Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför lyckas tex. Amazon o Ebay?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-27, 13:11 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hejsan!

Ebay och Amazon är bland världens mest besökta hemsidor. Men jag förstår bara inte varför?.

Sidan är enligt mig och många andra jag disskuterat med inte alls användarvänlig, snygg, pedagogisk. Och med tanke på att säkert hälften av deras användare har dåligt med datorvana så förstår jag inte hur det går ihop?

Youtube, facebook, google osv. som också är bland dom mest besökta sidorna, dom är väldigt simpla, lagom design så där förstår jag att det går så bra och att dom har så många användare.

Men hur lyckas tex. Amazon och Ebay ha hemsidor som tom. jag tycker är krångliga och långt ifrån användarvänliga?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 13:28 #2
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Man fyller sidan med ett innehåll som gör att besökarna tar sig den tid som kan krävas för att använda sidan.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 13:56 #3
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
Man är tidigt ute och skaffar sig marknadsandelar genom att vara utan nån vidare konkurens, är folk vana så nyter man inte gärna.
Sen så kan man ju sälja allt med reklam.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 14:58 #4
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Amerikanarna är fula och gillar fula hemsidor tror jag
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 15:11 #5
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Förvånas ofta över layouten på sidor som CNN och BBC. De har bara en enorm lista med länkar. På i princip samtliga svenska nyhetssidor sidor såsom svd, dn, resume, aftonbladet, expressen körs en annan, för mig mer tilltalande layout, mycket bilder och en liten beskrivande text för varje rubrik. Antar att olika koncept går hem i olika länder.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 15:13 #6
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
De har troligen ett bra rykte och folk sprider sidan vidare, då de är nöjda med servicen.

Enligt mig väger vänners rekommendationer mycket högre än annonser i tv, tidningar och webben.
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 15:58 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Originally posted by rille77@May 27 2009, 13:56
Man är tidigt ute och skaffar sig marknadsandelar genom att vara utan nån vidare konkurens, är folk vana så nyter man inte gärna. Sen så kan man ju sälja allt med reklam.
+rep

Tycker att det där var en klockren analys. Både eBay, Amazon (och även Blocket) var tidigt ute med (för tiden) bra tjänter.

När man väl är stor så kan man lägga mycket pengar på reklam, och då blir man bara större och större. Både eBay och Blocket handlar om att ha en kritsk massa, och därför är det svårt för nya sajter att dyka upp.

Idag släpar design och funktionallitet på dessa sidor, men det kan många gånger beror på att man är rädd för att förändringar skrämmer bort kunder. Många stora drakar får även ofta hybris efter ett tag och blir så hemmablind att man inte ser bristerna.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 16:45 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Som föregående skriver så var tjänsterna bra på den tiden då de var nya. Att göra om dem nu är en enorm risk, eftersom människor/användare hatar förändringar. Själv så svär jag högt varje gång som min internetbank flyttar på en meny.

Samma sekund som tex Amazon gör en större ändring, så öppnar de för konkurrenter. När folk inte känner igen sig och inte hittar så kommer de att vara mer öppna för att prova nya och alternativa tjänster. Så ofta är det helt rätt att arbeta enligt devisen att "if it aint broken, dont fix it".

En annan faktor är trovärdighet. Webbdesignens enda syfte är att förmedla trovärdighet (det ska se proffsigt ut) och att underlätta vid navigeringen. Har man redan trovärdighet så är det nästan alltid bäst att skala bort så mycket av designen som bara möjligt. Personligen så anser jag att Wikipedia har världens bästa design.


Edit: Jag läste för länge sedan en intervju med grundaren av free6.com. Han sa att ny design och stora uppdateringar var den vanligaste orsaken till att webbsidor gick i graven. När användaren inte känner igen sig så vill han/hon inte vara kvar. Jag håller med om den saken. Jag har sett många välbesökta sidor dö ut när de har gått ifrån att vara forum till "communities", eller från kataloger och sökmotorer till att bli "portaler".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 18:51 #9
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Hansen88a@May 27 2009, 06:11
Men hur lyckas tex. Amazon och Ebay ha hemsidor som tom. jag tycker är krångliga och långt ifrån användarvänliga?
Eftersom "alla" känner till dessa företag så har de övervunnit det absolut viktigaste problemet för alla e-handlare. RISK.
Att minimera just risken för kunden är det absolut viktigaste för alla e-handlare.

- BobsCheapAnd FunnyBooks.com är nystartad och har världens enklaste och snyggaste design.
- Amazon.com

Vilken av dessa två utgör störst RISK när det gäller kreditkort, personuppgifter, returer m.m.?

Krångliga? Som återkommande kund beställer man med ett(1) klick, absolut ingenting att fylla in. Kan det bli enklare?
Det finns ingen kommerciell sajt som gjort så många A/B splitest som just Amazon.com och detta har lett till en skaplig conversion rate av c;a 10%. Ganska bra med tanke på att det har några miljoner besökare i månaden.
Det är nog just därför de behåller sin "gamla" design.

När Amazon sätter upp nya sajter och butiker sår det naturligtvis annorlunda ut.
Ta en titt på deras senaste projekt:
http://www.endless.com/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 23:22 #10
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Originally posted by Charlie@May 27 2009, 15:11
Förvånas ofta över layouten på sidor som CNN och BBC. De har bara en enorm lista med länkar. På i princip samtliga svenska nyhetssidor sidor såsom svd, dn, resume, aftonbladet, expressen körs en annan, för mig mer tilltalande layout, mycket bilder och en liten beskrivande text för varje rubrik. Antar att olika koncept går hem i olika länder.
jag skulle vilja framhålla BBCs sajt som ett typexempel på en bra nyhetssajt. Av de du nämner är det egentligen bara dn jag gillar designen på. CNN kan jag däremot hålla med om att de har en ganska kass sida.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017