FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har kört med Kreditor ett par månader nu och det har fungerat super! Man ökar omsättningen och slipper kreditrisken. Trevligt folk som driver företaget också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jobbar med Paycontrol på Acme så är självklart partisk men rätt insatt i frågan. Det skiljer en hel del i de erbjudanden som Payit, Kreditor och Acme (Paycontrol) har och skulle rekommendera att kolla upp exakt vad som gäller innan man hoppar på något.
Har jag förstått saken rätt så kollar Payit bara betalningsanmärkningar medan Paycontrol dessutom kontrollerar med folkbokföringsregistret/bolagsregistret och skatteskulder, därav en bättre kontroll. Lite osäker på hur Kreditor gör. Några frågor man bör ställa sig; - Max kreditbelopp/faktura? - Fungerar det för både företag och privatpersoner? - Hur snabbt sker utbetalningen? - Ingår det övriga tjänster och har man behov av dem? - Hur stor är risken egentligen och hur mycket är man beredd att betala för att undvika den? - Vad blir totalkostnaden per år (beroende på antal transaktioner och fakturabelopp)? - Hur flexibel är tjänsten, utvecklingsplaner? - Hur sker återrapportering? - Vad vet man om företaget? - Avtal, uppsägningstid etc.? - Teknisk support? - Installering? – Etc. Jag hoppas att det kan vara till hjälp om ni funderar på en faktureringslösning. MVH, Alexandra Acme Associates |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Maxbelopp hos Kreditor är dock mellan 2500-3500kr beroende på bransch m.m. De har den gränsen just pga att de tar hela risken även om slutkunden inte betalar. Detta gäller dock endast för privatpersoner idagsläget, ej företag. Det går dock att använda tjänsten även med företag, men samma regler gäller inte som för privatpersoner (ännu). ACME har samma förutsättningar för både privatpersoner & företag, men tar tyvärr inte samma risk. De har därmed (såvitt jag vet) inget maxbelopp heller, vilket kan vara en fördel eller tom. ett måste i somliga branscher. Båda företagen (ACME+Kreditor) är dock seriösa och anstränger sig för att erbjuda en bra tjänst. Det beror snarare på vilka omständigheter som råder, och vilken målgrupp/prisgrupp man vänder sig till huruvida man bör välja Kreditor eller ACME. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej!
Fick tipset av en kund att läsa denna intressanta tråd. Ska reda ut lite frågor som många verkar ha så ingen går undrande ifrån denna tråd. Payit är relativt nya på denna marknad, vi har funnits på marknaden sedan maj men dock bara testkört vårt system mot en antal butiker i början. Strax innan sommaren startade vi till 100% och körde mot även andra butiker. När en butik använder sig av Payit Faktura Service görs en kreditupplysning mot kunden, Payit kontrollerar så att personnumret ej har någon obetald skuld. Payit kontrollerar även så att uppgifterna kunden skrivit in stämmer med folkbokföringsadressen. Detta för att kunna erbjuda maximal kontroll av kunden. Payit tar kreditrisken för e-butiken, det gör att e-butiken ej behöver vara orolig för att inte få sina pengar. Idag ligger maxbeloppet på 1500 SEK exkl moms, men det är alltid förhandlingsbart beroende på vilken bransch e-butiken jobbar inom. Payit's system fungerar så att fakturor kan redigeras efteråt, något som exempelvis Acme inte har i dagsläget. Dock kommer Payit längre fram även erbjuda den tjänst Acme har idag vilket gör att kunden får precis som han vill. Men undersökningar har visat att e-butiken hellre vill kunna administrera sin faktura innan den skrivs ut. Tycker denna tråd mest börjar bli en mängd småreklam, och så är väl inte meningen att detta forum skall fungera? Angående Byron's subjektiva inlägg, är det korrekt enligt detta forums regler. Att en anställd på ett Acme skriver i de senaste trådarna att de har den bästa lösningen och ingen är bättre än dem. Det gör i alla fall att jag reagerar lite inombords. Vi vill inte starta något krig mellan dessa aktörer på marknaden. Konkurrens gynnar marknaden, det är därför vi i dagsläget är billigast på marknaden. Kanske kommer det en ny aktör med ännu lägre priser, jag tror att e-butikerna bara tycker det är bra. Har ni frågor angående vår tjänst så hör av er till oss, vi försöker alltid vara trevliga att prata med. Ni finner kontaktinformation på http://www.payit.se Bästa hälsningar Tobias Holmgren Payit Faktura Service http://www.payit.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Absolut inte meningen att göra reklam, endast ge exemplel på relevanta frågor man bör fundera över.
Vill dock klargöra 2 saker om Paycontrol; - Kreditgräns 10 000:-/faktura , dispens kan ges. - Man kan få Paycontrol antingen med och utan belåning. Med belåning kan man komplettera med betalningsgaranti och därmed få bort risken. MVN, Alexandra Acme |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag valde länge mellan Acme och Kreditor och är idag väldigt nöjd över mitt val. Kreditor är lite dyrare, men när jag kollar hur många av mina kunder som fått påminnelse känns det väldigt skönt att jag inte behöver oroa mig över detta. Jag är nästan säker på att om man drar av de kostnader Kreditor får för att ta över kreditrisken blir den totala procentavgiften jag betalar lägre än t.ex. Acmes. Fördelen jag ser med Acme är att man får pengarna inom 24 timmar, men de kan man som sagt behöva betala tillbaka om de inte lyckas driva in skulden. Har man dåligt med likvider och behöver pengar snabbt, välj Acme. Har man tid att vänta ett par veckor rekommenderar jag Kreditor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har varit i lite kontakt med Kreditor och är väldigt nöjd med kontakten. Dock måste man läsa avtalet kanska väl eftersom det är mycket ordbajseri som jag brukar säga. Det känns som att kreditors avtal mer är till för att förvirra kunden än att komma överens.
En fråga om Payit, När för butiksägaren betalt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Krediten jag "lyckades" komma upp till var 2000sek... |