Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IE och png bilder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-27, 15:04 #1
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Håller på med en sida: www.anhorigstod.nu/test

Skuggorna på sidorna är genomskinliga png-filer, ser bra ut i alla webbläsare. Men i IE blir alla länkar oklickbara och det går inte att markera texten.

Det ska gå att göra, se t.ex www.grandhotel.se

Vad är det som jag missat?

(Jag har använt grand hotel som modell när jag designat sidan; en wrapper div med den skuggade bakrundsbilden, sedan en div innanför den med själva innehållet.)
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 23:40 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Jag hittar inga fel på din kod, så det är antagligen IE som som vanligt feltolkar css. Det verkar som att en div täcker hela sidan, och att den alltså blockerar alla klick på texter under sig. Trippelklickar man på texten markeras dock allt på sidan, dvs allt innehåll i denna div?
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 23:49 #3
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
Har du något ful-css-hack för att få PNG att fungera i IE? Nu fattade jag inte riktigt vilka bilder som är PNG, men är ligger dom som bakgrund i diven? Alltså background: url(blabla.png); ?

Har själv haft liknande problem, och då va lösningen att antingen lägga en div ovanpå där det klickbara innehållet ska vara, eller skippa PNG fulhacket.
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 10:38 #4
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Citat:
Jag hittar inga fel på din kod, så det är antagligen IE som som vanligt feltolkar css. Det verkar som att en div täcker hela sidan, och att den alltså blockerar alla klick på texter under sig. Trippelklickar man på texten markeras dock allt på sidan, dvs allt innehåll i denna div?
Det konstiga är att grandhotel.se funkar i IE6 och IE7, men inte sidan som jag utvecklar. Så det måste vara någon skilnad i koden.

Citat:
Har du något ful-css-hack för att få PNG att fungera i IE? Nu fattade jag inte riktigt vilka bilder som är PNG, men är ligger dom som bakgrund i diven? Alltså background: url(blabla.png); ?
Ja, det är en div med en PNG bakrundsbild som jag har gjort ett fulhack för att få fungera snyggt i IE. Kolla http://www.anhorigstod.nu/test/css/ie.css.
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 14:43 #5
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
grandhotell verkar endast ha png i ytterramen, knappar osv verkar vara gif. Så knappar osv måste du nog ha som gif för att få dom klickbara. Har som sagt haft samma problem, och lösningen var en extra div med innehållet som skulle vara klickbart.

Annars går det ju att få transparens att fungera bra på gifbilder. Har du Photoshop så kan du "save for web" fungerar helt ok.
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 17:34 #6
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Citat:
grandhotell verkar endast ha png i ytterramen, knappar osv verkar vara gif. Så knappar osv måste du nog ha som gif för att få dom klickbara. Har som sagt haft samma problem, och lösningen var en extra div med innehållet som skulle vara klickbart.
Jag har gjort precis som grand hotel med en innerdiv med innehållet.

Citat:
Annars går det ju att få transparens att fungera bra på gifbilder. Har du Photoshop så kan du "save for web" fungerar helt ok.
Gif bilder kan ju inte spara alfa-kanaler. Jag vill att när man skrollar så ska bakrundsbilden ligga fixerad och att den ska blandas bra med skuggningen på kanterna.
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 08:53 #7
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 171
Jag har nu hittat en lösning för de som är intresserade:

De divar som liggar innanför bakgrunds-diven sätter man position: relative och z-index: 10
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017