Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Arbeta i sommarens hetta.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-02, 23:03 #21
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Någon som har köpt kylning inför den här säsongens värme och kan rekommendera någon som fungerar bra?
Oläst 2006-07-02, 23:05 #22
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Marcus@Jul 2 2006, 23:03
Någon som har köpt kylning inför den här säsongens värme och kan rekommendera någon som fungerar bra?
Akta dig för den som kostar 1000 spänn på elgiganten bara, dom kallar det AC men det är en helt vanlig burk med en fläkt man lägger in sånadär kylklampar i botten på :P

Jag va o tittade på den och den är helt värdelös.

Rusta har en kunglig mojäng för 3000kr, tyst och ger bra kyla, har dock bara sett den i butiken och provkörde lite där men den såg helt ok ut.

Sen finns såklart andra dyrare lösningar också.

Just nu, vid 23.00 på kvällen har jag 31.2 grader inomhus med 2 fönster + balkongdörren öppen, jag är fruktansvärt sugen på en såndär mojäng jag med
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-03, 20:55 #23
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Någon som har köpt <span class='highlight'>kylning</span> inför den här säsongens värme och kan rekommendera någon som fungerar bra?
Akta dig för den som kostar 1000 spänn på elgiganten bara, dom kallar det AC men det är en helt vanlig burk med en fläkt man lägger in sånadär kylklampar i botten på
Jag va o tittade på den och den är helt värdelös.
Rusta har en kunglig mojäng för 3000kr, tyst och ger bra kyla, har dock bara sett den i butiken och provkörde lite där men den såg helt ok ut.
Sen finns såklart andra dyrare lösningar också.
Just nu, vid 23.00 på kvällen har jag 31.2 grader inomhus med 2 fönster + balkongdörren öppen, jag är fruktansvärt sugen på en såndär mojäng jag med
Jag är lite sugen på den här hos Elgiganten alternativt den här från Rusta. Den från Elgiganten har en kylkapacitet på 12 000 Btu/h och en ljudnivå på 56dB och den på Rusta en kylkapacitet på 14000 Btu/h. Vet dock inte ljudnivån på den senare.

Kan inte du köpa en och testa Decibel?
Oläst 2006-07-03, 21:19 #24
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag köpte en halvdan variant förra sommaren. Den låter rätt mycket. Emellanåt måste jag stänga av den när jag ska prata i telefon.

Tro inte på butikernas egna skyltar. OnOff, Elgiganten med flera verkar inte förstå skillnaden på 20 m2 och 20 m3. Tillverkarna anger kubikmeter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-03, 21:32 #25
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Jul 3 2006, 21:19
Jag köpte en halvdan variant förra sommaren. Den låter rätt mycket. Emellanåt måste jag stänga av den när jag ska prata i telefon.
Tro inte på butikernas egna skyltar. OnOff, Elgiganten med flera verkar inte förstå skillnaden på 20 m2 och 20 m3. Tillverkarna anger kubikmeter.
Hur många BTU eller W är den på och hur stort rum försöker du kyla med den då? Vad gav du för den ungefär?

Skulle vara ganska intressant att se var man behöver lägga sig prismässigt/effektmässigt för att få en vettig.
Oläst 2006-07-03, 21:58 #26
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Tips: Bo ett år utomlands i nåt varmt land, och kom sen hem och jobba i Sverige i 30-gradig svalka.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-03, 22:00 #27
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Jag köpte aldrig förra sommaren men denna sommaren visste jag vad som väntade mig så det blev rusta redan i början av juni och köpte en Fasett AC för 3000kr. Finns en som kyler lite bättre för 1000kr mer men äter bra mycket mer ström. Den är gjord för 12-20 m2 och jag har ca 12. Jag får ner temperaturen till 24 som bästt när den blåser ut 17 grader. Men framför allt så tar den bort ca 3l vatten från luften på 8 timmar om det är en klibbig dag och det uppskattar jag nog mest av allt.

Tyvärr låter den enormt mycket men man vänjer sig rätt snabbt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-03, 22:01 #28
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by robbanf@Jul 3 2006, 21:58
Tips: Bo ett år utomlands i nåt varmt land, och kom sen hem och jobba i Sverige i 30-gradig svalka.
Jag kom nyligen tillbaka från ett 45°igt Spanien och där fanns det ju aircondition på varenda ställe man övernattade; så det hjälper ju inte så mycket för vänjandets skull - snarare tvärtom.
Oläst 2006-07-03, 22:14 #29
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jul 10 2005, 14:24
Man mår ju sjukt dåligt av att arbeta i denna hetta. Någon som har tips på var man kan få tag i luftkonditionering för en rimlig summa? Behöver bara kyla ett litet rum.

Hur har ni löst det? Eller ni kanske skippar jobbet över sommaren
Japp, semester hela juli, är så skönt så, sedan efter semestern så ska ner till Amman och kyla ner mig med lite med arbete.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-03, 22:16 #30
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jul 3 2006, 22:00
Jag köpte aldrig förra sommaren men denna sommaren visste jag vad som väntade mig så det blev rusta redan i början av juni och köpte en Fasett AC för 3000kr. Finns en som kyler lite bättre för 1000kr mer men äter bra mycket mer ström. Den är gjord för 12-20 m2 och jag har ca 12. Jag får ner temperaturen till 24 som bästt när den blåser ut 17 grader. Men framför allt så tar den bort ca 3l vatten från luften på 8 timmar om det är en klibbig dag och det uppskattar jag nog mest av allt.
Tyvärr låter den enormt mycket men man vänjer sig rätt snabbt.
OK, ja 24° är väl kanske inte jätteimponerande men är väl till stor del fukten som är skön att få bort som sagt. Är dock rädd för att den inte riktigt räcker till då för mitt rum som är på typ 25 kvm. Funderar ju dock på den för 4000 men frågan är om den ens är tillräcklig för att få ner till 24°.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017