FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så det vi kommit fram till är att inkomster som affiliate beskattas endast med 30% ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Personligen hänger jag inte med helt och hållet.. Min tolkning just nu är att det räknas som vanlig lön bara att eftersom arbetsgivaren är utländsk så betalar han inte några sociala avgifter. Därmed skulle skatten bli ca 30% men om man till exempel har ett jobb bredvid och kommer över 200 000 per år i inkomst så skulle man få betala statlig inkomstskatt också och då skulle procenten bli högre.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt en snubbe på göteborgs skatteverk så måste du starta ett företag, m.a.o. betala minst 50% skatt, och dessutom ska du betala amerikansk skatt (förutsatt att företaget är beläget där).
Jag litar dock inte helt och fullt på denna person då han enbart verkade se till statens intressen och inte till mina. Skulle vi inte tillsammans kunna försöka få till ett ordentligt svar på den här frågan då den påverkar väldigt många? Tillsammans betala en jurist för att verkligen undersöka det här vidare eller så? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja jag kan tänka mig att lägga en slant för att få klarhet i saken. Känns tveksamt att man "måste" starta företag. Det borde ju inte vara kriminellt för en privatperson att tjäna pengar på en hemsida bara för att den inte har företag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det näringsverksamhet så måste du ha företag. That's the rules.
Men jag tycker inte det låter helt orimligt att affiliate-inkomster ska kunna ses som "inkomst av kapital". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej, jaså det är så. Nåja då får man väl hoppas att det räknas som att man är anställd av de utländska företagen bara att de skiter i att betala egenavgifter eller nåt. Personligen har jag svårt att se hur det skulle kunna tolkas som inkomst av kapital, men det är så klart bra om det är så. Hur mycket kostar en sån där jurist?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har ställt ett par (korkade?) frågor till skatteverket:
Citat:
Citat:
Jag har även ställt en följdfråga angående det som diskuteras i denna tråden, jag hoppas att ett svar kommer snart. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Att det är skatt oavsett var pengarna tjänas råder inget tvivel. Det som skulle kunna göra att affiliate-intäkter ska deklareras som "inkomst av kapital" är att affiliate-intäkter inte fixar kravet för varaktighet som krävs för att det ska klassas som "inkomst av kapital".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Självfallet om man endast har en svensk firma registrerad så skall man skatta för pengar man tjänar oavsett var kunderna finns.
Men då det gäller att sätta upp en filial i utlandet skall ju vinsten som kommer in beskattas i det land där filialen är belägen. Så det är då det handlar om att följa dubbelbeskattningsavtal för eventuell vinst som man intjänar från det utlandsregistrerade bolaget men behöver till sin verksamhet eller leverne i Sverige. Men skatteverket vill nog inte försöka förklara i detalj hur det fungerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hehe, ja med den liilla skillnaden i det här fallet att jag skulle kunna ligga på en jävligt varm och trevlig strand och zippa lite lungt på nån flashig paraplydrink samtidigt som jag skickar iväg min lokale betjänt för att casha in månadens check*.
Men eftersom jag är en lydig svensk så sitter jag hellre här i ett regnigt, grått och rätt sunkigt Sverige och betalar 50% i skatt - varför? För att jag inte får tummen ur och flyttar helt enkelt. Du kan inte riktigt jämföra mig med Bengt Svensson som säljer U-balkar. * viss förvrängning av verkligheten. Edit: lade till ett par detaljer om sverige. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|