59 #10
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
.... och det beräknar du på inköpt hårdvara och licenser eller på "upphittad"?
vi är 8st som skall ha löner och även externa konsulter.

tror du tillför denna diskussion lika mkt som alla "dina" andra trådar.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017