Kom ihåg mig?

Explorer under 70%

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-06, 13:27 #1
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Nu har Firefox nått över 20% och Explorer sjunkit under 70% enligt Net Applications (hur relevant statistiken är för Sverige och Europa kan man ju förstås ifrågasätta men trenden är tydlig). Safari ligger på över 7%. Det är för övrigt fortfarande bara dessa 3 webbläsare som kommer över 1%.

Kommer vi snart till en situation där Explorer går ner mot 50% eller till och med en situation där de andra webbläsarna sammanlagt får en större andel än Explorer under inom ett par år måntro?
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 13:37 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Kul! Det enda som är tråkigt är att det går så långsamt. fler borde pröva att lämna Microsoft bakom sig.

Citat:
Originally posted by martine@Dec 6 2008, 13:27
Kommer vi snart till en situation där Explorer går ner mot 50% eller till och med en situation där de andra webbläsarna sammanlagt får en större andel än Explorer
"Kommer vi snart till en situation där Explorer går ner mot 50% eller till och med en situation där Explorer är nere på under 50%"... =)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 14:41 #3
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Jag tycker det är ganska mycket tjat om att alla privatpersoner ska bojkotta Microsoft.

Det är väl okej om vi som kan branchen gör det vi anser är rätt, och kanske rekomenderar firefox och annat för de vi känner. Men Microsoft har ett bra operativsystem och en jävligt lättåtkomlig webbläsare från start. Vanliga privatpersoner har sällan ett behov av att byta webbläsare.


Angående statistiken så är den ganska intressant, men stämmer inte för alla de besökare jag har på mina webbplatser. Har väl hand om ett antal tusen besökare per dag och det är faktist hela 40% som använder firefox av mina användare. Och har egentligen ingen målgrupp som är riktat mot datorintresserade eller liknande. Det är kul att se.

Vore intressant att se siffror från lite större sajter och nätverk, hur webbläsarna är fördelade där.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 14:45 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by emilv@Dec 6 2008, 13:37
fler borde pröva att lämna Microsoft bakom sig.
[
Varför?

Sannolikt kommer vi inte att få se detta på många år än, Microsofts IE kommer dominera inom överskådlig framtid eftersom den följer med operativsystemet och de allra flesta normalanvändare ser sannolikt ingen anledning till att skaffa program som gör samma sak som ett de redan har och är vana vid.

Även om jag tillhör gruppens om skulle kunna överväga en annan webbläsare har jag inte funnit någon direkt anledning till det, jag har provat en flock och ingen imponerar direkt (nej, inte IE heller). Byta för bytandets skull eller för att man tycker illa om Microsoft är enda anledningar jag ser...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 14:56 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag önskar att någon läsare fick total monopol på marknaden igen så alla vi som inte kan koda ordentligt fick slösa massa tid på pissläsare som Firefox, Safari och annat bajs

Eftersom IE är störst är det enklast om de tar över alla datorer igen. Byt idag för en bättre värld!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 15:02 #6
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 24
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by JimmyB@Dec 6 2008, 14:41
Men Microsoft har ett bra operativsystem och en jävligt lättåtkomlig webbläsare från start. Vanliga privatpersoner har sällan ett behov av att byta webbläsare.
Naturligtvis har de inget behov av att surfa i en vettig webbläsare. Microsoft hade kunnat förinstallera Lynx och "vanliga privatpersoner" hade varit nöjda och glada ändå. Själv ser jag mig inte som en "vanlig privatperson", eftersom jag är i branschen. Men trots det vet jag inte varför jag skulle ha ett större behov av att ställa krav på bland annat snabbhet, säkerhet, användarvänlighet och hur bra webbläsaren renderar.
andreas.lundahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 15:02 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Den enda tillförlitliga källan jag känner till och väl varit att betraktas som "bibel" beträffande browser statistik är w3schools med statistik sedan 2002.

Men det är ju inte många siffror som ens är i närheten av varandra mellan hitslink och w3schools - jag har ingen uppfattning om vem man bör lita på mer än den andra - men det är ju intressanta avvikelser.

Enligt w3schools så sitter IE på 46,6% och Firefox på 44,2%
om man får tro på det så vet jag inte om man kan kalla det "dominans"


..sen tror jag inte att det är ovanligt att en användare har flera browsers installerade och därför kanske ställer till det i statistiken..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 15:17 #8
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 24
andreas.lundahl andreas.lundahl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Dec 6 2008, 15:02
Den enda tillförlitliga källan jag känner till och väl varit att betraktas som "bibel" beträffande browser statistik är http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp med statistik sedan 2002.

Men det är ju inte många siffror som ens är i närheten av varandra mellan hitslink och w3schools - jag har ingen uppfattning om vem man bör lita på mer än den andra - men det är ju intressanta avvikelser.

Enligt w3schools så sitter IE på 46,6% och Firefox på 44,2%
om man får tro på det så vet jag inte om man kan kalla det "dominans"


..sen tror jag inte att det är ovanligt att en användare har flera browsers installerade och därför kanske ställer till det i statistiken..
Glädjande statistik. Dock inte så tillförlitlig, då det bara är siffror över deras egna besökare. Det gör i och för sig att statistiken samtidigt är sorglig, på grund av att en så pass stor del av webbutvecklarna (även om det inte är de allra vassaste) använder IE.
andreas.lundahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 15:21 #9
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Det som hade varit intressant imho hade ju varit om man kunde skilja på företagsanvändare och privatanvändare.
Då Windows X (där IE kommer förinstallerad) är tok-dominant som OS på företagen, så blir det ju rätt så missvisande vad folk föredrar (inte nyttjar).
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 19:36 #10
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by andreas.lundahl@Dec 6 2008, 14:17
Det gör i och för sig att statistiken samtidigt är sorglig, på grund av att en så pass stor del av webbutvecklarna (även om det inte är de allra vassaste) använder IE.
Jag använder IE... det tycker inte jag är sorligt... men jag som klinga bör kanske slipas...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017