Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

XHTML och frames

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-22, 18:38 #11
Dynamic Dynamic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic
Nej visserligen. Jag menar bara att jag tycker det är konstigt att man hittat på något nytt som ska ersätta det gamla och sen inte klarar av allt det gamla gör.
Du menar ungefär som med CSS? B)
Ja jo kanske det. Men med CSS har jag inte stött på något olösligt problem än så länge i varje fall
Dynamic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 23:35 #12
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by Dynamic@Sep 21 2005, 12:58
Nej visserligen. Jag menar bara att jag tycker det är konstigt att man hittat på något nytt som ska ersätta det gamla och sen inte klarar av allt det gamla gör.
Vad är det som säger att det är dåligt Jag tycker det är bra. Själv har jag inte använt frames sedan 1999. :P Då var det användbart när man bara använde HTML och ville visa samma meny på 10 sidor. Nu finns det många bättre sätt att infoga samma meny utan att använda frames. Frames stänger inne texten gör att användaren blir begränsad. Det kommer fram flera olika scrollbars på lite olika platser, man kan inte direktlänka till sidor(går visserligen att lösa med extra kod) och funktionaliteten i webbläsaren blir lidande.

Om man nu absolut måste ha ett element med fast placering går det som någon tidigare påpekade det att lösa med css. Dock är jag inte villig att hålla med om att det alltid är bäst. Kolla in bokus.com som jag tycker har en väldigt bra och fin struktur på sin meny och kundvagn.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-23, 13:37 #13
Medlem

Medlem

Bra kan du väl ändå inte säga att det är. Jag har heller inte använt frames på åratal men jag tycker ändå det är dåligt att utvecklingen går mot att man inte kan. Man vill ju ha möjligheten.

Tänk om en kund sagt "Jag vill ha en sida exakt som cdon.se"

Precis som det finns tricks för att få en liknande funktion med css finns det tricks för att göra frames mer användarvänliga.
Oläst 2005-09-23, 13:59 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Tänk om en kund sagt "Jag vill ha en sida exakt som cdon.se"
Då är det din uppgift som webbutvecklare att informera kunden om att det inte är en bra lösning och istället ta fram en bättre

Citat:
Originally posted by -Dynamic@tidigare
Citat:
Precis som det finns tricks för att få en liknande funktion med css finns det tricks för att göra frames mer användarvänliga.
Bra då har vi kommit fram till att det klarar av att prestera samma resultat. Fast du kan göra det bättre och mer användarvänligt i XHTML
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-23, 14:58 #15
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
En nackdel som får mig att dra mig för att överge frames är att det skulle kräva en massa parametrar till varje sida, och det är inte särskilt seo-vänligt. Det blir extra problematiskt mär man inte har tillgång till mod rewrite.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 02:33 #16
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Om du nu vill ha frames så kan jag trösta dig med att IE inte stödjer xhtml, så du kan lugnt koda för html4 strict.

Jag skulle även tippa att 99% av alla som sätter doctype till xhtml inte är medvetna om att webbläsarna ändå behandlar xhtml som html. Detta på grund av att mime-typen vid xhtml ska vara application/xhtml+xml. Är den mime-typen satt behandlar Opera och FF xhtml som xhtml. IE klarar inte av detta utan öppnar en spara-fil-dialogruta.

Och vad händer när FF och Opera kör xhtml. Ja, har du t.ex. glömt en sluttag, så blir det bara ett felmeddelande på skärmen och inte en enda pixel av din hemsida visas i webbläsaren. I princip behöver man inte validera koden mot t.ex. W3C utan är den felaktig så lär du få veta det av webbläsaren.

Vill du promt ha xhtml måste du kontrollera vilken webbläsaren besökaren har och skicka korrekt mime-type och då måste du veta vilka webbläsare som klarar av xhtml. Jag känner bara till att Opera och FF klarar av det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 11:43 #17
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by guran@Sep 30 2005, 01:33
Om du nu vill ha frames så kan jag trösta dig med att IE inte stödjer xhtml, så du kan lugnt koda för html4 strict.

Jag skulle även tippa att 99% av alla som sätter doctype till xhtml inte är medvetna om att webbläsarna ändå behandlar xhtml som html. Detta på grund av att mime-typen vid xhtml ska vara application/xhtml+xml. Är den mime-typen satt behandlar Opera och FF xhtml som xhtml. IE klarar inte av detta utan öppnar en spara-fil-dialogruta.

Och vad händer när FF och Opera kör xhtml. Ja, har du t.ex. glömt en sluttag, så blir det bara ett felmeddelande på skärmen och inte en enda pixel av din hemsida visas i webbläsaren. I princip behöver man inte validera koden mot t.ex. W3C utan är den felaktig så lär du få veta det av webbläsaren.

Vill du promt ha xhtml måste du kontrollera vilken webbläsaren besökaren har och skicka korrekt mime-type och då måste du veta vilka webbläsare som klarar av xhtml. Jag känner bara till att Opera och FF klarar av det.
Wow! Det hade jag ingen aning om. Perfekt att köra application/xhtml+xml på utvecklingsservern då.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 13:36 #18
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by kullervo@Sep 30 2005, 10:43
Perfekt att köra application/xhtml+xml på utvecklingsservern då.
Kodar man i php skriver man: header('Content-type: application/xhtml+xml');
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 13:58 #19
Medlem

Medlem

Väldigt intressant. Vad träffad och lite dum man känner sig

Här hittade jag bra ytterligare information om ämnet: http://www.456bereastreet.com/lab/de...ards/sv/xhtml/
Oläst 2005-10-05, 14:57 #20
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Dynamic@Sep 21 2005, 14:45
Jag tänker på sidor där man vill ha navigationen synlig (en meny till vänster är ju väldigt vanligt) samtidigt som man kan scrolla innehållet till höger. Webbshopar med ett stort sortiment är ett exempel där det används mycket (där även kundvagnen lämpligt brukar placeras i en frame).
Varför inte använda en iframe då? Eller kanske se till att användaren inte behöver scrolla?

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017