FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Juste, jag glömde nämna det: Koden får INTE återanvändas av oss, att de får koden är kanske inte så jätte konstigt, men de vill ha den väl dokumenterad och den får som sagt inte återanvändas av oss.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Herkules, ja det är lite varning det :)
Så om ni nånsin skriver kod som ser liknande ut så kommer ni att få problem. Det låter som en klausul ni skall låta en jurist eller liknande titta på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
[QUOTE]Är det ingen här som kan föreslå ett pris (ej per timme, utan slutsumman ex moms)
För att jag har redan ett pris i åtanke, men jag vill inte gå ut för djärvt, eller för lågt![/CITAT] Inte utan bättre kravspecifikation. Låter ju som ett stort projekt och får ju kosta därefter. Lättast är väl att beräkna del för del, t.o.m funktion för funktion om ni kan. Marginal är viktigt (som tidigare sagts). Tycker inte ni ska vara rädda för att priset låter högt. Ni bör ju bli sittandes några månader, som jag har uppfattat det. /EDIT Ska de köpa "koden" (tekniken) från er så ska det kosta rejält! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
sant, grazzy... Men hur kan de kolla upp att vi inte återanvänder koden? Är det ens möjligt? För tillfället tror jag inte vi har råd med jurist :( Jag har i för sig inte kollat upp det, men jag antar att de tar en hel del!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
- Ta fram en spec på hur produkten ska se ut. Var detaljerad. - Räkna ut utvecklingstiden inkl möten mm. Eftersom kunden även vill äga källkoden så ska ni räkna med moduler mm som ni har tagit fram tidigare i priset. Notera att ni även ska äga källkoden och kan använda den som ni behagar. - Sätt ett pris på ändringar som kunden vill ha under tiden som ni utvecklar produkten. Det kommer garanterat att inträffa. All förändring från kundens sida förflyttar "deadline". Få alla förändringar skriftlig. - Förmodligen vill dom ha två olika skydd. Ett om ni inte är klara i tid. Där kan ni spec en summa per förseningsdag/vecka/ månad och att dom har rätt att bryta avtalet utan kostnad om ni är försenade en viss tid. Sätt ett max tak tex 50% av den totala ordersumman. Notera att om dom är orsaken till förseningen ska detta inte gälla tex att ni inte har fått material/information av kunden i tid eller om dom har ändringar under utvecklingstiden. Inte allt för ovanligt att man får vänta på kunder. För en logg på detta. Även om kunden är trevlig i början så vet ni aldrig vad som händer mot slutet. Skriv upp tex när material/information ej har kommit i tid och att detta kom två dagar för sent. Det andra är om er produkt efter leverans inte uppfyller kraven och det blir stillestånd. Där ska ni först och främst ha en egen försäkring vidare ska ni sätta ett max tak på denna summa. - Ta en viss summa i förskott. Samma sak vid tex delleveranser. Källkod överlämnas först efter full betalning. Även om dom är stora betyder det inte att dom är bra betalare. - Våga vara tuff! Lycka till ! /Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Japp, vi kommer nog bli sittandes ett bra tag, vi räknar med två månader eftersom det inte blir 100% heltid. Är det rimligt, eller det kanske till o med är för kort tid? Bör offerten innehålla styck pris? Alltså pris per funktion? T.ex. 1 st gästbok X kr Dokumentation X kr? Eller är det lite väl detaljerat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Janne >>
Tack för tipsen! Med försäkring, menar du företagsförsäkring? Det där med förskott blir nog svårt, eftersom en tredje part är inblandad! Vi har inte direkt kontakt med den slutliga kunden, men det är trots allt de som kommer att ställa krav via ett annat företag. Lite invecklat, men priset ska trots allt baseras på slutkunden! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Det är bra för att kunden ser vilka delar som tar tid och därför kostar pengar, samt att många kunder blir förblindade av paketlösningar. "Utveckla en e-handel till mig, det ska väl inte vara så avancerat?" Jaha... vad ska den innehålla då? :blink: /EDIT: Haha, citat-funktionen ville inte som jag. Fixat, hoppas jag. /EDIT2: Citat:
Viktigt att alla parter vet vad som gäller för vem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo sant, det där med paket funkar inte! =/
Vad tycker du om tiden, får det ta så lång tid? Det är trots allt rätt stort projekt, allt måste ju byggas från grunden! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ansvarsförsäkring med rättsskydd är att rekommendera alla som jobbar som konsulter/programmerare/whatever.
Annars är det tråkigt att bli stämd på 20 miljoner för att ens mjukvara orsakade intäktsbortfall, downtime, whatever. Finns inget inbyggt skyddsnät för företagare, som för privatpersoner, så det gäller att köpa sig sitt skydd. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|