FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Exakt vad Nic-SE har planerat att göra åt detta fram tills dess att deras nya system är här, om de nu har planerat någonting, kan endast de svara på. Arbete utförs just nu inom den svenska ombudsföreningen Registrars.se för att kunna påverka sådana här saker. Vi har en agenda just för den tekniska aspekten i Nic-SE's verksamhet och vi kommer att föra en diskussion om detta med Nic-SE nu till hösten. Citat:
Vad ska då ett "nyp i näsan" innebära? Ska ombuden som agerar på det här sättet stängas av? Personligen anser jag själv det. Dessa ombud förstör inte bara för sig själva, de förstör även för Nic-SE, för alla andra ombud och i slutändan för konsumenterna. En begränsning av antalet tillåtna ansökningar inom en viss tidsrymd är en bra idé, huruvida det är möjligt att införa i Nic-SE's nuvarande, och Perl-baserade, system är en annan fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Att sätta en gräns på max 10 försök på en 2-minuters period är rent ut sagt patetiskt. Jag gissar på att det är max 10 ombud som ägnar sig åt "snapback". Det skulle isåfall innebära 50 mail per minut. En sån belastning klarar min gamla 386:a jag har på vinden. Jag hoppas att NIC-SE har ett lite modernare system än så. :-) Isåfall tycker jag hellre att lottning är en bättre lösning. Alla ombud som vill ansöka om ett domännamn i karantän skickar in EN ansökan. Därefter slumpar NIC-SE vilken ombud som vinner.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att sikta på att nic-se byter system är väl lite långskott tror jag, att det vore välgörande och kunde erbjuda bättre flöde är ju en sak, men just nu är det väl bättre att tackla de problem som finns idag som påverkar "normala" slutkunder som bara vill få sitt namn registrerat, en sådan lösning går fortare.
Men som JonathanS sa kan man ju bara fundera på implementeringsmöjligheterna i nuvarande system. Att bara stänga av ombuden som pysslar med detta vore kanske enklare för nic-se, vilket jag inte heller har något emot. En varning, sen off... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Man blir i och förvisso inte av med stora antalet ansökningarna, men de blir då fördelade över en längre tidsperiod och påverkar då inte den dagliga driften i lika stor grad. Det innebär dock att det ombud som har tillgång till väldigt många SMTP-servrar kan skapa sig en fördel gentemot andra ombud, så om det inte har tagits i drift så kan just det vara orsaken. En annan orsak kan vara att de som ligger bakom Postfix inte rekommenderar att man aktiverar anvil-funktionaliteten för all inkommande korrespondens och som systemet är uppbyggt just nu så kan de inte på ett tillräckligt tidigt stadium sortera ut ansökningarna från övrig inkommande korrespondens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
NIC-SE vill att vi skall registrera om namnen som släpps annars hade de aldrig publicerat karantänslistorna. Om de slutar publicera dem så är problemet löst.
Ett annat sätt för dem att minska problemet avsevärt är ju att inte släppa alla populära namn på samma dag. Det kräver ju dock lite manuellt arbete från deras sida. Det bästa alternativet är ju att skapa en helt separat kö för karantänsnamn. Denna skall då inte påverka den vanliga kön. I den vanliga kön bör man då inte kunna skicka in karantänsnamn på en vecka efter det att namnet släppts. Gör man det får man då till svar att man skall använda karantänskön istället. Det finns alltså massvis NIC-SE kan göra istället för att gnälla och stänga av ombud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan man se någonstans hur lång behandlingstiden är just nu? Nic-se's hemsidan säger ingenting om att deras system är värdelöst och att det just nu tar 64timmar? Alltså nästan 3 dagar!?!?!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
fantastiskt bara ca 35 timmar nu då
![]() vad var det för attraktiva domännamn som släpptes som skapade denna hysteri? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|