Kom ihåg mig?

DNS-fel? (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-04, 11:15 #1
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Senaste veckorna (månaderna?) har min internetförbindelse varit rejält skakig och krånglat irriterande mycket.

Det verkar påverka alla program som vill ut på nätet. Mest påtagligt är att jag periodvis får ladda om sidor mest hela tiden. T ex när jag surfar med Chrome får jag ofta detta felmeddelandet:

Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det gick inte att hitta servern.

Även upp- och nedladdningskapaciteten är ibland sämre. Tidigare hade jag alltid kring 8 Mb/s ned men nu är det ibland 2 Mb/s. Men framför allt är det tillförlitligheten som fått en dramatisk försämring. Sidor som inte laddas och onlinespel som avbryts.

Min ISP är Alltele (fd TDC). De har inte svarat på mina mail tyvärr. Känns som att felet ligger där? Har någon annan påverkats som har Alltele? Känner någon igen problemet? Jag och min dator finns i Göteborg.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 12:48 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Problemet är inte hos dig utan hos din operatör. Skulle kontakta dom i första hand.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 13:03 #3
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Tack för svaret Jonas.

Jag tror också det felar hos min ISP Alltele men vill ändå kolla här bland kunnigt folk. Det kan inte vara något med routern? Har visserligen inte ändrat något och en omstart gjorde ingen skillnad. Kan tillägga att routern tillhör Alltele och de verkar ha en bakväg in så att de kan göra justeringar enligt vad jag läst.

Kan man säga mer exakt vad felet borde vara hos min ISP Alltele? Jag vill gärna föreslå vad de bör tittat på.

De kommer ju bara (om de någonsin svarar) be mig starta om routern, kolla telefonjacket, installera om Windows, köpa ny dator, flytta till ett annat land osv.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 14:33 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Är det kombinerat modem / brygga (du får externt IP till datorn?) eller har du separat modem?

Skulle först koppla om så att du har separat modem så att du modemet är kopplat direkt till datorn.
Får du samma fel då så är felet till 99% deras fel.

Har dock upplevt tidigare att Antivirus/Brandväggs program strulat till uppkopplingen rätt rejält.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 14:36 #5
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 170
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 170
Ett snabbt sätt för dig att utesluta Alltele's DNS'er är att (tillfälligt?) gå över till opendns's tjänst.

Knappa in 208.67.220.220 som primär DNS på din burk, så är det klart. Fungerar det bättre så är det troligtvis deras resolver tjänst som inte hänger med. Jag använder det själv hemma sedan nåt år tillbaka utan problem.

http://www.opendns.com/
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 14:52 #6
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Citat:
Originally posted by Jonas@Dec 4 2008, 14:33
Är det kombinerat modem / brygga (du får externt IP till datorn?) eller har du separat modem?

Skulle först koppla om så att du har separat modem så att du modemet är kopplat direkt till datorn.
Får du samma fel då så är felet till 99% deras fel.

Har dock upplevt tidigare att Antivirus/Brandväggs program strulat till uppkopplingen rätt rejält.
Det är Allteles kombinerade modem/router så jag kan inte koppla förbi den. Jag har däremot startat om den några ggr och kört med kabel istället för trådlöst för att minska osäkerheten.

Har inte ändrat program el inställningar för antivirus el mjukvarubrandvägg på länge. Körde extra viruskoll igår och det var rent.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 14:56 #7
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Citat:
Originally posted by martin-lb@Dec 4 2008, 14:36
Ett snabbt sätt för dig att utesluta Alltele's DNS'er är att (tillfälligt?) gå över till opendns's tjänst.

Knappa in 208.67.220.220 som primär DNS på din burk, så är det klart. Fungerar det bättre så är det troligtvis deras resolver tjänst som inte hänger med. Jag använder det själv hemma sedan nåt år tillbaka utan problem.

http://www.opendns.com/
Tack jag ska testa openDNS.

Finns det något litet program man kan testa tillförlitligheten med? Så som det är nu fungerar det ett tag, sedan hittar den inget och man får ladda om i några minuter, sedan funkar det en stund osv. Bredbandskollen o liknande tjänster testar bara när internet väl hittas. Även om kapaciteten har blivit sämre så är det just tillförlitligheten som driver mig vansinnig.

Som pingdom fast tvärtom, utåt från datorn. Jag har ingen server installerad på datorn.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 15:17 #8
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Det du kan göra för att felsöka är att testa " nslookup ", nu kan jag inte alla parametrar till detta. Men det borde ge dig något att felsöka med.

Testa att surfa på IP också, tex. bredbandskollen.se har 77.72.229.250
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 15:34 #9
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Citat:
Originally posted by Jonas@Dec 4 2008, 15:17
Det du kan göra för att felsöka är att testa " nslookup ", nu kan jag inte alla parametrar till detta. Men det borde ge dig något att felsöka med.
Jag tänkte ett program som tuggade på i några dygn av sig själv...har en känsla av att det är bättre uppkoppling väldigt sent på kvällen och tidigt på morgonen än på dagen.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 16:05 #10
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Jag har nu kört med openDNS ett tag och det verkar betydligt bättre, tack för tipset. Antal omladdningar har minskat markant. Ska köra lite till och sedan byta tillbaks till "rätt" DNS för att säkerställa att den krånglar.

Kapacitetsförsämringen är dock helt upp till Alltele att fixa. Det är framför allt dagtid det går segt.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017