FAQ |
Kalender |
2005-07-16, 15:34 | #81 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om du köper domänerna genom ditt konto så får du alla på samma login, jag har ca 20st under samma iaf. //Björn |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 15:58 | #82 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
On Topic
Enligt Konkurrensverket är en dominerande andel 40-50% av marknaden. Totalt finns det c.a 350.000 se-domäner registrerade. Loopia har ungefär 50.000. Vilket är långt ifrån en marknadsandel av 40%. |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 16:08 | #83 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det står "40-50% betraktas som ett tydligt tecken på en dominerande ställning." KKV själva säger att det inte behöver uppfyllas, beroende på bransch, antal aktörer och hur marknaden i övrigt ser ut och om man i anmälan förklaras sakfrågan ingående. (vilket jag antar de som anmält har gjort). Iallafall så blir det intressant att se KKV´s utslag, inte enbart ur synpunkt med Loopia, utan för branschen i helhet, vilka metoder som är tillämpbara i kampanjer och "priskriget". |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 16:27 | #84 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Citat:
Att hindra andra att etablera sig på marknaden kan de knappast göra. Patent och det andra förfogar de heller inte över som kan hindra konkurrenter. Dominerande ställning kan vi konstatera att de inte har. Inte så mycket substans bakom den anmälan. Samtidigt förstår jag dem som har konkurrerande webbhotell. Men som användare och köpare av domännamn till mig och mina kunder, är jag nöjd som det ser ut på prisfronten. |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 19:16 | #85 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ähh aleborg och alla andra webbhotell kommer ändå inte få ut något av denna anmälan.
Hoppas aftonbladet skriver om det --> Mer gratisreklam för loopia. Ni har missat en väsentlig del i företagandets A och O. Man klagar inte på konkurrenter öppet, gör man det visar man sina kunder att man är rädd för det andra företaget och kunder är inte dumma. De inser att det är billigare/bättre någon annanstans och går dit istället. |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 20:05 | #86 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
.. och framförallt så försöker man inte tvinga dem till att höja sina priser inför potentiella kunder.
|
||
Svara med citat |
2005-07-16, 20:17 | #87 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag förstått handlar det inte av att "sätta dit" loopia eller jävlas med dom, inte heller att få dom att höja priset.
Anmälan är en förfrågan till KKV om det sätt som loopia gör det på inte strider mot lagen, om det inte gör det, kommer ni säkerligen få se mer prispress på marknaden, om det anses bryta mot lagen, så kommer prispressen ske på annat sätt. Helt enkelt ett klargörande om vad som är tillåtet och inte. Ser inte problemet varför ni whinar, oavsett utgång så kommer ju priskriget att fortsätta, gränserna är fastställda och alla tar på sig boxarhandskarna ? |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 22:04 | #88 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag kan inte se något konstigt i Loopias sätt att marknadsföra sig för det är ju det som det handlar om.
I stället för att avsätta x antal kronor på traditionell annonsering i media eller Internet så läggs den delen av annonsbudgeten på att ta en del av kostnaden för registreringen av domännamn. Jag skulle vilja säga att detta är mycket smart. Däremot är det ganska ovanligt att ett stabilt företag "annonserar" på detta viset, det brukar snarare vara dumdristiga småföretagare som precis startat upp en verksamhet och tror att dom skall få hur mycket som helst att göra bara dom dumpar priserna, alternativt ett företag i obalans som vill rädda upp sitt företag. Att ett företag som Loopia kör en sådan här kampanj är ett strålande nytänkande sätt som jag tror kommer att gå hem (om man ser det ut Loopias egna ögon), jag kan dock förstå alla reaktioner från konkurrenter/kollegor som inte kan hänga med ekonomiskt eller heller inte vill sänka sig "så lågt" att dumpa priserna men i affärsvärlden finns det bara en "Etta" och det kommer att vara Loopia. Att någon av mina stora konkurrenter skulle gå ut och dumpa priserna hade kännts oerhört olustigt men jag tror ändå att i det läget så hade jag fått visa att jag är mycket bättre än dom genom att ge bättre service, snabbare leveranstider, bättre shop o.s.v. Det handlar ju även om att Loopia får obefogad skit för att dom skulle "köpa sig" nyheter i diverse datatidningar etc. vilken normal företagare hade inte tagit den chansen, (jag skulle gjort det i.a.f.) dom som gnäller på det är dom som aldrig får chansen att synas eller ligga "Etta". Känns som en viss avundsjuka från vissa företag som inte lyckas synas så bra i media. Hårt jobb, smart marknadsföring och vassa armbågar är melodin för att lyckas... // Mats |
|||
Svara med citat |
2005-07-16, 23:18 | #89 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Skall bli spännade att se utfallet, om det är okey så kan ju företag likt IKEA ta över marknaden på några månader. Gratis .se och .com domäner åt folket, kostar ju inte mer än 10 - 20 miljoner att ta över hehe och det är ju inget. Sedan höjer man priserna till marknadspris och tjänar igen motsvarande x 2 under tiden folket flyr men inte hinner avregga. Finns ju otalet exempel på liknade, dumt kan tyckas att inte läsa lagen och köra det som en kampanj utan spela bort sig på ordinariepriserna. Hur det än slutar finns det ju bara en vinnare och det är ju Loopia. När Loopias IDG-hora får nys om detta så kommer ju pengar tillbaks direkt! "Loopia tvingas motvilligt öka priset, folket gråter" ... man borde tänkt efter före man anmälde! Ni vet hur populär Robin Hood var! Thomas
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - Bilverkstad - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
Svara med citat |
2005-07-17, 00:10 | #90 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns två intressanta följder av detta.
1) Det blir relativt klart huruvida lagen om prisdumpning är tillämplig och öppnar således upp för konkurrenterna att göra samma sak; vilket bör leda till ytterligare prispress och bättre priser för konsumenterna. 2) Fokus bör även hamna på Nic-SE och II Stiftelsens överpriser. Det bör inte vara något större problem att drifta se-domänen även om priset per domän halverades. Detta bör leda till att Nic-SE sänker priset. I båda fallen ser jag slutkunden som vinnare.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|